Gå til innhold

Redd for bedøvelse... Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synd det høres så utrolig vondt ut å sette epidural. Sprøytespiss inn i ryggmargen.... Uff.. Får kalde gyfs nedover ryggen bare av tanken på det, så jeg vet ikke helt om jeg tørr ta det hvis det skulle være nødvendig.

Derfor lurer jeg litt på om det er noen av dere andregangs (eller flere) som har prøvd andre typer bedøvelse? Hvordan følte dere at det virket?

Da tenker jeg på bedøvelse-bedøvelse. Ikke naturlig bedøvelse som badekar, akupungtur og massage og slikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg førstegangsgravid, så jeg har ikke erfaring med det ene eller det andre. Men hva med lystgass? Da slipper du å stikkes..

Skrevet

Du trenger da ikke ta epidural i det hele tatt - jeg blir litt frustrert når jeg hører folk prate om det som om det er et "must" under fødsel... (ikke du altså, mener mer generelle holdninger!). Samtidig må jeg jo bare si at når du er midt oppe i situasjonen så blir dette med å tørre litt satt på sidelinja - umulig å vite hvordan du kommer til å reagere under fødsel.

Jeg prøvde lystgass, men følte meg litt for rusa av det egentlig. Det ga likevel en viss effekt bare det å konsentrere seg om pustinga i maska, hehe :) Jeg fikk satt petidin forrige gang også, men det skal jeg IKKE ha igjen - både jeg og baby ble sløve av det.

Sponge skryter veldig av disse sterilvannspaplene - men de gir MEG panikk igjen, hehe :)

Skrevet

Hei!

Jeg fikk spinalbedøvelse i ryggen ved hastesnitt, og syntes ikke det var så vondt, mest "ubehagelig". Søsteren min fikk epidural da hun fødte, og de klarte ikke sette den riktig. De måtte prøve seg flere steder langs hele ryggen før de klarte det. Hun merket nesten ingenting, da de riene var så vonde allikevel. Som regel har man så sterke smerter pga rier at man gir helt f... i litt vondt i ryggen .

Selv hadde jeg ingen bedøvelse helt frem til full åpning på ti cm. De lot meg til og med ligge en times tid med full åpning og rier til det ble besluttet at barnet ikke kom lenger ned pga ansiktsfremstillingen, såkalt "stjernekikker". Jeg syntes det var vondt, men helt utholdelig, så det er jo ikke sikkert du trenger bedøvelse? Kan hende du greier deg fint uten...Ta det som det kommer. Hvis du skulle ha behov for bedøvelse tror jeg heller ikke du kommer til å bry deg med et lite stikk i ryggen...

Det går nok bra - du er tøffere enn du tror!

Skrevet

Det gjør vondere å føde enn å sette bedøvelse!

Tenk... De klipper jo opp uten noen bedøvelse, og det merker man nesten ikke!!! For de andre smertene er så jævlig vonde!!!!

Skrevet

Se det ann er mitt forslag. Ikke sikkert du får anledningen til å vurdere det en gang.

Skrevet

Sist jeg skulle føde ville jeg ikke ha epidural. Jeg ble etter litt over ett døgn tvunget/ overtalt til å ta det ( Jeg har kjempe sprøyteskrekk). Jeg merket ikke at de satt den en gang. Så jeg tror ikke det er noe farlig.

Lystgass og badekar fungerte ikke som smertelindring for meg!!

Skrevet

Jeg fødte uten epidural (har en sinnsyk sprøyteskrekk) og jeg kan love deg dette: Jeg SKAL ha epidural neste gang! Ikke f... om jeg føder uten! De riene var laaangvarige og voooonde! Ingen sprøytestikk kan være værre enn det!

P.s Jeg kjente ingen virkning av lystgassen, bare godt for psyken å ha den der.

Skrevet

Jeg fødte uten epidural, men brukte lystgass. Lystgassen tok kun toppen av smertene, men det er jo bedre enn ingenting

Skrevet

Vert du hva? Epiduralen er er verdens beste bedøvelse, trust me. Blir så irritert over innlegg her hvor man skryter over at man fødte uten bedøvelse.. javel fint for deg, men absolutt helt unødvendig! En fødsel er en fødsel selv om man på en eller annen måte sier ja til bedøvelse. For meg funka epiduralen helt topp! Hadde ikke tro på lystgass, og bad om epural når jeg hadde 5 cm åpning. Og den gjorde ikke vondt å sette. FØrst setter legen nemlig en bedøvelsesprøyte, som gjør at du ikke kjenner stikket av selve epiduralen. Når den begynner å virke, er det som å komme til himmelen! Riene ble til svake mensmurringer, de tok seg selvfølgelig opp etterhvert, men riene var helt levelige. Og jeg hadde krefter igjen til slutten.

Epiduralen gjorde at jeg hadde en kjempefin fødselsopplevelse, til tross for en kjempejente på 5 kg. Ser fram til å føde igjen:)

Ikke gru deg unødvendig, og et sprøytestikk er mye mindre vondt enn rier! ( du kjenner ikke sprøyta presse seg inn i ryggmargen,nei)

Lykke til!!

Skrevet

Mulig det. Jeg mener fortsatt at dette er individuelt. Jeg ble "tvunget" til epidural ved forrige fødsel, og erfaringen er kun negativ. Hvis jeg kan få slippe neste gang så tar jeg heller riene.

Skrevet

Bedøvelse er jo ikke et krav under en fødsel da!!!

Jeg har født normalt 2 ganger før og har ikke hatt noen forn for bedøvelse før etterpå da de skulle sy....Og sydd er jeg kun blitt en gang...

Men fikk spinalbedøvelse da jeg måtte ha haste ks med sistemann og gruet meg veldig...Men det var ikke noe å grue seg til....

Syns egentlig ikke man skal tenke kun på bedøvelse før en fødsel,men heller ta det som det kommer....

Skrevet

Hvis du er førstegangs fødende så vet du jo ikke helt hva du går til. Slapp av og ta ting som det kommer er mitt råd. Kanskje du klarer deg fint med lystgass. Jeg har født 2 ganger før, og har klart meg med lystgass begge gangene. Klart at det er vondt å føde. Men det går fint ann uten epidural også. Satser også denne gangen på å klare meg uten epidural. Men ingen fødsler er like, så skulle denne bli veldig vond og lang, så er det ikke noe nederlag å be om epidural.

Lykke til med fødselen!

Skrevet

I utgangspunktet vil jeg prøve å klare meg uten bedøvelse. Jeg er litt negativ til alt, egentlig. Saltvannsgreiene er nok det jeg eventuelt kommer til å prøve først. Jaja. Har alle planer om å ta det som det kommer, og vil prøve å klare meg så langt som mulig uten bedøvelse.

Har jo forberedt med med Lamaze- så det er godt mulig det er nok bedøvelse for meg. Er jo lov å håpe på det i hvertfall. :-)

Skrevet

Hei. Prøvde først lystgass, men den følte jeg meg rett og slett full av, så den ga jeg opp veldig fort. Fikk satt pethidin 2 ganger, ga god effekt akkurat der og da, men dette gikk fort over. Hadde en veldig langvarig fødsel med uutholdige smerter (for meg iallfall) Ba til slutt om epidural. Angrer ikke et sekund. Synes ikke det var vondt i det hele tatt. Det eneste "negative" jeg kommer på er at det var forferdelig vanskelig å krumme ryggen bra nok under de kraftige riene mine. Legen ble nærmest sur på meg fordi jeg ikke fikk det ordentlig til. Men jordmor mente det ikke var så rart, er ikke så enkelt med en gedigen mage og rier..... Hehe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...