Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #1 Skrevet 5. desember 2006 Hei Hvilken fødestilling er mest brukt? Skjønner at det er litt individuelt, og at hver enkelt må prøve seg frem til det beste..men...må jo være bedre hvis man får utnytte tyngdekraften? F.eks stå på knærne mot senga? Ser ikke for meg at det å ligge på ryggen er det mest gunstige?!? Eller??? Noen som vet???
Gjest Skrevet 5. desember 2006 #2 Skrevet 5. desember 2006 Jeg spurte en jm om det og fikk til svar at det vanligste fremdeles er å ligge på ryggen, men at det ofte kan være gunstigere med en stilling hvor tyngdekraften kan hjelpe til. Ellers kan man fort bli så sliten at det eneste man orker er å ligge på ryggen. Kanskje noen som har født før har tips til oss som lurer?
selfangerkjerringa Skrevet 5. desember 2006 #3 Skrevet 5. desember 2006 De fleste holder på såpass lenge at det er godt å variere. Selv likte jeg godt den der ryggen på senga var satt i nesten 90graders vinkel, jeg sto på kne på senga og "hang" på ryggen av senga med armene. JM presset imot skinkene mine. Den fungerte kjempeflott. Selve pressinga gjorde jeg i fødestol, godt å sitte istedet for ¨å ligge syns jeg, og takk gud for de håndtakene!
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 5. desember 2006 #4 Skrevet 5. desember 2006 Jeg gikk med prekestolen til pressriene startet. Da var jeg ikke i tvil om at jeg skulle oppi den fødesenga, der er det bøyler til å holde seg fast i. Og det er temmelig greit å ha for å si det sånn, hvis ikke hadde nok mannen min vært rimelig gul og blå på armene etterpå. Så jeg satt ganske oppreist og holdt rundt anklene mine under pressingen. Fungerte helt fint! Du finner ut av det underveis og du grubler ikke på hvordan du skal gjøre det! Det kommer av seg selv :-)
MM med spire Skrevet 5. desember 2006 #5 Skrevet 5. desember 2006 Har bekkenløsning, og har blitt anbefalt å ligge på siden eller stå på kne... å ligge på ryggen med beina "rett til værs" belaster visst bekkenet mer...
Maisie Skrevet 5. desember 2006 #6 Skrevet 5. desember 2006 Bør man si ifra til jordmor og de på sykehuset at man har bekkenløsning da, slik at de kan hjelpe oss til å finne en fødestilling som er bra? Hm, det var jo egentlig et spørsmål som besvarte seg selv....
selfangerkjerringa Skrevet 5. desember 2006 #7 Skrevet 5. desember 2006 Hehe, ja Jm og de andre på føden har god erfaring med fødende med bekkenløsning og er flinke til å tilrettelegge.
MM med spire Skrevet 5. desember 2006 #8 Skrevet 5. desember 2006 Kan jo være greit at de er obs på det iallefall )
Gjest Skrevet 5. desember 2006 #9 Skrevet 5. desember 2006 Da pressriene startet hang jeg over ryggen på senga og klamra meg til lystgassen. Etter en stund ble jeg rådet til å legge meg på ryggen. Da jeg hadde ligget en stund bars det ned på fødekrakken. Der fødte jeg gutten. Dette var veldig effektivt for tyngdekraften. Godt å ha pappan bak ryggen min som støtte også. Jeg ba ikke om noe selv under fødselen, men takka ja til det jordmor foreslo:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå