Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Er det noen av dere som har baby med navlebrokk?

Gutten min er 7 uker og har en stor brokk som en nøtt.Legen sa for ei uke siden at den var ufarlig og så lenge den er myk og kan trykkes inn så gjør man ingenting med den.Den har vokst siden kontrollen så jeg blir litt bekymra alikevell.

Noen som vet noe om sånt?Kan ungen ha smerter , luftsmerter p.gr. av det f.eks.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lillegutt hadde navlebrokk, på samme størrelse som du beskriver. Vi fikk også beskjed om at vi ikke skulle gjøre noe med den. Han hadde litt luftsmerter, men tror ikke det var pga brokket (vi brukte minifom, og det hjalp godt). Men brokket så litt større ut når han hadde luft i magen. Da han var ca 3 mnd forsvant brokket plutselig, ble mindre og mindre og var helt borte i løpet av noen dager bare. Rare greier...

Skrevet

Åhh takk for svaret, da kan jeg roe meg med det at det gikk over hos gutten din så fort.

Ja brokket er større når han har luft også.

Skrevet

Gutten min har nettopp i en alder av fire uker blitt operert for lyskebrokk på begge sider. Brokket har nok vært der en stund, men han har ikke hatt problemer før tarmen kom i klem i den ene lysken helt plutselig. Da ble brokket større, hardt og rødt samtidig som han begynte å kaste opp maten og ikke fikk avføring lenger. Er brokket mykt, er det bare væske i det, og det er ikke farlig. Men følg med! Tarmen kan sette seg fast i brokkrommet, og da må barnet opereres. Heldigvis er det en ganske udramatisk og enkel behandling til kirurgisk inngrep å være. Det ble gjort ved hjelp av kikkhullskirurgi, så han har bare to sår på 3 mm hver.

Skrevet

datteren min hadde også navlebrokk...jeg trykket den litt inn noen ganger så var den plutselig vekke...fikk beskjed på helsestasjonen (på legekontrollen når hun var 6 uker ) at det ikke var farlig

Skrevet

Heisann

Kan navlebrokk utvikle seg til lyskebrokk altså?

Skrevet

Nei, navelbrokk kan ikkje utvikla seg til lyskebrokk, dei er på ulike stader.

Skrevet

Takk for den , ja jeg tenkte jo at navlebrokk og lyskebrokk er to forskjellige ting. Da slår jeg meg til ro med at navlebrokken til lillegutt er helt ufarlig som legen sa.

Takk for alle svarene!

Skrevet

Lyskebrokk og navlebrokk er ulike ting ja. Medfødt navlebrokk lukker seg vanligvis av seg selv før barnet er 2 år. Det er oftest ikke nødvendig med noen spesiell behandling. Minsten vår hadde navlebrokk fra han var nyfødt og det har vært så godt som helt borte en stund nå når han er like over 1 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...