Gå til innhold

Hovespulsåra....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Jeg fikk beskjed fra både lege, jordmor og har lest at man ikke skal ligge på ryggen nå når magen og alt har vokst. Kan ligge en kort periode, men ikke over lengre tid. Dette fordi morkaken blant annet er blitt så stor at den presser mot hovedpulsåra sånn at man kan besvime liggende. (Jeg plages med meget lavt blodtrykk) Det jeg nå lurer på er om det er skadelig for babyen når jeg ligger på ryggen eller er det bare ubehagelig for meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg snakket med legen min om nettopp dette for et par uker siden, for på et svangerskapskurs jeg var på sa en fysioterapeut at det var veldig farlig for barnet at mor låg på ryggen fordi livmora kunne presse på en vene som gikk inn til barnet, og dermed kunne barnet få for lite blod...

Jeg ble forferdet og bekymret og redd, for selv om jeg sovner sideliggende, så våkner jeg som regel på ryggen om morgenen, og da vet jo ikke jeg hvor lenge jeg har ligget slik. Så da skjønte jeg på henne at jeg kunne nesten drepe mitt eget barn mens jeg sov... PANIKK!!!

Legen min ble rett og slett sinna for at fysioterapeuten hadde gitt ut slik informasjon på et svangerskapskurs, han sa at det var ikke hold i det i det hele tatt! Det var på ingen måte skadelig for barnet at mor sover på ryggen, og i de aller aller fleste tilfeller var det ikke skadelig for mor heller, sa han. Men noen blir svimle og kvalme, hvis livmora presser direkte på denne blodåra som medfører at blodet blir fraktet saktere rundt i kroppen.

Han forsikret meg om at hvis dette skulle skje mens jeg sov så ville jeg IKKE besvime og aldri våkne igjen,som jeg var redd for -kroppen min ville gi meg beskjed om at det var ubehagelig og jeg ville våkne -akkurat som vi våkner når vi må tisse.

Legen min tok min bekymring veldig alvorlig, og han beroliget meg flere ganger og sa at jeg ikke måtte tenke på dette -kroppen ville selv si ifra hvis den ikke hadde det greit.

(Han ba i tillegg om navnet til fysioterapeuten, han ville ringe henne og fortelle henne at slike opplysninger var det helt på trynet å gi ut til gravide!)

Dette ble visst litt langt, men poenget var altså:

Det er absolutt ikke skadelig for barnet om du ligger på ryggen, det kan kun føre til ubehag for deg selv!!

Skrevet

Takker for svaret ditt, nå ble jeg mer lettet.. :D

Har selv gått å bekymret meg en del for dette, er i uke 30 nå og gjør som deg; sovner på siden og våkner på ryggen..

:D

Skrevet

Takk for svaret!!

Det er jo umulig å unngå det.....da må man jo ligge bunnet fast ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...