Gå til innhold

julens budskap eller bare nisse og gaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier dere til barna deres om jula? Jeg synes at de som ikke sier at jula er fordi Jesus ble født gjør det helt feil. Det er den eneste grunnen og ingen andre. Selv er jeg ikke religiøs, men fornekter ikke kristendommen heller, men vet godt hvorfor vi feirer jul. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de som er f. eks humanetikere feirer jul. Eller jeg gjør jo det- men synes det blir litt feil. De må iallefall forklare barna den ordentlige grunnen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er faktisk litt enig med deg selv om man feiret denne dagen før jesus ble født også. Tror det var soldag eller noe.

Men dette med nisser har jo forandret seg betraktelig i Norge da. Før i tiden var nissen i Norsk historie en liten mann som folk var redd. Folk trodde han bodde i låven og at det ikke ville gå dem vel i det nye året dersom de ikke satte ut grøt til ham.

Den nissen vi forbinder med jul i dag er en mye hyggeligere nisse, mer amerikanisert, som kommer med gaver til barna og er kledd i rødt og hvitt med langt hvitt skjegg.

Skrevet

Jeg er ikke med i statskirken - heller ikke min sønn. Men vi feirer da jul.

Vi feirer tradisonen - ikke Jesus. Min sønn skal allikevel (når han er stor nok) få vite det kristne budskapet i julen.

Synst ikke at dem som ikke går i kirken skal belære oss andre om hva som er rett og hva som er feil. Er så lei av å høre andre si "Vi må da fortelle barna vår at det er Jesus bursdag og ikke nissen sin" - når de selv ikke går i kirken. Jeg driver ikke hor, tjeler ikke, lyver ikke - og er ikke kristen. Men jammen skal jeg feire jul for det. Og jeg forteller selv hva jeg vil til mine barn!

Hva om muslimer vil feire jul? Skal de ikke få lov til det - fordi de ikke vil fotelle barna om kristendommen? Samme for meg hva andre gjør.

Skrevet

Bare litt info:

Jul er det opprinnelige navnet på den nordgermanske hedenske midtvinterfest, da folk drakk juleøl og ofret til gudene for å sikre et godt kommende år. Julen synes å være forbundet med jordbruket, og skulle være en fest ved slutten av arbeidsåret.

Etter innføringen av kristendommen i Norge ble julen en fest til minne om Kristi fødsel. Det gikk lenge før kirken innførte denne festen, og da Jesu fødselsdag er ukjent, ble julen i begynnelsen feiret til forskjellige tider. Først omkring midten av 300-tallet ble 25. desember den vanlige festdagen i Roma.

I Norge regnes julen å vare frem til 13. januar (20. dag jul).

Juletradisjonene våre en blanding av kristne- og hedenske skikker, noen har røtter langt tilbake, mens andre er av nyere dato.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...