Gå til innhold

Er dere like forsiktig med kaffe og andre "farlige ting" som tidligere i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg skeier ut litt nå altså.. har tidligere vært flink til å ikke drikke mer enn 1-2 kopper om dagen som det anbefales, men nå er jeg så lei, og tenker at denne svææææære babyen må jo tåle litt da...? Flere som skeier ut litt om dagen?

Fortsetter under...

hehe.. har faktisk hatt 2 glass med rødvin for noen dager siden.. første gang siden jeg ble gravid . utvannet med farris da, men uansett... DAMN så godt det var med litt vin, hehehe :D

skal drikke vin til lørdag også, tror jeg.. julebord... har hørt noen steder at rødvin kan framskynde fødselen, så det passer jo dobbelt bra :D

Ja, jordmoren min har sagt de to siste kontrollene nå at jeg skal ta meg et glass rødvin i helga! Skal visst fremskynde ting ja.. jeg har ikke turt det da, men sist gang sa hun:" jooooo, du kan hvertfall ta ett glass rødvin, så gå nå hjem og kose dere!" :o)

har egentlig aldri vært forsiktig med noe jeg. Kun når jeg var i syden.

Men jeg spiser ting med bedre samvittighet nå da:)

Toxoplasmose og sånn er ikke farlig å få nå i 3 tri så da slapper en mer av:)

Annonse

Jeg har ikke vært spesielt forsiktig i hele svangerskapet. Kaffe har jeg ikke hatt lyst på de siste 9 månedene, så jeg håper inderlig at den lysten kommer tilbake. Jeg har selvfølgelig ikke drukket og røyket, og kunne gjerne tenkt meg et glass vin, men uansett hvor mye det kan fremskynde fødselen får jeg meg ikke til å drikke alkohol så lenge jeg ha en liten en i magen. Og som alle andre kjerringråd har jeg lite tro på at det funker. Håper det fungerer på dere andre som prøver!

Kaffe har jeg drukket hele svangerskapet - men forsøkt å begrense det til 2 kopper om dagen.................

Blitt litt mer usunn, spiser litt mer godis nå enn før, men begrenser det til helgen da. Også drikker jeg ikke brus - så jeg har ikke dårlig samvittighet:))

Jeg har ikke drukket noe kaffe elller alkohol i svangerskapet, men i det siste har jeg begynnt å få lyst på både kaffe og rødvin. Sånn var det sist gang også før fødsel. Sist gang drakk jeg min første kopp kaffe dagen før lillegutt kom ut...

Angående Toxoplasmose

Transmisjonsrisikoen i første trimester er < 5%, i andre 30 % og i tredje 70%-80%.

Smitte i tidlig svangerskap: Liten risiko for fosterinfeksjon,

Men stor risiko for skade hvis fosteret er smittet.

Smitte sent i svangerskapet: Stor risiko for fosterinfeksjon,

Liten risiko for skade.

for spesielt interesserte ;):

P37 Medfødt infeksjonssykdom, parasittsykdom

Forekomst / epidemiologi

Vanligste parasittsykdom i Europa. Forekomsten varier fra land til land. I de nordiske land er det hyppigere i sør enn i nord.

Tidligere infeksjon gir immunitet som beskytter mot smitte fra mor til foster.

Etiologi

Infeksjonen forårsakes av parasitten Toxoplasma gondii. Katten er hovedvert og sprer smitten til andre dyr og til mennesker via parasittegg i avføringen. Hos smittede mennesker og dyr

(særlig sau og gris, sjeldnere storfe) finnes parasittcyster i muskulatur og hjerne. Smitten skjer ved spising av rått kjøtt (parasittcyster) eller grønnsaker, bær, frukt (med parasittegg på overflaten), dessuten via hendene ved kontakt med jord og sand. Parasitten destrueres ved

oppvarming >65 grader og ved frysning <-12 grader.

.

Diagnostikk

Klinikk: Oftest asymptomatisk. En av tre har ukarakteristiske symptomer som feber, influensaliknende symptom, tretthet, evnt lymfadenitt på halsen (uømme glandler, som kan bestå i flere uker)

Komplikasjoner.

Infeksjonstidspunktet i svangerskapet er avgjørende for transmisjonsrisiko og graden av skade hos barnet.

Ny viten tilsier at selvom de fleste smittede barn fødes asymptomatiske, vil 13 % i løpet av først levår utvikle hjernelesjoner og 18 % øyelesjoner. En av fire barn vil ha påviselig skade tiltross for behandling i svangerskapet og første leveår. Tidligere studier har vist at smittede barn kan utvikle hjerne- og syns-symptomer også senere i livet.

Jeg har forsåvidt ikke termin før på nyttårsaften, så det er ikke så hast med å få han ut. Håper på å gå over ihvertfall 15 desember, for da er samboer ferdig med eksamen sin... Og babyen min er estimert til å veie ca 1800 gr foreløpig...

Annonse

Å så godt å høre at det ikke bare er jeg som skeier ut nå på slutten. Har fått helt dilla på kaffelatte med irish cream jeg nå, og det blir ofte flere kopper om dagen:-) Er så lei av å ikke ha kroppen min for meg selv nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...