Gå til innhold

Student og vikar...?

Mariak *Prinsen kom 070307*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.. tenkte å høre om det er noen som er i samme situasjon som meg, eller evt. vet hva jeg har rett på ang. fødselspenger.. Er student og jobber som vikar i barnehage (har gjort det siden jan-06.)

Venter gutt i midten av mars ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg:-) Du får fødselsstipend fra lånekassen hvis du har rett til det nå. Det er behovsprøvd mot inntekt og formue hos deg og barnefar. Det kan du lese om på lånekassen sine sider. I tillegg får du, hvis du på årsbasis tjener mer enn ca 33 000, fødselspenger fra trygdekassen som tilsvarer det du ca pleier å ha i lønn. Så det er da ikke så værst:-)

Skrevet

hei, er i samme situasjon som deg. Men for meg varierer det veldig hvor mye jeg får jobbet i mnd. Spesielt nå pga eksamen, trøtthet og kvaaaalllme. Men jeg har snakket med studierådgiver på skolen og ringt inn til nav. Der fikk jeg beskjed om at jeg fikk fødselstipend fra lånekassa (Vilkåret er at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen). Dette blir regnet opp mot samboer/mannens lønn.

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt under kr 21 290 Da får du kr 9 430

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt over kr 23 440 Da får du kr 8 140

Dette blir ikke behov prøvd opp mot hvor mye du tjener ved siden av!!! For det får du fødselspenger.hvis du har jobbet 6 av 10 mnd før fødsel. Regnes ut fra de 3 siste lønningene dine. Hvis disse er stor forskjell på går de 6 mnd tilbake og hvis det er store forskjeller går de til sist du skiftet arbeidssituasjon innenfor 12mnd. Dvs. månden etter du f.eks sluttet i forje jobb til nå. Jeg har funnet ut at jeg må prøve å være utrolig nøye på at vikartimene jeg tar de tre siste mnd er mest mulig samme antall. Dette ble langt men håper det hjalp deg...lykketil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...