Gleder_Meg Skrevet 5. desember 2006 #1 Skrevet 5. desember 2006 Hei, Finnes det noen tommelfinger regler på hvor mye mat babyene trenger? Jenta vår har begynnt med både grøt, grønnskas pureer, lett middagsmat, frukt pure i tillegg til pupp innimellom. Noen ganger lurer jeg på om hun faktisk spiser i vei lenge etter hun er mett. Av og til gulper nemlig opp igjen en god del mat og da antar jeg vi har gitt henne for mye. men hun gaper jo som hun aldri skulle fått mat hele tiden. noen som har ideer?
Gleder_Meg Skrevet 5. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 5. desember 2006 Hmm...overrasket over at det ikke har kommet noen kommentarer ennå. Er det bare vi som ikke vet dette?
Nadine0606 Skrevet 6. desember 2006 #3 Skrevet 6. desember 2006 Hei! Min er 5.5 mnd og jeg lurer på det samme. Hun er kjempeglad i mat, spiser grøt 2 ganger daglig, grønnsakspure og fruktdessert. Nektet pupp i 1 mnd nå, så det er mme innimellom (lite).Jeg er litt redd at hun legger på seg for mye, men hun er stor jente på 8500 g og trenger jo mat. Dette er vanskelig...
Babykilo Skrevet 6. desember 2006 #4 Skrevet 6. desember 2006 Min slutter å spise hvis det blir for mye grøt. Han bare åpner ikke munnen. Men han vil ikke ha grønnsakspureer uansett, har nevnt det her før. Hvordan var det hos dere? Likte de det med en gnag? Har prøvd potet, gulrot, brokkoli og avokado flere ganger, men han brekker seg.
BizziBee Skrevet 6. desember 2006 #5 Skrevet 6. desember 2006 Dette spurte vi om på helsestasjonen, og der fikk vi et blad om mat og et forslag til "meny" for de små fremover. Der stod det at grøt morgen og kveld, samt et måltid (av et eller annet slag) midt på dagen var passe fom de er 6 mnd + mm eller mme i tillegg. Jeg understreker at dette ikke er min personlige oppfatning eller noe man må nødvendigvis etterstrebe.... Min tulle spiser full porsjon grøt (som det står på pakken) morgen og kveld, samt pupping i tillegg. Hun gaper uansett om det er fullt eller tomt, så vi har begynt med smaksporsjoner til et til måltid på dagen. Hun er 6 mnd. Men dette går vel på "magefølelsen" eller? Det er mange barn som fullammes til de er langt over 6 mnd, og de klarer seg like fint som de som får annen mat vil jeg påstå.
Muffinsmamma Skrevet 6. desember 2006 #6 Skrevet 6. desember 2006 Min gutt viser tydelig tegn når han ikke vil ha mer. Blir ukonsentrert og surrete og snurper igjen munnen. Han spiser lite syns jeg. men det er kanskje ikke så verst: av faste måltider spiser han tilsvarende 1/2 eller underkant av 1/2 middagsglass og til kvelds grøt på 100 ml væske. Tenkte etterhvert ta grøten på morgenen og gi ham velling på kvelden.
Gleder_Meg Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 7. desember 2006 Vår jente (6 md) spiser har spist nesten alt hun har fått smake med en gang. Så vi er egentlig veldig glade for det. Grønnsak- og kjøtt blandinger (både hjemmelaget og kjøpeglass) går ned på høykant (ca 2/3 stort glass) til hennes middagsmåltid. Og som regel to grøt posjoner en på formiddagen og en til kvelds. De kan være ganske store, like mye som du får plass til i ett helt glass barnemat. Pluss pupp innimellom eller i tillegg også om natten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå