Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om det er noen som vet hva man får i stønader som enslig forsørger. Har funnet ut at man får dobbel barnetrygd, men lurer på om det finnes andre ordninger som enslig forsørger?

Jeg har ikke så veldig høy lønn, og kommer til å ta et års permisjon om jeg får barn, så da vil jeg vel få 80% av siste års lønn? Har forresten ikke fast jobb nå(1-års engasjement), men sånn er det nå da, og jeg har så lyst til å gjennomføre dette.Det er viktigere enn noe annet. Jeg vet at jeg skal klare meg!

Fint om f.eks noen som har fått barn, eller vet noe om stønader og sånn kunne si noe om dette.

Fortsetter under...

Hei på deg Eva! Du har ikke lagt det på hylla altså? Det er kjempegodt å kjenne på at en har tatt en beslutning!! Stå på! Jeg vet ikke noe om stønader etc.,men om du går inn på NAV sine sider så står det sikkert noe om stønader og sånn der..eller ikke hehe..det var ikke så god oversikt når jeg nettopp var inne og så der!! Kanskje lurt å sende en mail da? Jeg har også bestemt meg for å gjennomføre,men for tiden dater jeg en type,og det kan gi meg endel rare tanker kan du si! Han vil også ha barn...Men vi får se ettersom tiden går,så kan jeg fortelle ham om en stund hva mine tanker er!;-)

I tillegg til dobbel barnetrygd kan du ha rett til:

-Overgangsstønad: litt over 9000 i måneden, men minker dersom du tjener mer enn 30,000 i året. Kan mottas i opptil tre år, men ikke etter at barnet fyller 8 år. Kan forlenges om du er under utdannelse.

-Stønad til barnetilsyn: Opp til 64% av dokumenterte utgifter til barnetilsyn.

-Utdanningsstønad: Begrenset dekning av studiemateriell etc om du skulle ta utdanning.

-Tilskudd til flytting for å komme i arbeid: sier seg vel selv, og er neppe aktuell.

-Bidragsforskudd: I utgangspunktet 1250,- i måneden, men minker med størrelsen på din lønn. 100% bidragsforskudd utbetales dersom din årsinntekt er under 136,000.

-Kontantstøtte: 3300 i måneden dersom barnet er mellom 1-3 år og ikke går i barnehage som mottar offentlig støtte.

Du får det om du er alene med barn. Dersom du er i jobb vil den bli satt ned i forhold til lønn, tjener du greit får du ingenting. Men den kan være kjekk å ha om du f.eks velger å være hjemme utover permisjon eller ønsker å jobbe redusert for en tid. Om inntektsgrenser og slikt kan du lese på nav.no

Ok, har jo i utgangspunktet en grei lønn så da vil jeg neppe få denne overgangsstønaden på 9000,-, men tror jeg skal klare meg med permisjonspengene. Tenker at jeg kanskje skal være hjemme enda litt lengre og da er det greit å vite at man har noe muligheter for økonomisk kompensasjon. Fortjener vel dette etter alle de sammenhengende årene med hard jobbing og trofast skattebetaler..:-)

Og jente71, det var hyggelig å høre at du dater da! Da dukker det nok mange tanker opp ja. Kanskje dere ender opp med at dere er i samme fase og hvem vet hva som kan skje da. Uansett ha det gøy og kos deg, og det er betryggende å vite at det finnes flere muligheter om ikke ting klaffer. :-) Tiden vil vise.

Annonse

Dersom du er mor med et barn som har død eller ukjent far kan du tjene mye mer enn de 136.000,- opplyst i innlegget ovenfor før de begynner å redusere på de 1250,- i bidragsforskudd.

Jeg selv tjener ca 315.000,- og får fortsatt 1250,- i mnd. i bidragsforskudd.

Mottoet er: Heller død/ukjent far en kjent og fattig far.

Ved kjent far gjelder nemlilg den beløpsgrensen for mors inntekt som er nevnt over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...