Gå til innhold

Til dere som lurer på det med sleepsence....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er faktisk noe jeg "innførte her" først etter at jeg tilfeldig fant det på nettet.Sendte også fritt til en del andre desperate mødre(slev om det er egentlig bare å gå til web-siden , betale og hente med en gang et pdf dokument).

Det er en metode som er mildere enne Karin sin metode men det går også ut på å tåle å høre at ungen gråter.Forskjeller er bare at du kan godt være inne på rommet el ved siden av senga og ikke bare stå utenfor rommet.Jeg husker dette selv og gjennomførte metoden da gutten min var ca 16mnd.Har ALDRI hatt problemer for å legge ham på kvelden men han våknet alt for ofte og sto opp tidlig.

Etter ca 3-4 uker sovet han for første gang hele natta gjennom:-)Tenk hvor glad jeg/vi var! Men mye babgårt og triste netter har jeg vært gjennom oxo:-(

Så flyttet vi og han fikk ny dagamma.Og da sov han igjen dårlig:-(

Da brukte jeg ikke igjen sleepsence...kunne ikke engang tenke på den, men vi gikk inn og ikke tok ham opp og var sammen med ham hele tiden.Det var slitsomt og kjempevanskelig å få ham ned i senga hans.Fikk vondt i ryggen og armen ved å være bøyd over senga hans om mange timer hver natt.

Det tok ca 1 mnd før han sov igjen.Så kom sommeren og ferie og når jeg i det minste hadde forventet at han kunne få "tilbakefall" og ikke sove bra igjen så skjedde det:-(

I ca 4 uker så lenge vi var bortreist sov ham dårlig om natta.Det ble litt bedre etter at vi kom hjem og fungerte veldig bra ca 1-2 måneder.Begynte å våkne tidligere og tildigere...vi kuttet ned på dagsøvn i samarbeid med familiebarnehage og deretter sov han ca 1,5 t.

Tok tid før det "begynte å vikre" og han igjen sovet bra ca 2mnd og nå i det siste periode var han igjen våken ca 04.30 i mange netter.Både mannen min og jeg så klart skal på jobb og ordne med de to andre skolegutta vi har i tillegg til mistemann.

Og hva gjør jeg nå? Er det noe som kan gi meg noen tips?Poenget mitt er litt her at erfaringen min viser om du har et barn som sover bra så sover det bra; hvis ikke så har de fleste metodene kun "kort virkningsperiode"..dessverre:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes vondt og slitsomt ut å måtte bruke en slik kur der barnet må gråte hver eneste kveld.

Det som har fungert veldig bra med jenta mi og meg er at hun sover sammen med meg i min seng. Hun har også våknet på natten mange ganger, men da er det bare å amme henne i et par minutter, så sovner vi begge igjen veldig raskt. Dermed blir det egentlig ikke noe problem dersom hun våkner om natten. Andre jeg vet som som samsover uten å amme, kan stryke eller kose i halvsøvne, for å få barnet til å sovne igjen når det våkner på natten. Mye behageligere for mammaen enn å måtte våkne helt og gå inn til et annet rom.

Har du mulighet til å gjøre noe for gutten din så han kan føle seg trygg nok til å sovne igjen dersom han våkner? F.eks å sette sengen hans inne på deres soverom? Da slipper jo dere å måtte gå til rommet hans hvis han våkner på natten?

En flott bok som jeg vet mange har fått hjelp fra er "No-cry sleep solution" av Elisabeth Pantley. Den finnes dessverre ikke på norsk, men er oversatt til dansk. Der heter den "Sov igennem uden gråd" og kan kjøpes bl.a. på denne linken: http://www.saxo.com/item/2846776

Ellers synes jeg "Hvorfor gråter barnet" av Mari Rysst Heilman er en fin bok - jeg synes iallefall det var mye lettere å trøste jenta mi når jeg forstod hvorfor hun gråt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...