Gå til innhold

Utredning


maym

Anbefalte innlegg

Skal på utredning den 20 så lurer litt på hva slags prøver de tar av mei å mannen?

Blir det tatt ul?

Finner man ut hvor tid man har eggløsning?

Mangen spørsmå men håper at noen ka ta sei tid til å svare på det som jeg lurer på:)l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

Dersom ikke det er avtalt,så skal ikke mannen testes for noenting,det vanligste er at jenta går igjennom en sjekk først. Men skal det gjøres noe med han,så er det bare en sperm-prøve(han må levere svømmerne i e kopp for å få få sjekka antall sædceller,svømmeevne og sånn,dersom den er kraftig nedsatt må han ta zinktilskudd m.m,og så levere en ny etter 3 mnd for å se om den er bedre)

 

Det du skal gjøre på første time er at du først forteller "sykehistoria" di(kalles en anamnese),og legen vil vite hele din gynekologiske historie(når du fikk mens første gang,evt tidl. graviditeter,SA/MA,sykluslengder m.m) De tar også blodprøver,hvor de sjekker div. bl.a nivåer av jern,enkelte hormoner(østrogen,progesteron m.m) og sånt som er betydningsfult mtp barnløshet.

Du kan få vite om du har hatt EL,men bare om den har vært i forkant av denne sjekken. Skal du sjekke EL spesifikt må du dit å ta prøver på bestemte dager i syklusen,gjerne flere dager. Har du ikke brukt EL tester eller målt temperaturen over noen måneder,kan det hende du får beskjed om å gjøre det(som oftest bare om du har uregelmessig syklus og ikke har funnet EL selv)

 

Dersom du skal til fastlegen din,så får du da videre en henvisning til gynekolog,det kan ta noen uker å få time,avhengig av hvor du bor.

Hos gyn. får du en ordinær gynekologisk sjekk,tar celleprøver fra livmorhalsen dersom det er lenge siden sist,og en innvendig UL der h*n ser på livmor,eggstokker o.l,for å se etter abnormaliteter,f.eks cyster,muskelknuter o.l Ut ifra hva gyn. finner,og hva blodprøvene sier,bestemmes da hva som skal skje videre. Enten får du hormontabletter(pergotime) for å få EL,eller så skal du videre til ny utredning dersom syklusen er normal,da kan det f.eks være laparoskopi(kikkehullsoperasjon for å se etter endometriose eller tette eggledere),eller du skal ta kontrastrøntgen av egglederne for å se om de er tette....

 

Det er iallfall ingenting å grue seg til,de er som regel veldig snille og forståelsesfulle med oss som har slitt med å få barn. Er de det ikke,så må du bytte lege!

 

Lykke til,håper du fikk litt mer klarhet om hva du skal gå igjennom.

 

KLEM fra x-sliter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for bra svar...Jeg har ikke noe problem med å bli gravid hehe må være litt ironisk.....Men det som er at de dør før det er gått 3 måneder.jeg har en sønn på 4,5år så hvorfor det ikke går nå er forstår jeg ikke...

Takker for hjelpa:))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å,sånn ja. det visste jeg ikke. hmmm... Da skal du nok igjennom en del andre prøver enn det jeg måtte. Dersom du spør inne på "sliterne" så er det sikkert en del der som har vært utreda for habituell abort,de kan svare deg bedre enn hva jeg kan ang. akkurat det :-)

 

Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utredet for habituell abort, og mange av undersøkelsene er de samme som ved ufrivillig barnløshet.

Du må regne med innvendig ul, ta hormonprøver (progesteron), kromosomtest og koagulasjonstester (blodprøver alt sammen.)

Mannen din må avgi sædprøve.

Av og til er det også aktuelt med innvendige undersøkelser av livmoren som f. eks. hysteroskopi.

 

Lykke til med utredningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker dere for mangen svar dette hjeler litt på hva som jeg må gå igjennom....

Pregnylsprøyter er det noen av dere som har erfaring med dette?

Hvet det er mangen som kan få kraftige bivirkninger av dette med kvalme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...