Gå til innhold

Til dere kloke kvinner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke født enda, men var på JM-kontroll i dag. Jeg har ikke vokst i det hele tatt (symfysemål) fra uke 32 til i dag som er uke 36.

Jeg blir sendt til vekstestimering på torsdag (36+2), og lurer derfor på om noen av dere har vært på vekstestimering rundt samme tid?

Hvilke undersøkelser tar de, hvordan får de til å beregne babyens vekt, og hva fikk de til resultat på dere? Stemte beregnet vekt sånn ca ved fødselen, eller tok de veldig feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg var på ekstra UL iuke 32 tror jeg det var.. da sa de at jenten min var 2300 gram ca... men fikk ikke vitehvor mye hun skulle bli når hun ble født.. hun var 3220... det de gjorde var at de målte litt forskjellig på babyen.. så så han på et skjema og fant ut hvor mye babyen veide...

men kjenner en som ble lovd å ikke føde en baby over 4 kg.da skulle hun få ks..hun var på UL hver uke fra uke 34...og fikk beskjed om at den var godt under 4 kg...men ut kom en gigant baby på 4.8 kg..

Skrevet

Jeg hadde ul i uke 36 for å overbevise meg om at hodet hennes ikke var så stort som jeg trodde (Familiært det! Ville ikke ha keisersnitt pga yrket mitt.)... Jeg lærte tre ting: ul er vanligvis minimumsmålene (altså fint for å se at baby ikke er for liten), og det er +/-10% på alt, og hodet hennes tilpasser seg fødekanalen (hun var 35 ved fødsel med kjeglehode og 38 fin og rundt to dager senere...). Totalvekten var ganske riktig, da.

De måler på en del steder på kroppen, sånn vidde på brystkassen, lengde fra stuss til hodetoppen, tinning-tinning, lengden på lårbeinet og slikt, og så regner maskinen det ut. Regner med de har målt mange foster og så sammenlignet med fødselsvekt.

Skrevet

Hei, på meg så stemte vekt ganske bra, var inne på UL pga mistanke om tverrleie i uke 36, og ble estimert til ca 2,7. En og en halv uke etterpå ble jenta mi tatt med keisersnitt og veide 2,9.

Jeg tror de måler lårbeinet og hodet (?).

Skrevet

hos meg sa legene 3200-3300 g, men babyen var på 4340 g

Skrevet

Ultralyd undersøkelse der de måler babyen. Måler mage, lårben og hode, det var i hvertfall det som ble målt hos meg. SF målet hadde heller ikke økt hos meg derfor måtte jeg til vekstkontroll, men babyen hadde normal størrelse.

Skrevet

Jeg var på ekstra UL i uke 35 + 6 pga magen ikke vokste noe særlig,sf målet hadde flatet ut siden uke 30.. De tok forskjellige mål av babyen og kom frem til at han veide 3kg da,og ville være rundt 4kg ved termin. 3 uker senere kom en liten pjokk på 2910g til verden. Så stemte ikke hos meg hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...