Gå til innhold

6 av 10 beste måneder- Kan jeg bare slutte å jobbe etter at jeg hat jobbet i 6 måneder etter at jeg har blitt gravid?

nikoline, prinsen og prinsessa

Anbefalte innlegg

Betyr det egentlig at dersom man blir gravid kan man slutte i jobben etter at man har jobbet i 6 måneder? for dersom man kun teller 6 beste av 10 måneder før permisjon teller vell ikke de siste månedene?

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

det er ikke de 6 beste månedene som teller men de seks siste. Får kun de 6 beste hvis du har gått på dagpenger eller noe i den duren. ingen grunn tilå slutte å jobbe uansett vel? man trenger da noe å komme tilbake til etterhvert..

• 2 uker senere...

Det er kun selve retten til fødselspenger du opprettholder dersom du har jobbet, eventulet vært registrert som arbeidsledig i 6 av de siste ti månedene.

Størrelsen på fødselspengene (fødselspengegrunnlaget) er noe annet og bestemmes ut fra snittlønnen av en nærmere bestemt periode. Har du den siste tiden ikke hatt inntekt, vil denne perioden også regnes med og således trekke ned fødselspengegrunnlaget.

Alternativt fastsettes fødselspengene ut fra snittet av den inntekten du har hatt de tre siste årene dersom dette gir en mer representativ beregning (opptil 25% avvik må likevel til for å få fastsatt grunnlaget på denne måten i stedet for etter hovedregelen).

Har du vært arbeidsledig og mottatt dagpenger før fødsel, fastsettes likevel fødselspengegrunnlaget ut fra en prosentvis andel (66%) av den snittinntekten du har hatt i de 6 beste av de siste 10 månedene.

Dersom du går mer enn 14 dager uten å jobbe regnes alt fra her, du må ha vært i jobb sammenhengende i de siste 6 mnd, dvs ikke hatt 14 dager uten å jobbe. Jeg mistet retten til fødselspenger da jeg hadde fri fra jobben over 14 dager i forbindelse med en eksamen så da må jeg velge dagpenger. Det ble en kostba eksamen for å si det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...