Gå til innhold

Hva kan egentlig skje dersom man løfter for tungt?


CottenCandy♥Butterscotch

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en interiørbutikk og innimellom kan det bli noen tunge løft. Idag, f. eks, løftet og bærte jeg en del tunge stoffruller. Etterpå ble jeg jo litt smånervøs... Noen som vet hva som er faren og hva som kan skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også hørt at man ikke skal bære tungt, men jeg vet dessverre ikke hvorfor...

 

Er det noen andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, dette har jeg også lurt på. "Alle" sier jeg må være forsiktig og ikke løfte tungt. Jeg prøver, men er ikke lett i min jobb heller. Så nå er jeg spent på hvilke svar du får.. hva kan skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro du kjenner på kroppen når du løfter tungt nok. Blir vell anderledes når magen også kommer i veien. Selv jobber jeg i et yrke det er endel løft, og spurte min lege i forbindelse med tidligere svangerskap om akkurat det med å løfte tungt. Hun kunne si at så lenge vi er friske, er det ikke noe i veien for å løfte litt( til der grensene går)Hun sa i andre land jobber gravide mødre på jorder og bærer tunge sekker med feks poteter uten at det går galt( noen gjorde litt ekstra i håp om å miste uten hell)

Syntes det er en grei regel å jobbe etter: å ikke gjør noe som kroppen ikker er vant med, men fortsett som før.

 

Lytt til kroppen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fare for at morkaka løsner fra livmorveggen dersom du løfter for tungt. Det skal imidlertid være størst fare i de siste tre månedene av svangerskapet. Jeg tror du vil merke ubehag lenge før det blir så tungt at babyen din tar skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Me driv og flytter for tida (eg er 6+2), og eg hatar å la alle andre gjera jobben og ber det eg klarar!

Svigerfar (doktor!) kommenterte at eg måtte vera forsiktig med å bera, og når eg spurte meir, sa han at det verste var å 'rykke' slik du gjer når det er nett litt for tungt å løfte.

 

Eg forstod det slik at dersom eg klarar å løfta noko kontrollert er det greitt, då tek eg berre det eg er sterk nok til. Det høyrest fornuftig ut for meg.

 

Dessverre fortalte eg svigermor om det, og etter det fekk eg ikkje lov til å løfte noko ho ikkje klarte, og eg trur eg er nett *litt* sterkare enn henne :( Fekk skikkeleg kjeft! hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg driver med styrkeløft på høyt og aktivt nivå. jeg har fått beskjed om jeg fortsatt kan trene (jeg trener med TUNGE) vekter, men at jeg ikke får løfte, slik at jeg holder pusten og skaper for stort buktrykk. dvs at du skal ikke løfte så tungt at du sprenger blodkar i øyne og blir rød i fjeset ;-) Jeg har deimot fått treningsforbud på vekter fra 3. trimester, da dette kan føre til tidlig vannavgang, morkaka løsner og provosere riaktiviteten.

 

Jeg trener nå stort sett bare på overskudd, siden kroppen er i ulage, men jeg kjører fortsatt tunge knebøy og markløft.

 

hvis dere tar en titt inn på div treningsstider eller søker på trening og gravid på google får dere mange fine svar der. myten om at kvinner ikke skal løfte er utdøende. (dette gjelder selvsagt ikke dere med bekkenløsning eller andre tilstander der det medisinsk nødvendig at dere tar det med ro)

 

Jeg vil også få legge til at jeg har trent tungt lenge før jeg ble gravid og at dette ikke er å anbefale hvis man er utrent og aldri tatt i en vektstang før ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...