Gå til innhold

Snur seg på magen

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 9 måneder har begynt å snu seg på magen om natta, enda hun ligger med babysafe! Hun snur kroppen inni posen, og tvinner den øverste delen av posen sånn at det hjelper ikke uansett hvor godt vi strammer hektene på siden. Hun våkner som regel når hun gjør dette og ser seg forvirret rundt, stakkar. Men når jeg snur henne går det bare en halvtime - time så snur hun seg igjen. Sånn holder det på de siste 4 timene før vi står opp om morgenen, og det ødelegger både min og hennes søvn.

Er det farlig å la henne sove på magen hvis hun vil det, eller var det en regel som gjaldt når hun var nyfødt?

Kanskje vi skal slutte å bruke babysafen og la henne få fritt spillerom? Kan prøve det en natt, men vil gjerne først høre om noen andre har erfaringer med det å ligge på magen......

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7348614-snur-seg-p%C3%A5-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jenta mi på 8 1/2 mnd har sovet på magen siden hun var 5 mnd, da snudde hun seg over selv. jeg må ærlig innrømme at jeg tok feil ang krybbedød, for jeg trodde at det med å sove på ryggen kun gjalt de 4 første mnd. Men etter at hun snudde seg rundt selv så har hun sovet på magen, og da sover hun mye bedre... Men,,, så er det jo krybbedødsfaren da... Men slik jeg tenker nå, så er hun såpass stor og robust at jeg kan ikke være hysterisk og snu henne hver gang hun snur seg om natta heller.... kankje det er noe i utsagnet: "et barn på ryggen er som skillpadden på sitt skall"

• 1 måned senere...

Har en liten gutt på 4 1/2 mnd som hele tiden snur seg over på magen. Han begynte med dette rett før jul, og sover aller best på magen.

Han snur seg selv, men setter den ene armen fast i pysjen, noe som gjør at han av og til våkner. Han er stort sett rolig og en liten nattasang får han til å sove igjen.

Jeg har drevet å snudd på han hele tiden for å få han til å sove på ryggen, men fant ut at man ikke kan sitte oppe hele natta og snu på ungen. Derfor tror jeg dette er noe som ungene selv også regulerer. Når du har en jente som er 9 måneder tror jeg den største krybbedødfaren er over. Så lenge barna snur seg selv tror jeg ikke det er den helt store faren.

Dere får bare prøve en natt og se. :)

Hei dere,

Sliter med dette problemet nå. Min gutt er 5mnd og han startet med å snu seg på magen om natten rett før jul. Han har kunnet gjøre dette siden han var 3 måneder, og han bruker nå enhver anledning til å snu seg, selv om han ofte begynner å gråte når han havner på magen. Dette skjer også om natten. Jeg våkner som regel av at han klynker og romsterer rundt i sengen, liggende på magen. Så må jeg opp og snu han, putte inn smokken og dermed er han i drømmeland igjen. Uroen begynner som regel etter midnatt, og mellom 24 og 06 er jeg som regel oppe en 5-6 ganger for å snu han. Virker ikke som om han sover noe særlig på magen, men foretrekker å ligge på siden. Tror ikke uroen er fordi han er sulten, han sier gjerne fra tydelig når han er sulten (som regel mellom 05 - 07 en gang). Han er i ferd med å få sin første tann, så det kan jo være det som plager han.

Han er ikke flink til å sove på dagen, dupper bare av i korte perioder, men er enkel å legge i egen seng på kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...