ღCinnamonღ Skrevet 4. desember 2006 #1 Skrevet 4. desember 2006 Han får ikke noe sana sol elr tran, men trenger han strengt tatt d?? viss han spiser godt? ungene vokste jo opp uten d for 100 år siden, og klarte seg bra. synes det så mange som gir ungene sine d...
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 4. desember 2006 #2 Skrevet 4. desember 2006 Jeg gir han "eskimo kids" fordi vi er elendige til å spise fisk og biovitt så han får de vitaminene han trenger... Det er et tåpelig og idiotisk argument det at de klarte seg før i tiden... Unnskyld meg, men jeg har fått høre det argumtet av sviger nesten dagelig! Men om barna overlevde så bra før ved å ikke spennes fast i bil eller fore dem på kumøkk, så må du gjerne fortsette med det! Men ikke se på statistikken over gjennomsnittsalderen på folk for 100 år siden og antall døde i trafikken de siste 100 årene o.s.v...
Ranveig R Skrevet 4. desember 2006 #3 Skrevet 4. desember 2006 Alle småtroll over 4 veker bør få i seg eit tilskudd av d-vitamin. Det får dei gjennom f.eks. tran eller d-vitamin dråper. Vi måtte gje opp å få tran i guten vår (han spytta det ut), så vi gjekk over til d-dråpar. Smakar ingen ting, og kan dryppast i maten. Tran er imidlertid eit bedre alternativ fordi ungen då får i seg omega3. Viss ungen et mykje feit fisk (f.eks. laks eller makrell) er det ikkje så viktig med tilskudd av omega3. Så riktig kosthold hjelper på mykje, men D-vitamin er uansett mangelvare her til lands (huda tar opp d-vit frå dagslys, men her til lands er det forholdsvis lite av denslags - derav den gamle regelen om at ein skal ta tran i alle mnd med bokstaven R i seg, dvs september - april) Ja, mange ungar vokste opp utan kosttilskudd for 100 år sidan, men det var og veein del som IKKJE vokste opp. Det kan ha vore pga manglande vitaminer, pga sjukdom eller dårleg hygiene, men mest sannsynleg var det vel ei blanding."Alle" eldre menneske (80+) kan fortelle deg at dei hadde ein bror eller ei søster som ikkje fekk vokse opp. Heldigvis veit vi meir om kva som er bra og ikkje bra for kroppen no, enn vi gjorde for 100 år sidan. Det ER ein grunn til at helsemyndighetne anbefaler å gje tilskudd av d-vitamin frå 4 veker og oppover!
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 5. desember 2006 #4 Skrevet 5. desember 2006 Ranveig R: Jeg fikk heller ikke i gutten min tran, men Eskimo Kids ågår ned på høykant! :-) Den har ikke den ekle og beske trensmaken... Smaker bare tutti frutti!
Ranveig R Skrevet 5. desember 2006 #5 Skrevet 5. desember 2006 Takk for tips - kanskje vi skal ta og prøve den )
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #6 Skrevet 6. desember 2006 Vi gir tran. Har hørt at en ikke skal gi barnetran til barn under tre år-så det er bedre med "vanlig" tran.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå