Nickeguri Skrevet 5. desember 2006 #1 Skrevet 5. desember 2006 Jeg fant denne linken om fluor et annet sted på Din Baby: http://www.tenneroghelse.no/default.asp?page=34&article=17 Jeg har søkt litt på nettet, og funnet noen andre tilsvarende artikler. Nå kommer jeg til å slutte med å gi fluor til datteren min. Jeg har generelt ingen tiltro til at tannleger vet hva som er best for organismen. De fleste tannleger har for eksempel hele tiden hårdnakket påstått at amalgam ikke kan være farlig. Men dette er jo forlengst motbevist i utallige forskningsrapporter. Kommentarer til artikkelen?
Gjest mphs Skrevet 5. desember 2006 #2 Skrevet 5. desember 2006 Skal du også helt slutte med fluor? Eller er det bare til datteren din? Jeg har nå tenkt å fortsette med tannkrem som er det eneste både jeg, mannen og jenta bruker, men vi bruker veldig lite av det også. Det er ikke nødvendig med så mye på børsten. Mannen er forøvrig veldig nøye på hvilken tannkrem vi bruker for han reagerer på noe som ofte er i de totaltannkremene.
Nickeguri Skrevet 5. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2006 Jeg kommer til å slutte med fluor selv også, ja. Uff, jeg vil ikke skremme folk. Man får selv ta en vurdering av hva som er best for seg og sine. Men noen ganger føler jeg at det er så mye informasjon som ikke når ut til den enkelte forbruker. Det viktigste er at man vet om fordeler og ulemper ved et produkt, så får man ta en vurdering ut fra det.
Mø schæl! Skrevet 5. desember 2006 #4 Skrevet 5. desember 2006 Etter min mening vil det alltid komme slike "skremselspropaganda" uansett produkt man bruker. Kan du ikke huske oppstandelsen det var da det ble kjent at en eller annen deodorant inneholdt gift og man måtte stoppe å bruke den UMIDDELBART - og senere viste det seg å bare være tull. Fluor har vært brukt i lange tider, og mammaen min som selv jobber hos tannlege - sier at dette er alfa og omega for å styrke og bevare tennene. Og jeg tenker litt på hva du tenker å bruke i stedet? For per i dag finnes det vel ikke noe fullgodt alternativ til fluor - det er tross alt ikke tilstrekkelig med bare vann. Linken du refererer til er kun èn forskningsrapport, og dersom dette hadde vært allmenn vitenskap så ville jeg tro at det hadde kommet mer fram i media, siden fluor tross alt er et produkt som omtrent hvert eneste menneske bruker flere ganger daglig. Så jeg ville nok ha tenkt meg GRUNDIG om før jeg kuttet ut et produkt bare fordi det har kommet en artikkel om bivirkninger, når det tross alt finnes kanskje hundrevis av forskningsrapporter som viser det motsatte. Det gjelder jo med fluor som med mange andre ting her i livet: alt med måte. Du trenger jo ikke å "bade" tannbørsten i tannkrem. Når det gjelder amalgam, så er det veldig sjelden at mennesker som har det i TENNENE blir dårlige, det gjelder hovedsaklig for dem som behandlet amalgam - altså spesielt tannlegesekretærer som før i tiden blandet amalgam for hånd uten å bruke verneutstyr. Mange har opplevd senvirkninger av dette, og enkelte pasienter også, men svært få. Det må sies at amalgam er det beste alternativet for fyllinger i tennene - det varer som regel livet ut i motsetning til plastikken som enkelte tannleger benytter. De faller ofte ut etter noen år (slik som hos meg). Så mitt råd er: søk ORDENTLIG informasjon før du kutter ut fluor, det kan gjøre mer skade enn det gagner :-)!
ღCinnamonღ Skrevet 5. desember 2006 #5 Skrevet 5. desember 2006 FLuor er IKKE blitt brukt i lange tider! Heller 50 år! Og det er ikke lenge spør du meg, hvertfall ikke lenge nok til å se om det gjør mere skade enn nytte på fremtidige generasjoner. Og det går fint ann å pusse tenner med tannkrem uten fluor. Tannlegen sa til meg at det er viktigere å bruke tanntråd enn å pusse tenner. Se på barna i Afrika, du finner ikke hvitere smil! Bruker de tannbørste og tannkrem med fluor?? Nei, de tygger på en bestemt plante som skal beskytte tennene, og skyller munnen med vann. Det gjør ingen skade å kutte ut fluor, tror heller d er sant som tannlegen skrev, at vi får nok fluor i oss fra maten vi spiser!
Mø schæl! Skrevet 5. desember 2006 #6 Skrevet 5. desember 2006 Ok :-)! Jeg mener bare at man bør innhente fakta fra flere pålitelige hold før man kutter ut fluor HELT, jeg synes det er litt drastisk å kutte det ut kun fra noe man leser på nett. Å dra paralleller til barna i Afrika blir vel egentlig noe nyttesløst, da de har et helt annet kosthold enn oss uansett. Hvitere smil ja, men så har de heller ikke et daglig inntak av sukker slik på linje med oss nordmenn, som stadig nærmer oss sukkertoppen på verdensbasis. Og det er jo DET som tannleger er bekymret over, det daglige inntaket av brus, godteri og annen sukkerholdig mat. Det finnes sukker i uendelig mye mer enn man tenker seg. At det KAN være skadevirkninger av fluor er en allment kjent, men på den andre siden kan det være skadevirkninger av alt. Så derfor ville jeg nok tatt en ekstra praterunde med tannlegen for å høre litt om hva han/hun mener om saken - for nå er det jo engang slik at tannleger faktisk ikke er sponset av verken Colcate eller Dentinox (eller andre tannkremmerker for den saks skyld), så de bør være rimelig objektive i synspunktet sitt.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #7 Skrevet 6. desember 2006 Jeg kommer IKKE til å bruke fluor. Moren min brukte fluor på min eldste sønn men ikke på meg og lillebror. Hun sa at hun angret så mye på at eldstemann fikk fluor, ødela mye for tennene hans. Så min sønn skal ikke få fluor annet enn eventuelt det lille som er i tannkremen.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #8 Skrevet 6. desember 2006 Barna i Afrika, du finner ikke hvitere smil. Det er jo fordi de er mørke i huden at det ser sånn ut.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #9 Skrevet 6. desember 2006 Se litt på disse linkene også,ikke bare dra frem det negative: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_personalpage&task=view&id=13&Itemid=78&contentid=1643§ionid=122 http://www.forskning.no/Artikler/2004/januar/1074769732.2
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #10 Skrevet 6. desember 2006 Ang fluor debatten Livstill i Norge kontra Afrika er temmelig ulikt, Eksisterer ofte høyere konsentrasjoner fluor i brønnvann. Tannleger anbefaler og i Norge å undersøke fluorinnholdet i brønnvann. Amalgam vill det alltid være motforestillinger til. Det blir vel sjeldent brukt no, men 30 år tilbake var det ikke mange andre alternativer. Desutten alle ukebladhistoriene hvor fantastisk frisk enkelte er blitt etter fjerning, sier ingenting om tilbakefall. Fleste er like dårlige etter 2 år. Siste undersøkelse i samarbeid med lege, tannleger og psykolog beviste dette. Sunn fornuft og tenke logisk er ofte det beste. Bruk fluor. Eller lykke til når tannlegen trekker melketenner pga store hull. Det er en god mor det.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #11 Skrevet 6. desember 2006 fluor debatten Livstill i Norge kontra Afrika er temmelig ulikt, Eksisterer ofte høyere konsentrasjoner fluor i brønnvann. Tannleger anbefaler og i Norge å undersøke fluorinnholdet i brønnvann. Amalgam vill det alltid være motforestillinger til. Det blir vel sjeldent brukt no, men 30 år tilbake var det ikke mange andre alternativer. Desutten alle ukebladhistoriene hvor fantastisk frisk enkelte er blitt etter fjerning, sier ingenting om tilbakefall. Fleste er like dårlige etter 2 år. Siste undersøkelse i samarbeid med lege, tannleger og psykolog beviste dette. Sunn fornuft og tenke logisk er ofte det beste. Bruk fluor. Eller lykke til når tannlegen trekker melketenner pga store hull. Det er en god mor det. Anonym
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #12 Skrevet 6. desember 2006 Gud for en dum diskusjon. Skal slutte å kjøre bil også. Kan kræsje. Skal slutte å spise, kan få det i vrangstrupen, Det finnes negative forskning på ALT, let og du finner. Det finnes da vitterlig forskning som sier at du kan DØ av potet, for det er sååå kreftfremkallende. ALT er farlig. Men man kan ikke bli hysterisk. Og by the way, å leve er farlig det....for det dør man garantert av!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå