Madamina Skrevet 4. desember 2006 #1 Skrevet 4. desember 2006 Før barnet var født, var jeg egoistisk og tenkte at ved 6-7mnd da er det slutt. Men å avvenne helt så kjapt går jo ikke, og jeg venter til måltider med fast føde er godt etablert. Etterhvert er det jo normalt at de klarer seg på 4-5 måltid i døgnet. Kanskje jeg bare ammer morgen og formiddag da og dropper kveldsamminga (jobber kveld og begynner i jobb igjen når han er 9 mnd, huff). Perfeksjonisten som jeg er så tenker jeg at jeg bør amme til 12 mnd, men hvor mye betyr 1-2 puppemåltid i døgnet egentlig? Det blir vel ikke mer enn maks 300ml til sammen med den produksjonen jeg har på den tiden. Synes dere det er for tidlig å kutte ammingen helt ved 8-9mnd?
Blomman Skrevet 4. desember 2006 #2 Skrevet 4. desember 2006 1-2 måltider i døgnet er faktisk svært betydningsfullt ;-) antistoffene er svært konsentrerte når det er mindre melk - og denne daglige vaksinen er veldig god å ha om barnet begynner i barnehage eller hos dagmamma. Det er ditt valg om du avslutter ammingen ved 8-9 mnd, men anbefalingen går på å amme barnet til 12 mnd - gjerne til to år. Selv håper jeg å amme lillegutt til to år, men det blir vel i grunn mest han som bestemmer om han vil ha så lenge. Han er nesten 11 mndr. Eldstemann ammet jeg til 11 mnd - da ville ikke han ha mer - nr to ammet jeg til 14 mnd - da hadde vi hoppet over to morgenamminger og han skulle på weekend til tante og onkel - så det var en grei slutt tenkte jeg.
sunshine&gullungen+bitteliten Skrevet 5. desember 2006 #3 Skrevet 5. desember 2006 Tenker som deg at ved 6-7mnd da er det slutt.. jenta er 2mnd nå og jeg har litt blandede følelser ang amming.. koselig og slitsomt på en gang. Får se når den tid kommer, men regner med at jeg slutter rundt seks mnd
Hoppetussa Skrevet 5. desember 2006 #4 Skrevet 5. desember 2006 Jeg går ut i redusert stilling når Ingrid er 7 mnd, men planlegger å amme. Har lyst til å amme når hun begynner i barnehagen også, for å se om det hjelper litt mot alle bakteriene og virusene som sprer seg fort der. Men det får vi se. Er koselig å amme nå, inbiller meg at det ikke blir så koselig når hun kan hoppe opp på fanget, dra opp genseren og finne matfatet selv :-)
joplaya Skrevet 5. desember 2006 #5 Skrevet 5. desember 2006 Har tenkt å amme så lenge gullet har lyst på, opptil 2 år..men merker nå at produksjonen har gått ned ettersom hun spiser mer fast føde..er litt redd for å miste melken helt! jobber også kveld, men tenker å amme kun om morningen etterhvert:)
Line_78 Skrevet 5. desember 2006 #6 Skrevet 5. desember 2006 Han er snart 11 måneder og jeg ammer fortsatt mye. Driver med nattavvenning nå da, siden jeg straks skal begynne å jobbe igjen. Og da blir det jo også mindre amming på dagen (regner med at jeg pumper slik at pappaen kan gi et flaskemåltid på dagen den første tida). Går ut fra at jeg kommer til å amme til han er et eller annet sted mellom ett og to år, avhengig av når han blir lei. Ser i hvert fall ikke ut som om han kommer til å slutte med pupp til han er ett år (som jeg ser er en "magisk" grense for hvor lenge det er "lov" å amme for mange inne på Dib ;-) ) Siden det er både matallergi og cøliaki på pappaens side, er jeg glad for å kunne amme såpass lenge. Har vært veldig heldig og sluppet unna brystbetennelse og slikt.
Mamma katt Skrevet 5. desember 2006 #7 Skrevet 5. desember 2006 Jeg tenkte også før jeg fødte at jeg skulle amme i ca.seks mnd. Men nå har jeg lært utrolig mye som jeg ikke visste om amming, og synes det er så koselig at jeg gjerne ammer minst ett år hvis jeg får det til. Det jeg imidlertid er engstelig for er reaksjonene rundt meg, kjenner ingen som har ammet så lenge, og vet at det er mange som synes det er rart å se så store barn bli ammet.. Synd at det skal være sånn! Men har ikke tenkt å gi meg av den grunn, altså!
-pixie- Skrevet 5. desember 2006 #8 Skrevet 5. desember 2006 Jeg har tatt ammingen etterhvert som tiden har gått, og har igrunn ikke gjort meg opp noen mening om ammeslutt. Snuppa er 10 mnd, og får fortsatt nesten all næring via puppen. Vi ammer etter selvreguleringsprinsippet, og regner med å fortsette med det til hun avvenner seg.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #9 Skrevet 5. desember 2006 Har sett at der er noen som har morsmelk som hovedernæring langt utover 6 mnd. Trodde egentlig at man etter 6 mnd skulle prøve å ha morsmelk som sekundær næring (vel noen måneder etter 6 mnd da) ellers kan barnet bli underernært?
-pixie- Skrevet 6. desember 2006 #10 Skrevet 6. desember 2006 Det er meningen at fast føde skal introduseres fra fylte 6 måneder, ikke at babyene skal være oppe i fulle posjoner da. For noen babyer tar det laaaaang tid å venne seg til fast føde, da har man mm som hovedernæring til det på et tidspunkt blir mer fast føde enn mm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå