Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hellu!

Hva har man å velge mellom i smertedempende under en fødsel?

Hva har dere prøvd?

Hvordan virket den/de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Masse valg... jeg prøvde mye sist :) Fordi jeg var i fødsel hele 2 1/2 døgn.. hehe..

- Varmt vann, dvs badekar/dusj (fungerte ypperlig på meg!)

- Akupunktur, her fins både smertestillende, rieprovoserende osv (anbefales på det sterkeste!!!)

- Sterilvannspapler, sterilt vann som sprøytes inn rett under huden. Svir no forjævlig akkurat når du får det, men gir seg fort, og har den fordelen at det setter igang kroppens eget smertelindringssystem (har ikke prøvd, er livredd for det... men har venninner som skryter veldig av det)

- Lystgass (jeg ble rusa av det, og de skrudde etterhvert over til oksygen istedet. Det å puste i maska er også smertelindrende på en måte, handler om fokus og konsentrasjon)

- Epidural, bedøvelse som settes i ryggraden (her varierer det sterkt - noen får lite effekt, mens de fleste føler epiduralen tar toppen av riene og er dermed fornøyde)

- Massasje (noen syns dette er deilig, andre hyler "ikke ta på meg" hehe)

- Musikk (jeg hadde en 2-timers periode der jeg hadde discman med egen musikk under forrige fødsel - de andre trodde jeg var rape gal pga synginga mi, men det tok faktisk toppen av smertene!)

Skrevet

Nå gikk fødselen min ganske fort så jeg rakk liksom ikke å tenke så mye på smertestillende i grunnen. Jeg forsøkte lystgass men det var helt mot slutten og da funket den ikke noe særlig mot smertene.

Jeg satt ca 45 min i badekar og det lindret veldig. Mannen min dusjet magen og ryggen og det hjalp. Varmepute på ryggen funket også bra. Ellers så gikk jeg mye i prekestol og det tror jeg er en av grunnene til at det gikk så fort. Jeg hadde bestemt meg på forhånd at jeg ville ha epidural dersom fødselen ble langvarig og ille, men det slapp jeg heldigvis!

Skrevet

Jeg fikk petidin(sprøyte) før fødselen var ordentilig i gang. Funket superbra...ble så rolig at jeg slumret med varme risposer under ryggen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...