Vladimir og Estragron Skrevet 4. desember 2006 #1 Skrevet 4. desember 2006 Jeg har hitill bare vasket ullbleiebuksene et par-tre ganger da lillegutt hadde fått avføring på dem. Men nå tror jeg at jeg er nødt til å tilføre lanolin, som jeg har kjøpt på nøstebarn i dag. Er det noen her som kan forklare nøyaktig hvordan man gjør det? Hvor mye lanolin må man ha i vannet til tre ullbukser? Hvordan blander man det ut? Hvor ofte kjører forresten dere lanolinkur på ullbuksene? Lillegutt har vokst ut av størrelse nyfødt uten at vi vaska dem eller tilførte lanolin, og det syns jeg gikk helt greit -- nyfødtstørrelsen holdt de tre første månedene. Men nå tisser han mer og vi har måttet vaske buksene en del, så nå forholder det seg kanskje anderledes? Syns det er vanskelig å avgjøre om de lekker på grunn av at det er lite lanolin igjen, eller om de lukter. Bleiebuksene har jo alltid luktet litt sau når de er våte, men det skal de vel? Et par andre spørsmål: Sliter dere med at buksene krymper og tover seg litt etterhvert? Nyfødtstørrelsen krympa da jeg vaska dem for å legge dem bort, enda jeg brukte kaldt vann og ullsåpe fra nøstebarn. Og trenger dere å skifte tøybleie om natta? Vi må alltid skifte på gutten før vi legger oss, sånn at han skal holde hele natta. Litt irriterende, for da våkner han og må bysses i søvn igjen. (legger seg egentlig klokka halv åtte)Hva slags ekstrainnlegg funker egentlig best? Når er ungen stor nok til å begynne med formsydde bomullsbleier under ullbuksene?
Ranveig R Skrevet 4. desember 2006 #2 Skrevet 4. desember 2006 Ullbuksene til guten vår tovar seg/krympar og litt i bruk ja. Det er vel det som gjer at gamle ullbukser held bedre tett enn heilt nye. Vi vaska nyfødtbuksene eit par gongar pga bæsj, men stor-gut-buksene har vi berre vaska to gongar, fordi dei begynte å lekke. Vaska dei og sette dei inn med lanolin. Eg kan ikkje for mitt bare liv huske korleis blandingsforholdet var mellom lanolin og vatn, huskar berre at dama på Nøstebarnbutikken sa at bleiene skulle ligge i lanolinvatn over natta, og at det var bedre å ta for lite lanolin (og heller gjere det to gongar) enn å ta for mykje. Ull luktar litt sau når det er vått ja, men eg har aldri synest at bukene lukta tiss eller noko anna når dei er tørre, så har aldri vaska dei pga lukt. Når du set buksene inn med lanolin må du forresten rekne med at ungen blir våt igjennom nokre gongar før dei blir tette igjen (akkurat som då dei var nye). Vi brukte tøybleier om natta så lenge småen fekk nattpupp, og skifta på han rundt midnatt, før vi la oss. No som han har same bleie på frå 19 - 08 har vi måtte bite i graset og bruker no stort sett eingongsbleier om natta. Han tissar så mykje og blir så våt at han våknar av det - og då er det ikkje mykje vits i at han har begynt å sove rundt. Når ungen er stor nok til formsydde bleier kjem alt an på kva for ei formsydd bleie du velger. Det finst bleier for nyfødde, og det finst bleier frå 9/10kg og oppover. Vi brukte brettebleier dei første 3 mnd, og gjekk så over til Babykos sine formsydde (minus plastlag pluss ullbukser). Dei bleiene er egentlig frå 10kg og oppover, men dei gjekk heilt fint å bruke til trollet som då var vel 7kg. Veit ikkje heilt om eg klarte å svare på alt du lurte på, men det var kanskje noko som var til hjelp...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå