Gå til innhold

Noen som vet om arb giver har rett til ...

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er sykemeldt fra jobb, min sjef vet ikke at dette er grunnet svangerskap, og jeg har ikke tenkt til å fortelle det før etter jul ( etter uke 12 ).

Min sjef vil nå ha meg til et oppfølgingsmøte grunnet at jeg har vært borte i snart 3 uker. Dersom jeg ikke kan møte til dette, så trenger hun en bekreftelse fra legen min, sier hun.

Er dette noe hun har krav på? Trodde liksom at når man var sykemeldt, så var man sykemeldt...

Er desperat etter å finne ut av hvem av oss som har rettighetene på sin side.. For å si det sånn, vi har ikke verdens beste sjef/ansatt forhold.

Fortsetter under...

Det er jo bare å møte opp å si at det er personlige grunner til det. Om han spørr sier du bare at det er en personlig grunn.. personlig grunn er personlig og ikke for alle andre! Han har jo fått en sykemelding, det skal være nok. Vet ikke hvilke rettigheter og slikt som gjelder, men tror ikke han har rett til å vite hvorfor du er sykemeld.

Om du hadde vært sykemeldt pga deppresjon hadde han neppe hadd rettigheter til å vite det, det er en personlig sak!

Hadde det vært meg hadde jeg møtt opp på oppfølgingsmøtet, hadde han spurt hvorfor jeg hadde vært borte hadde jeg sakt at det var en personlig grunn til det. Ikke mer.

Bare en mening, vil ikke si at den er rett! :)

hei hei.

forstår problemet ditt. jeg har nå problemer med min arbeidsgiver pga graviditeten.

Dum som jeg er fortalte jeg han det så fort jeg selv fant det ut. og han bruker nå psykisk terror for å få meg til å slutte. jeg går nå sykmeldt og håper på å fortsette med dette ut svangerskapet.

jeg tror ikke sjefen din har noen rett på et sånt møte. er du sykmeldt fra legen, er edt en sak mellom deg å legen som arbeidsgiver bare skal rette seg etter. men er du tøff nok til det er der sikkert lurt og gå på møte for å unngå mer bråk. men arbeidsgiver har ikke noen som helst rett på å vite hvorfor du er sykmeldt. det må du vite. :) :) :)

dette er også bare min mening som selvsagt kan være feil. :) :)

uansett lykke til videre. :)

Då samboaren min var sjukemeldt så vart han og inkalla til slikt møte. Dette er eit av mange tiltak i forhold til å få folk tilbake i arbeid, evt tilrettelegge for alternativt arbeid. Ein standard inkalling etter eit visst sjukefravær. Det er ikkje nødvendigvis for å snoke i privatliv og finne ut kvifor, evt om ein verkeleg er, sjuk. Det er meint som eit hjelpetiltak. Dette er jo meir aktuelt i forhold til langtidssjuke enn gravide. Eg trur ikkje arbeidsgivar har rett på å vite grunnen til at du er sjukemeldt, men evt tidsperspektivet på sjukemeldinga. Eg trur det holder med ein sjukemelding, uten at du oppgir årsaken.

Lykke til, og håper sjefen ikkje behandler deg urettferdig på møtet

Problemet er bare at jeg ikke har tenkt til å gå på dette møtet, med mindre hun kan tvinge meg til å komme... Hun krever jo at legen må skrive en bekreftelse på at jeg er syk ( hun har jo allerede fått sykemeldingen, så jeg skjønner pokker ikke hva hun skal med en bekreftelse til )

Spørsmålet mitt til dere er, har du krav på en sånn?

Takk for mange gode tips fra dere, jenter! Setter utrolig stor pris på det!

Hei AwholeNewWorld.

Akkuratt det der med at hun trenger en bekreftelse på at du er syk, har hun jo fått via sykemeldingen. Legene skriver ikke ut sykemelding bare for morro skyld!. Jeg hadde sagt til henne at du har fått en bekreftelse via sykemeldingen, og hvis hun ikke gir seg så snakk med legen din. Det er riktig at hun har rett til å kalle deg inn på et møte, det er for å finne ut av om noe kan gjøres på jobben din for å tilrettelegge for deg. Men jeg ville ikke sagt hva årsaken til at du er sykemeldt er, hold det for deg selv lengst mulig, det skal jeg!

Stå på du er ei sterk jente!!

Lykke til.

Klem

Annonse

Lille Rubin,

Ja, jeg er helt enig, hun har jo allerede fått sykemeldingen, som ER bekreftelsen på at jeg ikke kan jobbe... skjønner ikke hva mer hun vil ha. Men jeg skal snakke med legen min på onsdag og høre hva hun mener.....

Jeg blir så utrolig frustrert over dette og det stresser kroppen min, som igjen påvirker den lille i magen min... Ikke bra!

Nok engang, takk for råd :=)

Klem!

AwholeNewWorld.

Har sjefen din noen gang fått barn selv??? Kanskje hun er en bitter gammel høne...Du er gravid og det er faktisk kjempeflott at vi skal ha små babyer. Når tiden er inne for å fortelle dette så kanskje du skulle slengt dette midt i ansiktet hennes..He He

Klem

Har aldri hørt om at en blir innkalt til møte etter tre ukers sykemelding. Når du har vert sykemeldt i åtte uker, er det pålagt at du og arbeidsgiver lager en oppfølgingsplan og gjerne i den forbindelse har et møte sammen. Hvis bedriften du jobber i har en IA-avtale(inkluderende arbeidsliv) er arbeidsgiver pliktet til å følge deg opp til en viss grad. Jeg har selv hatt tlfkontakt med sjefen min, og vi hadde møte etter åtte uker. Men de har IKKE krav på å vite hvorfor du er sykemeldt uansett hva det måtte være!!!

Lykke til!

Jeg er også sykmeldt, men jeg skal ikke på det møte før det har gått 8 uker. Det sa legen også. At trygdekontoret krever ett sånt møte etter 8 uker. Så rart at du må bare etter 3 uker.

Jeg prøvde også å holde det skjult for sjefen, men min nærmeste leder måtte tilslutt si det for hans sjef masa så mye.

Men jeg har heldigvis bare kontakt med min nærmeste leder.

Arb.giver har ikke krav på å vite hvorfor du er sykmeldt. Det er en grunn til at det feltet hvor det står årsak ikke blir med på den arb.giver får.

Annonse

Hei MalinL

Takk for svar. Nei, jeg syns det er veldig rart selv også. For sjefen min mener hun har KRAV på det... Og ønsker en bekreftelse på at jeg ikke kan komme på et møte på jobb nå. Holder ikke sykemeldingen liksom?

Jeg vurderer faktisk å søke om svangerskapspenger, fordi jeg ikke orker det stresset og maset fra jobben min. I tillegg har jeg ikke noe godt forhold til sjefen min, så det påvirker kroppen min negativt, hvilket ikke er bra for den lille. Unødvendig stress.

Er dere blitt sykemeldt for en lang periode? Eller for dere korte sykemeldigner av gangen?

Takk for at dere svarer jenter. Jeg setter pris på det!

Klem!

Bare hyggelig!

Kan du ikke høre med legen din eller trygdekontoret.

Det er jo trygdekontoret som krever møte etter 8 uker sa min lege.

Så hvis du forklarer de at det er arb.giver som er problemet må de da kunne hjelpe.

Jeg har ikke akkurat så mye erfaring innen dette området. Er kun når jeg har vært gravid jeg har vært sykemeldt. Og det er først nå over lenger periode.

Jeg har fått ca 3 uker i strekk, men vet legen kan skrive 4 uker.

Håper det ordner seg. Den lille har absolutt ikke bra med unødig stress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...