Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #1 Skrevet 5. desember 2006 Trodde han låg på gjennomsnittet. Er så stolt av han og har vært det hele tiden. Men begynner jo å tvile når jeg ser at "alle" andre babyer er tidlig ute!!! Har en plakat: slik vokser barnet ditt: (bare det mest vesentlige har jeg tatt med) Fødsel til fire uker: - snur hodet fra side til side på magen - holder hodet oppe i få sekunder, lenger etterhvert. 2-3 mnd: - Spreller ivrig med armer og bein - Støtter seg på albuene i mageleie, løfter hodet og snur det til begge sider - Holder hodet stødig når det bæres. - Leker med hendene - Slår etter en uro i bevegelse - Kan holde en rangle men ser ikke på den - smiler og pludrer 4-5 mnd: - løfter både hodet og brystet i mageleie når det støtter seg på armene. - I mageleie krafser barnet i underlaget - Ruller fra ryggen, til siden og tilbake - Prøver å gripe eller ta ting etter å ha vurdert avstanden - Pludrer og ler - Lager vokallyder 5-6 mnd: - Barnet kan løfte hodet når det ligger på ryggen - Noen ruller rygg mage - Hopper og gynger når det holdes oppreist på fast grunn - i mageleie støtter barnet seg på en albu og griper etter leker med andre hånden. - Utforsker ting vet å putte dem i minnen - Kan bytte hånd på lekene - Barnets lyder likner mer og mer på det språket de oppfatter 7-8 mnd: - Med magen i gulvet kryper barnet i ring eller skyver seg bakover - Noen åler seg framover på albuene - Ruller rygg mage - Noen kan forflytte seg ved å rulle rundt - Babler i gjentatte stavelser - Reagerer på navnet sitt 9-11 mnd: - står på hender og knær, gynger fre og tilbake - strekker seg etter leker - setter seg opp fra liggende stilling - reiser seg ved å støtte seg - krabber/kryper eller forflytter seg rundt på andre måter - lærer å peke og trykke på ting - vinker og klapper - kan plukke opp små ting - forstår gradvis fler ord 12-15 mnd: - barnet går sidelengs mens det holder seg i møbler - Står uten støtte - Slipper til slutt og tar sine første skritt alene - Krabber opp trapper - Forsyner seg med leker - Holder ut en arm for jakken og en for for sko. - Sier sine første ord - Oppfatter enkle beskjeder - Øker orforrådet. Min ligger stort sett foran dette skjemaet eller akkurat på den første måneden. Trodde han var tidlig eller gjennomsnittlig egentlig. Men tydeligvis ikke. Eneste han ikke greier er å løfte hodet når han ligger på ryggen. Ellers så greier han allt det står a han skal greie frem til 8 mnd (han er 8 mnd og en uke) Fler som føler det samme? At de trodde ungene var flinke og gjennomsnittlig, men blir litt skuffet når de leser om 5 mnd babyer som åler seg, og 6 mnd som reiser seg alene og krabber ?? Og 8 mnd babyer som går?
Gjest Skrevet 5. desember 2006 #2 Skrevet 5. desember 2006 Har sett flere innlegg som ditt her. Alle barn utvikler seg forskjellig. Selv om noen barn gjør ting før gjennomsnittet er det jo langt fra alle. Mange utvikler seg litt etter på noen områder og litt før på andre. Det er nok ikke noe å bekymre seg over.Jeg blir ikke skuffa hvis ungen min ikke følger skjemaet, han kan ta den tiden han trenger:)
Mathoka Skrevet 5. desember 2006 #3 Skrevet 5. desember 2006 Jeg synes alle skal begynne å akseptere at babyer er forskjellige og utvikler seg ulikt...min er tidlig ute og jeg er stolt av det, og vil derfor også fortelle om det, men synes vi som har babyer som er tidlig ute hele tiden skal kritiseres for det...
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #4 Skrevet 5. desember 2006 synes det er så fælt når pappaen sier hvor flink han er blitt som åler seg når han er 7 mnd, og så sier appaen "det er vel ikke alle babyer som kan vel"? Og jeg sier "jooooo, de fleste begynner vel rundt 6 mnd"
Lykkepiller Skrevet 5. desember 2006 #5 Skrevet 5. desember 2006 Gjennomsnitt betyr ikke at flesteparten ligger der, men at 50% ligger under og 50% over. Altså vil (i teorien) halvparten av de 6 mnd gamle babyene ikke klare det som gjelder for den gruppen.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #6 Skrevet 5. desember 2006 Jeg synes dere som har babyer som er tidlig ute kan holde dere unna denne tråden. Jeg er nedstemt nok som det er uten at du skal kritisere meg. Dette kan være en sytetråd for oss som har normale eller "treige" babyer. Jeg synes det er så fælt at alle skal sammenlikne hva babyene kan og ikke kan, spesielt når vi er ute blandt andre. "åh, sitter ikke din baby stødig, min begynte når han var 4 måneder, han er så flink atte", akkurat som om ikke vi ha like flinke babyer.
mamman`te2flottegutter Skrevet 5. desember 2006 #7 Skrevet 5. desember 2006 Fortsett å vær stolt av barnet ditt!! Du må sammenligne babyen din med babyen din og ikke naboen sin. Eldste sønnen min gikk ikke før han var 17 mnd, men jeg var like stolt av han for det!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #8 Skrevet 5. desember 2006 Men det er ikke jeg som sammenlikner, det er de med "flinke" babyer som alltid skal sammenlikne, og da blir jeg litt såret når de alltid sier at deres babyer er så flinke som er tidlig ute, og at det er underforstått at da er ikke min baby like flink.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 5. desember 2006 #9 Skrevet 5. desember 2006 Alle vil vel at barna sine skal være flinkest, og best osv.. eller hvertfall ikke ligge etter andre. Men som sagt tidligere her, alle barn er forskjellige. Hos oss er hun veldig tidlig ute med noe på listen og helt i rute med noe annet, og kanskje litt sent med noe annet. Da i følge denne listen. Jeg tenker ikke så mye over om hun er sen eller tidlig ute.. Hun vokser og utvikler seg i sitt tempo, og det er det riktige for henne... Ikke sammenlign barnet ditt for mye med andre.. Gutten din gjør ting i sitt eget tempo. Er det bare èn ting han ikke klarer i følge denne listen, så er det jo veldig masse han faktisk kan da:-) Fokuser heller på det:-)
Gjest Skrevet 5. desember 2006 #10 Skrevet 5. desember 2006 Fysioterapeuten sa at det ikke var om å gjøre at babyene var så tidlig ute. Er de litt senere, får de god tid i hver fase - noe som er bra for den motoriske utviklingen, faktisk. Jeg var mye, mye mer opptatt av hvordan babyen min "lå an" i forhold til andre da min første var baby. Han jeg har nå er faktisk senere, men jeg bryr meg så mye mindre! :-) Jeg er så sikker på at han er normal, og lar ham utvikle seg i sitt tempo. Jeg har erfart med min første, at unger som var tidligere ute som babyer, slett ikke er det nå lenger, når de er 5 år. Det er vel noe av årsaken til at jeg er mer avslappet nå. Enda en oppbacking: Babyen jeg nå har (gutt), er mye, mye sterkere i kroppen enn min første (jente) var. Likevel er han senere til å rulle osv. Det viser jo at det ikke har så mye med styrke å gjøre, i hvert fall. Vær stolt av gutten din, og kos deg!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #12 Skrevet 5. desember 2006 Oki, dette var god lesning, takk. Dette er min første, jeg vet at man blir mer avslappet med nr 2. Og i terorien vet jeg at de fleste 3 åringer er på samme nivå.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 5. desember 2006 #13 Skrevet 5. desember 2006 Nå leste jeg litt flere svar..Forstår deg veldig godt at du blir irritert når andre skal påpeke hva ditt barn kan og ikke kan.. Eneste er vel bare å ignorere det, men vet det ikke er så lett.. Selv blir jeg veldig irritert når alle sier min jente har vondt i magen bare fordi hun gråter.. Spiller ingen rolle om hun er trøtt eller sulten. Skriker hun har hun vondt i magen, ferdig med det. Blir veldig irritert over dette, men de kjenner ikke barnet mitt, så jeg prøver bare å le invendig av deres uvitenhet og noen ganger kanskje "bedreviter" Vær stolt av sønnen din, og ikke la andres meninger feste seg! Det er ikke verdt plassen:-)
Mathoka Skrevet 5. desember 2006 #14 Skrevet 5. desember 2006 Jeg kritiserer iallefall ikke babyen din...for h*n er helt normal, det er værre med deg som ikke kan akseptere dette og blir nedstemt fordi h*n ikke er så tidlig ute som du ønsker...sier jo i innlegget at alle utvikler seg forskjellig...jeg ser ikke ned på de babyene som ikke er tidlig ute fordi min er det...alle er flinke i sitt tempo!!! Skjønner ikke hvorfor du trenger en egen "sytetråd" over at babyen din ikke er tidlig nok ute i dine øyne...
haater husarbeid Skrevet 5. desember 2006 #15 Skrevet 5. desember 2006 Jeg har et barn med en liten funksjonshemning og har for lenge siden lagt fra meg alle disse skjemaene som KUN ER EN RETTLEDNING!!! Alle barn er forskjellige og utvikler seg i ulikt tempo. Jeg må si at jeg er glad når babyen min gjør fremskritt selv om han ligger en el to mnd "bak skjema". Vær glad dere har friske barn og slutt å henge dere opp i detaljer som ikke betyr noe i den store sammenhengen!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #16 Skrevet 5. desember 2006 Ja ja...har nå aldri sett en tenåring som sliter med å åle eller rulle, he he! Det kommer tidsnok både åling, krabbing og alt det andre. Jeg personlig synes at det er mye artigere at mini er tidlig ute kognitivt jeg da. Tyder jo på at han foreløpig er smartere enn sprek, he he. Begynte både å klappe søte og vinke da han var 5-6 mnd, sa mamma og pabba bevisst fra 6-7 mnd alder og kan peke ut 15-20 forskjellige ting i pekeboka nå når han er 7-8 mnd. Opp på to kommer dem seg alltid, men ikke alle som er like "spreke" i hodet :-))
mamma og my Skrevet 5. desember 2006 #17 Skrevet 5. desember 2006 Tror det er sånn at det er lettere å legge merke til de som er veldig tidlige på alt mulig. Og det er jo forskjell på hva man legger i at en baby får til ett eller annet. Jenta mi rulla over fra rygg til mage første gang ved tre mnd, men det var ved en tilfeldighet. Det var først ved fem mnd hun behersket det. Så jeg sier at hun rulla ved 5 mnd. Det er noen få milepæler som er viktig at barna når innen en viss alder, mtp mulige utviklingsavvik, men det er noen svært få.. Så lenge barnet faktisk ER i utvikling, og den ikke stopper opp eller mister ferdigheter som barnet har hatt før, er slingringsmonnet for hva som er normalt veldig stort!
Gjest Skrevet 5. desember 2006 #18 Skrevet 5. desember 2006 Datteren min er født et par dager etter din tenker jeg (2 april) Hun er ganske tidlig ute og har vært det hele veien, når det kommer til alt egentlig.. Personlig skulel jeg ønske at hun ikke var det, føler at vi mistet lit av den ordentlig ebabytiden fordi hun ble "stor" så fort. I tillegg så er hun et mareritt å se etter i forhold til mange andre på hennes alder. Hun er overalt døgnet rundt, høyt og lavt, nå i det siste har hun til og med begynt å prøve å klatre på skuffene på kjøkkenet.. Jeg er jo selvfølgelig veldig stolt av henne, men hadde ikke gjort meg noe om hun ikke hadde så dårlig tid med alt mulig Syns du skal være kjempe stolt over sønnen din uansett jeg, alle barn utvikler seg forskjellig og det at jenta mi kanskje kan flere ting enn din sønn betyr ikke at hun er noe "flinkere" fordet, hun har bare dårlig tid og sønnen din tar livet med ro..
bareMariann Skrevet 5. desember 2006 #19 Skrevet 5. desember 2006 Min første lå lenge langt foran alle skjemaer, er 5 1/2 nå og er bare hakket foran sine jevnaldrende. Har nå ei på 8 1/2 mnd som ligger etter de beskrivelsene i skjemaet her, men det bryr meg egentlig fint lite så lenge hun er frisk og glad og fornøyd. Det er en del mødre som henger seg litt for mye opp i dette med å sammenligne. Syns det er morsommere å bli kjent med personligheten og særeegne ting ved barna jeg, mine og andres. Barna bryr seg i allefall ingenting om de er før eller etter skjema!
3 *guttemamma Skrevet 5. desember 2006 #20 Skrevet 5. desember 2006 Jeg har tre gutter. de to første var tidlige på de fleste områder. Nå ønsker jeg faktisk ikke at nr 3 skal være så tidlig ute med å gå ihvertfall. synes gjerne han kan være litt baby en stund. de blir så store når de begynner å gå og mye å følge med Som mange over her sier så er de meste normalt. Jeg kjenner flere barn som ikke har gått enda når de var 15 mnd. og det er like normalt som de som går når de er ti mnd. Er forresten ikke alle barn som lærer seg å krabbe før de går heller. Jeg er førskolelærer i bhg så jeg ser at det er stoor forskjell på barn når de er så små. men de er like flinke på sine vis fordet. Men for førstegangs foreldre spesielt er det jo stort hver gang babyen gjør fremskritt og de vil vel gjerne dele dette uten at de tenker på de som ikke er så tidlige. Men det er synd om det er noen som blir lei seg pga disse innleggene da. Kos deg med barnet ditt du og gled deg over fremskrittene som han/hun gjør. Ikke tenk på hva de andre kan. Alle barna lærer jo det samme tilslutt. både å krype, gå og snakke.
Gjest Skrevet 5. desember 2006 #21 Skrevet 5. desember 2006 Det at noen mødre "henger seg litt for mye opp i dette med å sammenligne", som du beskriver det, betyr ikke at de ikke synes det er morsomt å bli kjent med personligheten! Jeg synes ikke det skal framstilles som en usympatisk ting å være opptatt av hvor ungene ligger i utviklingen i forhold til andre. Det er helt naturlig å være opptatt av det. Når noen er spesielt opptatt av dette, er det kanskje heller et tegn på at man av en eller annen grunn er litt mer engststelig. Det siste utsaget ditt synes jeg - unnskyld meg - er litt naivt. Hvis det er noe galt med et barn, kan dette utvilsomt være med på å forringe livskvaliteten. Det må i hvert fall være lov for foreldre å uttrykke engstelse for at noe er i veien med barna deres. Dette har ingenting å gjøre med at en synes dem med funksjonshemminger, syndromer eller sykdommer er mindre verdt.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #22 Skrevet 5. desember 2006 Tja,tror ikke jeg har noen superbaby,hun ligger"foran" skjemaet på noen ting og sikkert etter skjemaet på andre ting.Hun er 8 mnd og reiser seg,krabber ,babler osv,men skal jeg være helt ærlig er jeg mer opptatt av at hun ikke spiser så mange måltider som hun burde og heller vil ha melk enn mat.Det vil uansett alltid være store forskjeller på barn,ikke heng deg opp i det,du.Barnet ditt er sikkert verdens søteste uansett:-)Det er iallefall mitt!
@nemone Skrevet 5. desember 2006 #23 Skrevet 5. desember 2006 Heisann, Ville bare si at slik jeg ser det så utvikler ungene seg i sitt eget tempo. Lite vi kan gjøre fra eller til som forelder iallfall. Noen er tidlig ute med noe, og sent ute med noe annet - noen er på snitt, noen er sent. Hva er "normalt" uansett? Sålenge babyen utvikler seg i sitt eget tempo så er vel det bra?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå