Gå til innhold

Bilstolen er så bratt i ryggen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte ny bilstol på fredag, en Brio Zento. Fikk montert etter beste evne, og Guro ser ut til å trives sånn passe bra.

Men jeg syns den er så bratt i ryggen? Hun sovnet i bilen her i går, og da hang hun jo som en liten potetsekk baki der følte jeg, så ikke noe godt ut. Noen som har slikt sete og som kan fortelle meg om det skal være så bratt, eller om det kan stilles slik at ryggen ikke er i 90 graders vinkel på setet?

Hun er forøvrig 10 1/2 mnd, 72 cm lang og 9 kg, om det skulle være av viktighet. Og setet er bakovervendt, i baksetet på passasjersiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke denne bilstolen, men bilstol nr.2 skal være bratt i ryggen. Den er helt annerledes en babystolen. Er vanlig at hodet faller forover når de sovner (finnes egne puter for å støtte opp). Noen biler gjør gjerne at stolen ikke står rett, men faller forover. Vi ordnet dette med å legge et teppe under.

Skrevet

Brio Zento er visstnok ingen bra stol. På en barnebutikk jeg var innom å så på bilstoler sa faktisk hun som jobbet der at den stolen hadde de der kun for at de måtte, så hun anbefalte den ikke! Har du sett hvor liten plass det er mellom ryggen og der selene er festet i setet? Rart at noen får plass der i hele tatt synes jeg. Er jo viktig at barna sitter behagelig også. Har sett på andre stoler nr.2 og ikke alle er like bratte i ryggen. Finnes stoler med regulering, sovestilling o.l. Hvis jeg var deg ville jeg byttet inn stolen og kjøpt en annen!

Skrevet

Har ingen erfaring med stolen, men vil bare si som kommentar til første anonym at man visstnok ikke skal "bygge opp" stolen med pledd og lignende for å minske brattheten (forferdelig klønete ord....). Har noe med hvordan seler og sånt funker i en evt. kollisjon, når man har gjort om litt på stolen. De sitter da ikke nødvendigvis helt korrekt.

Skrevet

Jeg kjenner ikke denne stolen, men kan fortelle hvordan vårt sete er. Vi har et Rømer sete (9-18kg). Ryggen kan stilles i flere posisjoner, og når jeg legger ryggen litt ned, har vi ingen problemer med at hodet faller fremover. Det er dog et fremovervendt sete.

Så det stemmer ikke at alle nr2-bilstoler er så bratte i ryggen som Anonym sier. Bilstol nr 3 derimot....Da er det slutt på sovekomforten.

Skrevet

Hun på butikken vi kjøpte stolen anbefalte den til oss ihvertfall (men det må hun vel, er jo jobben hennes ;). Syns ikke det er dårlig plass mellom selene og setet jeg? Kjører jo ikke på tur med ungen i bobledress da, men har god plass til å vokse ihvertfall.

Uansett, det virker jo som stol nr.2 skal være så bratt da...får kjøpe oss en sånn nakkepute-ting istedet og forsøke å ha på henne når vi skal på lengre turer. Er vel kanskje mest uvant...men takk for innspill!

Skrevet

Anonym her:)

Vår stol måtte ha et pledd under da denne stolen (husker ikke navn, men best i test), da den skal skrus fast i bilgulvet. Et teppe var helt nødvendig. Ellers ville sønnen min ha hengt forover i selen.

Men enig med deg at teppe ikke er det beste. Ikke alle stoler er like bra i alle biler - men noen ganger nødvendig. Her var det ingen fare om at stolen skulle slenges til side (eller hva du mener) under en kollisjon. Stolen var jo skrudd fast flere steder.

Skrevet

Hei igjen :o)

Jeg mente når man legger pledd el.l under selve trekket oppi bilstolen. Trodde det var det du snakket om, men det var det jo ikke ;o) DET er i hvertfall ikke å anbefale! Kan bli skummelt...

Skrevet

trur de fleste bilsete nr. 2 som montores bakovervendt er litt bratte i ryggen, men dette har jo også litt med sikkerhet og gjøre. viktig at barnet får belastningen i hovedsak på ryggen og ikke at d blir stoppet av selene. dessuten kan barnet da gå som en prosjektil ut av selene, hvis barnet sitter for mye bakoverlent i en slik stol, heldigvis har dette blitt vanskligere siden barna nå er spent fast med 5-punkts-sele,og d er jo bra. Uansett så trur jeg at alle har sine meninger om alle mulige stoler. Tulla mi hadde en akta graco cosmic xtp, hun satt veldig godt selvom hodet falt litt framover til tider. Men i følge tester så er visst ike dette sete heller noe bra lenger.

ble visst litt ivrig her : )

Skrevet

Hehe ja, lett skal det ikke være ;)

Men jeg tenker som så at alle seter som er i salg i "ordentlige" butiker (hadde ikke kjøpt bilsete på Lidl liksom..), er bra, i større og mindre grad. Og så lenge man monterer stolen slik den er ment til å monteres så har man i grunnen gjort sitt beste.

Jeg skal se om det er noe som kan justeres litt på det setet, om ikke så blir det vel bare å kjøpe en nakkestøtte. Dvs, det virker jo ikke som hun plages av det selv da, at hodet henger fremover, er mest mammaen som syns det ser ubehagelig ut.

Skrevet

Det med at Brio Zento ikke er en bra stol er bare tull! Det er en kjempegod stol, blant mange andre gruppe 1-stoler..! Det er viktig at de er bratte i ryggen, men du kan prøve med en sånn nakkepute og legge den under haken, eller rulle sammen et lite håndkle og legge under haken.! :-) Uansett - så lenge hun ikke er grinete så sitter hun godt - småbarn sier tydelig i fra når de ikke har det bra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...