Gå til innhold

HCG-VERDI


Antijante

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp tatt blodprøve for å finne hcg verdien. Noen som vet hvor jeg kan finne referanseverdiene?? Og hva betyr DPO? Hvordan regner man ut denne?

 

Takk for svar! Ps kom gjerne med deres hcg verdier og hvor langt på vei dere var da :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DPO betyr days past ovulation (dager etter eggløsning)

Referanseverdiene kjenner jeg ikke til ... vet bare at de dobles hver dag i begynnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hcg skal fordoble seg hver 72. time. Mine verdier var 4935 mandag, 5730 tirsdag og 11710 fredag. Ut i fra trodde legen at jeg var ca 5-6 uker på vei. Se på www.pernille.info under Linker, der kan du finne noenHcg tabeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann...

jeg tok en blodprøve forrige mandag da jeg var 7+0, resultatet har jeg ikke helt nøyaktig men sykepleieren sa det var noenog20000, men på UL klarte ikke gynen å se noe annet en noe han mente var et svangerskap (han virka litt fjern men alikavel) tok kun invendig UL da, men hcg verdien tilsvarer ikke den ca 7 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant denne, den sier dessverre ingenting om lengde ut i svangerskapet men...

 

"S-hCG Ved normal graviditet skal hCG-verdiene dobles hvert 2. døgn inntil hCG-nivået er ca 1200 U/L. Ved hCG-verdier mellom 1200 U/L og 6000 U/L skal verdien dobles hvert 3. døgn, og ved hCG-verdier over 6000 U/L skal verdien dobles hvert 4. døgn frem til ca uke 10. Det er vanskelig å sette grenser som skiller mellom ekstrauterint og normalt svangerskap, men fall eller manglende stigning i konsentrasjonen tyder på unormal utvikling, oftest ekstrauterint svangerskap.

 

Siden hCG-verdiene i svangerskapet er meget høye vil det være målbare verdier av hCG i serum i dager etter provosert abort, spontan abort og fødsel. Halveringstiden for hCG i sirkulasjon er ca 1 døgn. Manglende fall tyder på vedvarende produksjon, enten fra intakt graviditet, fungerende placentrarester eller pga utvikling av blæremola."

 

Vet ikke om du ble noe klokere av det?!?!?!

 

Jeg hadde verdier på 4935, 5730 og 11710 på mandag, tirsdag og fredag i samme uke. Men legen har ikke funnet ut hvor langt jeg er på vei.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...