Gjest_1001 Skrevet 4. desember 2006 #1 Skrevet 4. desember 2006 Bare lurer, siden i bergen tror jeg vi bare bruker å åle seg eller krype, eller kanskje bare jeg sier det??? Har ihvertfall aldri hørt en bergenser si at unge krabber. SÅ jeg er nyskjerrig. Vedder på at det er noen som mener forskjellig og
Gjest_1001 Skrevet 4. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 4. desember 2006 Vet mammaen din at du sitter på nettet nå og ikke er kommet deg på skolen? Nå må du skynde deg så ikke frøken ringer hjem...
MintCondition Skrevet 4. desember 2006 #5 Skrevet 4. desember 2006 Jeg vet ikke forskjellen på å krype og krabbe! Her i Trondheim åler ungene seg, før de begynner å krabbe. De kryper ikke her...
Gjest Skrevet 4. desember 2006 #6 Skrevet 4. desember 2006 Dialektavhengig. Jeg bruker ordet krype når jeg mener å åle eller ake seg freomver. Mannen min bruker ordet krype når han mener krabbe (han er vestlending. Jeg er østlending) Jeg har nå begynt å si "ake seg frem" istedet for krype. Da er det ingen som misforstår ) Gutten min ar akt seg frem en stund, og jobber iherdig med å knekke krabbekoden om dagen. Morsomt å se på de akrobatiske øvelsene. Hi hi.
Elipepsi Skrevet 4. desember 2006 #7 Skrevet 4. desember 2006 Hehe, Marthe-mor, jeg er også fra Trondheimsområdet, og har personlig aldri hørt noen si krabbe, kun krype Min åler seg frem på magen nå, krypinga (opp på alle fire) kommer vel snart
Gjest Skrevet 4. desember 2006 #8 Skrevet 4. desember 2006 Krype og krabbe er nok kanskje det samme, krabbe og åle er i hvertfall forskjellige ting. Åler man, så er magen nedi bakken. Krabber man, er man oppe på alle fire.
Tibra Skrevet 4. desember 2006 #9 Skrevet 4. desember 2006 Jeg er nordlending og sier krype om å komme seg fram på alle fire, og ellers sier jeg å åle seg framover. Bruker ikke krabbe Men har inntrykk av at mange her inne sier krype om åling og krabbe om å komme seg fram på alle fire.
MintCondition Skrevet 4. desember 2006 #10 Skrevet 4. desember 2006 Ja der ser du...er vel litt forskjellige dialekter tenker jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå