Gå til innhold

Prevensjon. Noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt i tvil om hvilken prevensjon jeg skal velge. Jordmor anbefalte hormonspiral eller minipille. Noen som har erfaringer de vil dele?

Vi har lyst til å vente ca ett til to år før vi får ett barn til, men skulle jeg bli gravid er det ingen krise :-)

Skrevet

Jeg fikk satt inn hormonspiral. Vi skal ikke ha flere barn det første året, og minipillen er ikke noe for meg. Å måtte ta pillen til samme tid hver dag. Kondom liker vi ikke, så for meg var hormonspiralen det beste. Kan jo taes ut når en igjen vil ha barn, og er ikke verre enn vanlige p-piller med tanke på hvor lang tid det tar å bli gravid etterpå. Det er så deilig å slippe å tenke på å måtte ta/bruke noe. Og nesten det beste av alt - slipper så og si mensen:-)

Skrevet

skekk ut ladycomp.no

kjemefornøyd med den - nå har jeg kontroll på syklusen.

Den kan oppgraderes til babycomp - da har du familiplanlegger og.

Så slipper du å kjøpe både eggløsningstester og graviditetstester når den tid kommer. _ Også har du prevansjon så lenge du trenger det

helt uten hormoner

Skrevet

er i din livssituasjon, og har anskaffet babycomp. Måler temp hver morgen. Koster mye, men er en engangsinvestering, så det går opp i opp med andre prev.midler. Dette fordi jeg ikke vil ha tilført hormoner - gikk på piller i tre år og det funket dårlig - lystdreper!

må ha fått mensen tilbake før en tar babycomp i bruk, så inntil da er kondomer tingen - er jo bare snakk om en kort periode. Dessuten foregår nattamming i sengen, så slik jeg ser det er kondomer bare en fordel da! unngår søl og lukt!

Skrevet

prøv www.buenaventura.no så ikke ut som ladycom linken funka

Skrevet

Jeg anbefaler absolutt hormonspiral. Fikk litt bivirkninger den første mnd, kviser og blødninger. Men nå merker jeg den ikke på noen slags måte :)

Skrevet

Er ladycomp/babycomp den eneste maskinen? Er så sykt dyrt. Er det helt sikkert? Hva om man får grønt lys og har sex. Så kommer eggløsningen 3 dager senere? Sperm overlever noen dager.

Skrevet

Vi bruker kondom. Vil ikke ha mer hormoner i kroppen akkurat nå. Deilig å ikke gå på noe. Jeg må jo innrømme at det er ikke så mye sex her fortida, og da er det iallefall bortkastet med spiral eller minipiller. Kommer til å begynne med p-ring, når jeg er ferdig med å amme.

Skrevet

Jeg bruker Cerazette, og er veldig fornøyd! Eneste p-pillen man kan ta mens man ammer (ikke så tidsavhengig som mini-piller). Du kan begynne på de før du får tilbake mensen. Jeg har foreløpig (etter 3 mnd) ikke hatt noen blødning eller bivirkninger. Men jeg har lest om andre her inne som ikke er så fornøyde, så det er nok variasjoner.

Skrevet

Jeg har kobberspiral, fordi jeg ikke hadde lyst på noe ekstra hormoner. Litt fordi jeg blir så sur av det, og litt fordi jeg begynner å bli såpass gammel (blir 33 neste år), at jeg vil ha minst mulig kunstige hormoner i kroppen om vi skulle bestemme oss for å forsøke på et barn til.

Kobberspiral er visst ikke fullt så trygt som hormonspiral, men det er ingen krise om jeg skulle bli gravid nå uansett :)

Skrevet

Har også kobberspiral og er veldig fornøyd. Bare ørlite ubehagelig å sette inn, men ellers ingen vondter. Det er supert å slippe å tilføre kroppen hormoner, og utrolig godt å slippe å måtte tenke på å ta en pille til et bestemt tidspunkt hver dag. Dersom du ønsker flere barn, er det bare å få til legen og få den nappet ut, og så kan du bli gravid på neste eggløsning. Ingen hormoner som har tuklet til systemet ditt.

Skrevet

Ammer du? I så fall er kondom og ceracette det eneste dere kan bruke tror jeg. Ammer du ikke vil jeg anbefale p-plaster. Praktisk og lettvindt. Litt dyrt for noen kanskje (ca 100kr mnd). Må bare huske å skifte plaster en gang pr uke. Det skal jeg over på nå. Ceracette har jeg blødd av i ukevis. Er drittlei evig mens....Jeg har ikke merket noen negative bivirkninger med plasteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...