Gå til innhold

vet ikke om jeg er fornøyd med barnehagen allikevel... (ganske langt)

Anbefalte innlegg

lillegutten vår på 1 1/2 år har gått i barnehagen (familiebarnehage) siden august, to dager i uka. De andre dagene er han hjemme med meg. Han trives godt, ikke alltid like greit å levere, men det er vel sånn det er med de aller fleste...

det jeg har reagert på hele tiden, er at HVER dag jeg kommer å henter, sier de "han har ikke fått bleier på en stund" eller "han skulle hatt ny bleie". i begynnelsen tenkte jeg at det var tilfeldig, men nå begynner jeg å irritere meg... lillegutt har aldri vært sår i bleieområdet i det hele tatt, men nå synes jeg han er mye rød/flammete... ikke så rart, når bleiene sitter på så lenge... huff...

en dag jeg kom å hentet for noen uker siden, satt vår gutt å lekte med duplo sammen med to andre på 2 år. også kom ei som jobber å tok igjen grinda nederst i trappa. jeg la ikke merke til at grinda var oppe... må si jeg ble satt ut altså... da var de to stykker på jobb, og 8 barn. begge to satt på stua å skravla. tenk om en av de små hadde gått opp trappa? jeg sov nesten ikke den natta jeg, kunne bare ikke fatte at de i en barnehage kan GLEMME å ta igjen ei trappegrind.

ellers reagerer jeg på at det stadig vekk begynner nye småbarn. da vi begynte i høst var vår yngst, og det skulle begynne ei til desember. på disse månedene har det begynt 3 småbarn til, som har ringt å hørt om det er plass, og de har sagt ja til alle. men de er fortsatt aldri mer enn 2-3 på jobb! sånn som på tirsdager er de 12 unger (5 fra 2 år og nedover) og de er 2 voksne frem til klokka 12. sånn er det hver tirsdag. dette synes jeg er utrolig uforsvarlig...

det må nevnes at alle som jobber der er ufaglærte, i alt er det 4 stk. (ikke alle jobber samtidig, og hu ene er vikar). barnehagen eies av en mann, førskolelærer. det vi hørte da vi begynte, var at han skulle være der flere dager i uka. det synes jeg var betryggende, ettersom han da er den eneste pedagogen. MEN, han har vært der EN DAG!!!!! hva er da vitsen i å si at han skal være der mer?

det som og er litt snodig, er at det ikke finnes en eneste brannvarsler/røykdetektor inne i barnehagen. de voksne er veldig glad i å bruke levende lys til måltidene, for å gjøre det koselig. tenk om det skulle begynne å brenne? og noen av de små sover inne... tassen vår sover takk og pris ute.

jeg må rett og slett si jeg ikke trives med dette, og de to dagene han er i barnehagen slapper jeg ikke av i det hele tatt. det er vanvittig slitsomt å ikke greie å slappe av når jeg førstes har noen timer for meg selv...

i dag hadde jeg veldig lyst til å ha han hjemme, men så må jeg jo nesten tenke på at han har godt av å leke med de andre barna også, og ikke bare være her hjemme med meg! :-/

vet da søren hva jeg skal gjøre jeg...

Fortsetter under...

Det første jeg reagerer på, er at du er veldig i tvil om hvorvidt ditt barn har det bra i barnehagen eller ikke, og likevel velger du å levere han i barnehagen når du har fri og kunne hatt han hjemme... Et barn på 1 år har minimalt behov for å leke med andre barn, de har litt glede av det i iblant men det er ikke vanlig å leke med andre i den alderen. Derimot trenger han mamman sin mye mer enn du aner- enn å dele opmerksomhet med 12 andre, sånn er naturen.

Tingene du nevner er ganske vanlige, trappegrinden er lett å glemme, men det burde ikke skje. De har nok felles stellerutiner, si fra at barnet ditt skal ha ren bleie oftere. Det kan hende de har varslingsystemer du ikke ser, med tanke på brann. snakk med de, det ordner seg sikkert. Men en perfekt barnehage får du nok aldri.

Ta kontakt med kommunen og fortell om din bekymring. For å drive familiebarnehage må en ha godkjennelse fra kommunen, og barnehagen er pliktig å ha ped.leder inne i barnehagen et lovbestemt antall timer i uken. Det er penger å hente for de som starter familiebarnehage, og førskolelæreren får sin inntekt fra dere og støtte fra kommunen. Private barnehagers landsforbund, og politikere vil ha strengere regler for å drive familiebarnehage. enkelte driver mange familiebarnehager, og sitter med millioninntekter. en kommunal eller privat barnahage derimot driver etter prinsippet å gå i null. De skal ikke gå i verken overskudd, eller underskudd. Selvsagt er de som driver familiebarneheger helt uenige i dette, og mener de fortener inntekten...

Så ring kommunen, og hør med de om de mener dette er ansvarlig!

Kommunen kan ikke gjøre noe før de blir informert om det som skjer...

meg igjen. fant en artikkel fra VG. Som det står der er det ikke like krav til ped.leder i en familiebarnehage, som i en vanlig. en grunn til å unngå familiebarnehager?... Vel, ikke så lett kanskje, med den barnehagedekningen som er, men har en valgmulighet, så bør valget være enkelt!!!!!!!!

Og tenk at eierne mener de fortjener millioninntekt ?!

Spørs om inntekten ikke vil forsvinne etterhvert som barnehagedekningen øker :-)

For all del er det nok mange gode familiebarnehager, men skummelt at hvem som helst kan starte en familiebarnehage , og få drive med de få kravene som er i dag.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=169407

det er etter min mening ingen tvil om at en liten gutt på 1 1/2 år har godt og å være sammen med andre jevnaldrende. det er det mye glede i! om de leker sammen er en annen sak, det gjør de jo ikke før de er litt eldre...

han og jeg er sammen hele tiden, bortsett fra de to dagene i bhg. uten tvil sunt for han å IKKE være sammen med meg hver eneste dag, det merkes veldig godt på han også. og på meg!

samboeren min jobber med brannvarsling/nødlys så i denne barnahagen er det ingenting av verken det ene eller andre.

hva er det bestemte ant timer ped.leder skal være der?

han her er der MAX 2 timer i løpet av hele uka. skremmende lite, og egentlig ingen som helst vits. det eneste han gjør er å ta med seg de 2-3 største barna i svømmehallen. that`s it.

søker nok en annen bhg neste år...

Annonse

Kommunen har ansvar for tilsyn av familiebarnehager både i forhold til drift, hms, bemanning og brannrutiner. Jeg syns du skal ta en telefon til kommunen dersom det er noe du er utrygg på. Når det er sagt, så kan man ikke forvente at familiebarnehage og barnehage skal være like gode på pedagogisk innhold. Det finnes sikkert mange bra familiebarnehager som har god kvalitet, men personlig er jeg ikke i tvil om at barnehage er best. Når full dekning er oppnådd, vil familiebarnehagene dø ut. Bare navnet familiebarnehage får meg til å reise bust. Hva er det de prøver å være? Familie har barn hjemme, og ingen kan konkurrere med den. Barnehage skal være en pedagogisk institusjon og skal tilby barn noe annet enn det barnet har hjemme. Til sammen skal dette bli et godt og helhetlig tilbud for barnet.

Kjære deg....LES forskrifter for barnehager FØR du slenger inn et innlegg her som vitner bare om din uvitehet.

EN FAMILIE barnehage er IKKE pliktig til å ha førskolelærer...bare noen timer i uken eller så. Kun for å stadfeste det pedagogiske opplegget (og det kan gjøres på kveldstid for den del....)

0-3 år. 3 barn pr. voksen

3-6 år 6 barn pr.voksen....

Dette er reglene

Jippi! Takker for at du kom med dette innlegget!

Nå er jeg helt sikker:

Familiebarnehage skal ALDRI få passe mine barn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Blir helt sjokkert jeg over hvor lite kunnskaper dere har her, men likevel velger å uttale dere.

Les på etablerebarnehage.no , gå på familiebarnehage, så ser dere klart og tydelig hva som trengs. Det er krav om førskolelærer 1,5 time pr uke pr unge , dette er helt siikert, jeg driver selv.

Som en annen poengterer lengre nede, en familiebarnehage ER pliktig å ha førskolelærer! Og her sitter du og ber andre lese reglene...hahaha eh, nei det er ikke morsomt

utdrag fra barne og familidepartementet sine sider:

Hva er en familiebarnehage?

Små barnehageenheter i private hjem

I hver enhet/gruppe kan det være opp til fem barn.

Familiebarnehagen er best egnet for barn under tre år.

En assistent utfører det daglige arbeidet

En førskolelærer er styrer og gir pedagogisk veiledning hver uke. (1,25 t. per barn per uke)

Familiebarnehagen finansieres ved foreldrebetaling og statlig driftstilskudd. (evt. kommunalt ....

dersom du leser de andre svarene er det akkkurat det som står der............ Ingen har påstått fulltid, men at det er mindre enn i vanlig, men allikevel er det et lovbestemt antall timer.......

Men flott at du innrømmer at du skrev feil :-)

Annonse

fra hovedinnlegger:

1,5 t per barn pr uke, ok. ped leder i sønnen min sin fam bhg er til stede 1,5 t tilsammen i løpet av hele uka. tragisk...

lillegutten skal få være hjemme i morgen! :-)

heldigvis jul og juleferie snart, og får håpe vårhalvåret går fort...

så kommer et nytt dilemma: den andre bhg her omkring jeg/vi evnt vil bruke, der jobber bestemora hans. altså, mor til pappaen. min svigermor!!!

noen som har erfaring fra det samme?

mange som jobber i bhg der barna dems går, men blir det ikke litt spes med bestemor? altså, hu er også litt av den typen som skal ha full kontroll. skjønner? irettesetter oss stadig vekk, og vi føler oss virkelig dårlige tiltider... hu får virkelig sagt så mye tett. vet bare ikke om jeg orker å ha det der i barnehagen hver dag, så det må evnt bli de dagene hu IKKE jobber... jobber bare 40% heldigvis.

dette må vi tenke litt på ja! :-)

takk til alle som har svart! ble jammen litt av en diskusjon...!

Førskole lærer er kun til veiledning av personalet, og trenger ikke innvolvere seg i barna.

Det er jo assistenten som ser barna hver dag, oså ikke heng dere opp i pedagogikken!!!!

Man bør like assistenten først av alt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...