Gå til innhold

Sopp og fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt sopp siden jeg ble gravid, er nå i uke 37.

Har gått på mange "hestekurer" og brukt canesten jevnlig.

Dette fortsetter å komme tilbake hele tiden, er kanskje kvitt det i toppen 3 dager før det er der igjen.

Hva med fødselen og sopp i skjeden?

Noen som vet om det er noen konsekvenser for barnet eller annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet dessverre ikke hvordan det er med sopp og fødsel... Har kanskje hørt at ungen kan bli smittet av sopp for så å videreføre det til dine brystvorter under ammingen? Mente jeg leste det en plass.....

Men et lite tips til deg: Har mannen din behandlet seg for sopp også? Siden du får det igjen og igjen mener jeg... Må også være påpasselig på å vaske seg både før og etter sex enten med vann eller underlivssåpe. Om mannen din vasker seg med vanlig såpe kan dette også føre til sopp hos deg... Dette visste du sikkert, men bare sånn for sikkerhet skyld liksom...

Skrevet

etter det jeg ha fått med meg, har man sopp, er det stor sjangse for total rivning..

siden soppen gjøre at huden er mindre tøyelig..

du bør få fikset problemt snares, har du snakket med lege om soppen?

Skrevet

Jeg har snakket med legen og jordmor om dette under hele svangerskapet, men de sier at jeg ikke bør gjøre så mye før fødselen nærmer seg. Nå er det jo bare 3 uker igjen til termin, så jeg bør vel tenke på det snart. Skal ikke til jordmor før neste onsdag... Ville dere bedt om en time før kanskje?

Når det gjelder meg og mannen min, så har vi nesten ikke hatt muligheter til å ha sex i dette sv.skapet, pga soppen, men de få gangene vi har hatt det, har vi vasket oss godt begge to både før, under og etter sexen. Jeg føler jeg vasker meg noen ganger for mye også... Bruker bare vann begge to.

Skrevet

Hei.

Jeg plages også av sopp.

Snakket med jordmor om det.

Det kan ikke smitte babyen din. Babyen får ingen plager av det.

Du, derimot er det verre med. Som sagt over her er det fare for revning. Slimhinnene og vevet i skjeden er ikke like elastisk som det skal være når man har sopp. Blir mye mer smertefullt enn det trenger å være.

Jeg blir heller ikke kvitt min....

Fikk beskjed om at jeg kunne kjøpe den pakken med 6 stikkpiller og krem. Istedenfor en stikkpille pr dag, skulle jeg ta to pr kveld i tre dager og smøre godt med krem. Smør mannen godt med krem også. Bruk dopapir i trusa istedenfor innlegg, for det blir så tett. Bare bomullsundertøy. Ligg uten truse om natta. Ingen trange bukser.

Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for gode råd!

Gjør alle rådene du ga meg, uten dopapiret. Da skal jeg bytte ut truseinnlegget med det:-)

Men når jeg var hos akupunktøren i dag, så nevnte hun sukker. Hun lurte på om jeg fikk i meg mye sukker eller mel. Jeg er desverre en stor godtegris, og det er visst det beste soppen vet også. Så jeg må bare kutte ut sukker for å se om det kan hjelpe.

Den med 6 stikkpiller har jeg ikke sett før. Får jeg den på apoteket?

Må jeg smøre mannen om vi ikke har sex?

Tusen takk igjen for gode svar:-)

Skrevet

Har fått samme råd som deg. Men har en tilleggsopplysning. De nye singels-truseinnleggene til Libresse inneholder aloe vera og puster godt. De kan brukes istedet for å måtte bytte til dopapir. Ser ikke for meg at dopapiret er spesielt behagelig.

Skrevet

Er ikke helt sikker på om den jm som er nevnt ovenfor er har rett i at det ikke kan smitte barnet - min venninne klarte ihvertfall dét, og måtte være veldig nøye med hygienen etterpå ifht det å få smitte fra barnet til brystvorten under ammingen. Veldig forskjellige råd som gis både i fra lege og jm om dette her - husker tidligere at det var ei her inn som hadde fått beskjed om at det IKKE smittes over til mannen....som høres helt merkelig ut....

Fikk råd av legen om å ta tranebær hele tiden og å ta intravaginale melkesyrekapsler etter endt Canestenkur. Det holder ihvertfall soppen i sjakk lenger....

Skrevet

Jeg har også plagdes mye med sopp, men etter at jeg har blitt mer bevisst på å holde meg unna søtsaker er soppen så godt som borte. Den lever av det, sukker og hvetemel..

Skrevet

Jeg var til kontroll i dag, og prøven fra skjeden viste at jeg hadde rikelig med sopp. Har lite utflod, ikke kornete - og er ikke plaget med kløe, jeg ble veldig overrasket.

Hm, blir jo veldig redd av å lese her at en har større sjanse for å revne. Regner ikke med at 1 canesten kur nå på slutten løser det problemet i en fei. Sukk.

Kjøpte bare Canesten krem jeg, men skjønner jo at jeg har bommet. Får dra på apoteket igjen i morgen, og kjøpe disse pillene. Leste inn på produsentens side, at de anbefalte 1pillers kur først, da den var sterkere - funket ikke det så skulle man ta 6 pillers kuren.

Synes forresten at Canesten burde vært sponset, 170kr og hvis man skal bruke det noen ganger i svangerskapet, eller som meg, som har kjøpt feil, irriterende..

Nå har jeg 1cm åpning, og slimproppen har gått, fremdeles trygt med Canesten?

Lett litt på nettet, og soppen kan smitte over til barnet under fødselen, slik at det får trøske.

Skrevet

Oy da!

Dette hørtes ikke bra ut.

Jeg var også hos jordmor i dag og hun sa til meg at det ikke kunne smittes til babyen. Jeg blir så irritert over å få så mange forskjellige svar fra fagpersoner! De av alle burde jo vite dette!

Hør med legen din om du kan bruke canesten når du har fått åpning, det vet ikke jeg. Jeg har ikke noe åpning enda, og venter barn 25.des.

Du bør absolutt prøve vaginalpillen. Den fungerte kjempe bra på meg, men varte som sagt bare i 3 dager...

Det er bedre enn ingen ting da, men blir jo temmelig dyrt i lengden.

Lommeboka svir nok nå i julestria fra før...

Skrevet

Vet ikke hva du har forsøkt ennå, eller om du er blitt bra, men revning under fødsel på grunn av sopp er vanlig, og greit å forebygge.

Du burde forsøke Pevaryl kombinasjonspakning med 3 vagitorier og krem. Har reddet underlivet mitt!! Jeg hadde så og si sopp sammenhengende i ett år, og brukte canestenkur på canestenkur, og det kom hele tiden tilbake. Brukte Pevaryl i ca 5. måned og har ikke vært plaget siden! Anbefales på det varmeste, hilsen tidligere soppoffer og apotekansatt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...