Gå til innhold

Hjelp! Herpes utbrudd nå??? ks??

Anbefalte innlegg

Hallo.... tingen er at jeg har hatt herpes nedentil i noen år nå,men var bare plaget av det de to første årene, sa jo ifra om dette til jordmor fordi jeg hadde hørt at om man har utbrudd ved fødsel så må man få ks pga smittefare til barnet, å hun sa da at vis jeg merket utbrudd iløpet av svangerskapet måtte jeg si fra til legen for da skulle jeg få noen piller som jeg skulle ta tre uker før termin, forebyggenede var det visst.

men nå har jeg hatt to utbrudd på en uke å er i uke 38 snart 39 nå, da er det jo for sent for disse tabelettene,.....

hva skjer da, satse på at jeg ikke har utbrudd under fødsel? eller planglagt ks????? vis det må bli ks (noe jeg absolutt egentli ikke vil!)

vil jeg jo at dette skal være planlagt, enn at man midt under fødselen oppdager utbrudd å må hastes i et ks.......

kan jeg kreve planlagt ks pga herpes nå så seint??

hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7335567-hjelp-herpes-utbrudd-n%C3%A5-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Vet ikke så mye om dette, men mener å ha lest at dersom du har hatt utbrudd tidligere så er ungen immun, og at det er bare hvis du har ditt første utbrudd under fødselen at det kan være noe farlig.

Men jeg ville nok ha ringt til føden og snakket med dem der om hvilke rutiner de har..

Lykke til i hvert fall :)

Hei! Trur det varierea dette med ks - nåkken plassa tar de det når du har utbrudd (sjøl om det ikkje e første gangen), andre plassa sie de at det e bedre med vaginal fødsel så elnge det ikkej e førstegangsutbrudd fordi det e fare forbunde med ks også. men eg veit ikkje. har hatt samme opplevelse som deg omtrent - fekk herpes første gang for fire år siden, ikkje hatt trubrudd etterpå før eg fekk to no mot slutten svangerskapet...men eg har forstått det sånn at de ikke planlegge ks pgs sånt. men for all del, jeg hører til haukeland sykehus, så her e de jo imot ks for alt i verden (du har sikekrt lest om mensana), så eg hakke gidda å spurt en gang, berre kryssa fingrane for at eg ikkje får utrbudd igjen no.

uansett - du kan ringe stedet du skal føde på å forklare situasjonen og spør ka som e vanlig praksis! og så ahr eg forresten lest at de tablettane skal du ta så nære termin som mulig, at man begynne med de ti el sju daga før fødsel..spør legen din igjen??

lykke til uansett!

Annonse

Jeg syns du skal ringe til fødestedet ditt med en gang nå og få snakke med en lege jeg. Så får du helt konkrete facts å forholde deg til. Det er nemlig bare en viss tid også at slike utbrudd er smittefarlige, så det er ikke sikkert at keisersnitt er den eneste løsningen. Kanskje man kan sette på vannfaste plastere, det gjelder å være kreativ! Men det kan de på føden:-)

Gjør det med en gang du så får du en avgjørelse i dag! For er det aktuelt med keisersnitt, så bør det skje ganske raskt.

Riktig lykke til videre!

Vennlig hilsen Jordmor Siri von Krogh

Ringte føden nå, å jeg må få tak i legen min så jeg skulle få de tablettene, da skulle det visst gå bra med vanlig fødsel (puste letta ut)

tusen takk anonym for at du sendte spm mitt til jordmor siri=)

klem klem

Har det ikke litt å si hvor blemmene sitter? Og de er jo bare smittsomme hvis de væsker, akkurat som vannkopper. Hmmm...

Jeg er forsåvidt med i Gullsmokken, men har ikke skjønt hvordan dette ekspertsvar greiene funker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...