stoltmamma Skrevet 5. desember 2006 #1 Skrevet 5. desember 2006 Gutten min har aldri sovet spes bra men siste halv året er det blitt bedre; dvs han sover hele natta men har ofte tendens for å våkne alt for tidlig.har aldri hatt problemer å legge ham på kvelden...det går alltid lett og det er lenge siden jeg har akspetert at han kan stå opp 05.45-06.00.Det er OK.Legger seg ca 19.40 og sovner nokså fort.Har sovet tidligere ca 2 t på dagen men så har vi i samtale med familiebarnehage kuttet ned til 1,5 t.Siste 2 mnd har det er fungert stor sett gret og han sover i snittet til 06.00.Men siste 10 dager har det 5-6 netter når han våknet 04.30 og ville stå opp.Han blir med oss i senga vår men har er liksom ikke flink til å samsovet....bare tuller og klipper oss:-( Det å legge ham tilbake i senga hans er kjempevanskelig og det å la ham gråte og lign er umulig og jeg vet at han ikke sonver på den måten. Har kjørt bl.a sleepsence metoden og lign milde skrikekurer også da han vært ca 16/17 mnd og det hjalp en stund men som sagt han er aldri sovet noe lenger på morningen. har også akseptert at han sover ca 10 timer om natta. Klart både mannen og jeg går på jobb og mannen min er helt utkjørt..jeg "tåler litt mer" når deg gjelder mangel på søvn men det er klart at det finnes også grenser for meg...vi begynte mer og mer å diskutere "heftig" og jeg er at det går utover oss....men han er ellers veldig blid og glad gutt....samtidig orker jeg rett og slett mer og lurer bestandig på når er det egentlig han kommer til å sove "normalt" som andre barn. Er det noen som kjenner seg igjen og har dere noen tips
Gjest Skrevet 5. desember 2006 #2 Skrevet 5. desember 2006 Jeg tror jeg ville kuttet ned enda mer på dagduppen. Det er ikke sikkert det hjelper, men verdt et forsøk(?). Jenta vår sluttet med dagduppen da hun var akkurat 2 år. (Vel, det var en overlapp-periode der hun sov en dupp et par dager i uka).I tiden før og rett etter, var hun mye våken på nettene. Da hun sluttet med dagduppen fikk vi en slitsom periode der hun ble overtrøtt på ettermiddagen. Men så gikk det seg til, og hun begynte å sove bedre på nettene, og hadde ikke behov for dagduppen. Nå er hun 27mnd og sover vanligvis ca 12timer på natta, noen ganger 13timer.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #3 Skrevet 5. desember 2006 Min gutt er helt lik. Hos oss har det fungert å gi ham kveldsmat senere. Jo senere han spiser jo mer sover han. Jeg passer også at han spiser godt gjennom hele dagen. Hos oss ser vi virkning bare ved å la han spise 30min senere enn vanlig.
Snubi Skrevet 5. desember 2006 #4 Skrevet 5. desember 2006 For sønnen vår virket det også å kutte ned enda mer på dagsovingen. Vi er nå nede i en halv time og noen dager ingenting. Det tok litt tid før han begynte å sove lenger på morgenene etter nedskjæringene på dagsovingen, kanskje 2-3 uker. Men det var virkelig verd det!! Nå sover han utrolig nok til både 7 og 8 om morgenen (han legger seg mellom kl 19 og 1930)! Det kan vi vel si at er bedre enn han noen gang har sovet siden han ble født.
Niva Skrevet 6. desember 2006 #5 Skrevet 6. desember 2006 Jeg har også ei jente som fyller 3 på nyåret som alltid har stått opp veldig tidlig. Hun sover nesten ingen ting på dagen lenger , men hun sover ikke noe lengre om morgenen. Så det hender at hun må ha en liten dubb på dagen. Hun våkner ofte enda tidligere hvis hun er overtrøtt på kvleden
Bratsj Skrevet 6. desember 2006 #6 Skrevet 6. desember 2006 Jeg vil definitivt også foreslå å kutte dagsøvnen mer. Vi har en jente på 27 mndr og nå sover hun ikke mer på dagen, bare hviler litt i barnehagen. Hun sover fra 19-19.30 til 7.30-8 hver natt nå. De fleste vil ikke ha behov for mer enn 12 timer i døgnet på denne tiden.
Gjest Skrevet 6. desember 2006 #7 Skrevet 6. desember 2006 Jeg har også ei jente som står opp tidlig. Vi har kuttet ut dagsøvnen, men det hjalp bare i 2-3 uker. Nå er hun tilbake i den gamle rytmen med å våkne rundt 5. Hun nekter å sove på dagen, og er derfor helt ubeskrivelig trøtt om ettermiddagene. Hun legger seg vanligvis 18.30 - 19.00, og det er vanskelig å få hun til å være opp lenger. Det vil altså si at hun ikke sover mer enn 10 timer i døgnet, og det er for lite for henne. Så i helgene triller jeg tur eller kjører med henne i bilen for at hun skal sove litt på dagen - for å ta igjen noe av søvnmangelen. Dette er blitt en ond sirkel for oss som ikke er lett å komme ut av. Vi har en gutt på 6 mnd i tillegg, så det blir definitivt for lite søvn på hele gjengen... Ser at det er mange som anbefaler deg å kutte ut dagsøvnen, men det er ikke sikkert det hjelper. Det har i alle fall vi erfart.
Leola Skrevet 6. desember 2006 #8 Skrevet 6. desember 2006 Junior våkna alt for tidlig en periode rett før han fyllte 2 år. Slutta helt med dagdubb (ja det var ikke lett men det gikk!) og siden det har han sovet bra:)
Nuffa Skrevet 6. desember 2006 #9 Skrevet 6. desember 2006 Har ikke erfart dette selv, men har en venninne som hadde det sånn. Hun løste det ved å legge bøker og andre ting ved siden av/oppi senga. Da kunne jenta aktivisere seg selv litt på morgenen før hun vekte mor og far. Kan være greit å legge det frem etter at barnet har sovnet på kvelden, slik at ikke du får problemer med å legge barnet fordi det er masse leker i sengen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå