Gjest Skrevet 4. desember 2006 #1 Skrevet 4. desember 2006 Vi har to barn, en på 4 år og en på 2 år og 4 åringen har jo endel leker som i utgangspunktet ikke er ment for en 2 åring, som f.eks lego, perler og magnetics. Dette er leker også 2 åringen synes er veldig gøy å holde på med selv om han så klart ikke klarer å gjøre det riktig på samme måte som eldstemann. F.eks blir perlene veldig spredt på perlebrettet, han klarer ikke følge "tegningen" på lego og bygge ting osv, men han gjør det på sin måte og trives med det. Så kjøpte jeg et perlesett til jul til nabojenten på vel 2 år, snart 2,5 siden hun er glad i sånne putleting. Mens damen i butikken pakker inn (hadde kjøpt mange ting, men var ikke flere kunder der) så småprater vi litt slik det ofte blir til og jeg kom til å nevne at dette var til 2 åringen ved siden av oss og da så hun på meg som om jeg var riv ruskendes gal og sa at jeg måtte da ikke finne på å gi perler til en 2 åring og en lenger lekse om hva som kunne skje da, og hun var innom lego også. Ble så paff at jeg ikke fikk svart noe, man blir vel bare litt målløs når vilt frmmede setter i gang sånn? Så begynte jeg å tenke litt på dette da. Er jeg veldig uansvarlig som lar vår 2 åring leke med slikt? Vi sitter jo ikke akkurat over ham og overvåker hver bevegelse han gjør, men vi er jo i nærheten, f.eks kan guttene perle mens jeg lager middag. Dessuten kjenner jeg ham såpass godt at jeg vet han ikke putter ting i munnen lenger og han har aldri forsøkt å svelge noe som ikke kan tygges (er mat) noensinne.
La Perla Skrevet 4. desember 2006 #2 Skrevet 4. desember 2006 Hvis du er uansvarlig er jeg det også. Jeg tror det er nesten umulig å holde husene til toåringer med eldre søsken fri for ting som perler, lego osv. Min gutt putter heller ikke ting i munnen, og han har også en del leker som egentlig er ment for eldre barn. Han har ikke lego, men leker med det når vi er hos besteforeldrene. Jeg følger jo stort sett med, så jeg er ikke spesielt engstelig for at han kan sette det i halsen. Men kanskje vi er uansvarlige?
Gjest Skrevet 4. desember 2006 #3 Skrevet 4. desember 2006 Min gutt på 21mnd elsker Duplo - og lego. Dette leker han med uten at vi foreldre følger med. Disse klossene er jo store - iallefall de i vår samling. Han er også veldig glad i Magnetics, men her må vi følge med litt. Da leker vi ofte sammen. Aldergrensen på leketøy er ikke ment som en absolutt grense, men som en anbefaling. Man ser jo ikke at det står slike aldersgrenser på småstein i skogen. Man kan jo lette svelge dette også. Noen foreldre synst deres barn kan leke med perler, mens andre kan ikke tenke seg tanken en gang. Barn er så forskjellig også. Noen putter alt i munnen, mens andre nesten ikke vil ha mat i munnen en gang. Alt med måte sier jeg:) Synst ikke en butikkansatt har noe med hva du gir en 2-åring. Dette må jo foreldrene få lov til å bestemme. Ellers må jeg få lov til å gratulere med ny spire. Koselig!
Gjest Skrevet 4. desember 2006 #4 Skrevet 4. desember 2006 Takk for det :-) Nei, jeg synes ikke hun hadde noe med det heller og jeg regner da med at foreldrene er fult i stand til å selv avgjøre om presangen kan brukes nå eller legges vekk i et års tid, kjenner jeg dem rett så blir den straks tatt i bruk. Vi har også duplo, men de er ikke like spennende som legoen virker det som, hehe... Ser for meg at det blir verre når denne vesle her kommer til verden og blir rundt 7-8 mnd og oppover og putter alt i munnen og har to eldre brødre som masse leker med bitte små deler på... Godt å se det er flere som lar sine 2 åringer leke med slike leker, føler meg nemlig ikke uansvarlig selv, men begynte jo å tenke litt over det likevel.
SuperMusa Skrevet 4. desember 2006 #5 Skrevet 4. desember 2006 Synes ikke det er uansvarlig å la barn leke med perler eller lego. Vi har bare duplo her, men har kjøpt noen perler som hun skal få i julekalenderen. Hun går i storbarneavdelingen i bhg, så der har de både lego og perler. Hun vil jo selvfølgelig leke med det de andre barna leker med. Jeg kan jo ikke holde henne hjemme fra bhg, bare fordi de har leker der som er beregnet for større barn. I følge hun butikkdamen så er vel bhg uansvarlig da??? Og som andre har sagt her: Hva du gjør har ikke hun noe med uansett!!
mamman&andrea Skrevet 4. desember 2006 #6 Skrevet 4. desember 2006 Jenta mi som snart blir to, har verken lego eller perler/nabbi. Men det er ikke fordi hun ikke får lov, men av den enkle grunn at det ville ha ligget perler ol rundt hele huset isåfall, siden hun er liten enda.
Gjest Skrevet 4. desember 2006 #7 Skrevet 4. desember 2006 Det får til og med 1 åringen vår. Hadde det vært meg hun hadde satt i gang sånn til meg hadde jeg begynt å le. ;-)
Gjest Skrevet 4. desember 2006 #8 Skrevet 4. desember 2006 Hehe... Kanskje jeg skal sende deg inn dit da? ;-)
venus Skrevet 4. desember 2006 #9 Skrevet 4. desember 2006 Det blir sikkert slik når du har en fra før av som er eldre. Jeg har ei jente på 2 år og her om dagen prøvde vi oss på å perle, dette fikk hun ikke særlig til, det meste lå spredt rundt omkring så det pakket vi bort. Nå er situasjonen slik at hun har en lillebror på snart 8 mnd så alt av små deler og leker er pakket bort, men vi tar det frem under tilsyn og lar henne få leke med det. Hun er veldig glad i broren sin og sørger for at han hele tiden har noe å holde på meg, så vi har opplevd stadig at hun gir han ting som absolutt ikke er egnet for han. Da han var 3 mnd lå han på gulvet på ryggen, jeg var i samme rom med ryggen til og hun puttet ostepopp i munnen hans, heldigvis så jeg med det samme. Var godt ment fra hennes side!!
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 5. desember 2006 #10 Skrevet 5. desember 2006 Hehe, kanskje det er det lillegutt skal få til jul, perler. Han er borte og titter på de hver gang vi er i lekebutikken. Han syntes den boksen med fargesprakende duppeditter er så fin, rister på den og vil gjerne åpne, hehe. Han er 2 år. Det finnes jo sånne store perler også da. Syntes ikke det er uansvarlig å la de drive med det, men om jeg skulle latt 2-åringen min drive med det ville jeg sittet sammen med han, om ikke for å passe på at han svelget de(da kommer de jo ut av seg selv), så ihvertfall for å passe på at de ikke går opp i nesen, blir så mye styr med lege og hele pakken for å få de ut igjen. Har jobbet i barnehage og på den andre avdelingen der var det unger helt opp til 6 år som puttet perler i nesen, ikke vet jeg hvorfor men de gjorde nå det og måtte til lege for å få de ut. Men kanskje det hadde vært en ide og kjøpe store perler til minsten?
kem e' det som bæsja? Skrevet 5. desember 2006 #11 Skrevet 5. desember 2006 2-åringen vår har nettopp fått begynne å leke med smålego. Han er en slik som kan sitte å pusle med små ting og har aldri puttet ting som ikke smaker godt i munnen... Vi har en avtale om at smålegoen kun skal være på lekerommet / gjesterommet som ligger inntil stua, slik at lillesøster ikke finner den. Hun spiser nemlig på absolutt alt!!!
Løvemor79 Skrevet 7. desember 2006 #12 Skrevet 7. desember 2006 Ja, hun får lov til det. Som regel er jeg sammen med henne da, men hun har sluttet å putte ting i munnen, så jeg er ganske trygg på at det går bra. Jeg syns det er dumt å belære andre foreldre om hva som passer for deres barn. Det er jo vi som kjenner barna våre best! )
tuppemor-75 Skrevet 7. desember 2006 #13 Skrevet 7. desember 2006 vår toåring elsker å leke med perler. hun har store problemer med å sette dem pent på brettet, men hun prøver og prøver, og bryr seg ikke når de velter. om en toåring skal få leke med små gjenstander må være individuelt. det finnes toåringer som fortsatt putter det meste i munnen, og hadde det vært min datter hadde jeg nok vært noe skeptisk til la henne leke med perler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå