Gå til innhold

Fødselspenger etter endt utdanning..samme sommeren.


En gullgutt og snart ei tulle!

Anbefalte innlegg

Har lest om det på Lånekassen sine sider, men forstår ikke helt hvordan det blir i min situasjon. Jeg går på privat høyskole, ettårig utdanning, ferdig juni 2007.

Får månedlig fullt stipend/lån. Har termin 14.august.

Jobber deltid ved en bedrift og fortsetter nok med det fram til rett før fødselen (tar permisjon, men vil fortsatt være ansatt).

 

Da lurer jeg på, har jeg rett på fødselspenger fra Lånekassa etter utdanningen, siden jeg har gått på skolen i den tiden jeg var gravid? Hvor mye er dette isåfall?

Får jeg det engangsbeløpet på ca. kr 32 000 rett før fødselen (event. i tillegg)?

Og penger fra arbeidsplassen regner jeg med, siden jeg da har jobbet minst 6 av 10 mnd før fødselen?

 

Håper på svar fra noen som vet, da det er greit å vite hva man har krav på osv!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jeg skal gjøre akkurat det samme som deg, dette står det på lånekassens hjemmesider:

 

"Når du får barn om sommeren

Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de seks måneden du må ha vært i utdanning før fødselen. Du kan få fødselsstipend for sommeren.

 

Når du får barn på slutten av utdanningen

Du kan ha rett til fødselsstipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien. For å ha rett til fødselsstipend for neste semester, må du enten være i utdanning eller ha permisjon fra en utdanning. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet. Når du har fått opptaket, kan du søke permisjon fra utdanningen."

 

Du melder deg altså bare opp til et nytt fag som du tar permisjon fra. Da får du et skoleår med stipend:) Fin ordning det der for oss som velger å få barn når vi er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten 8000 i stipend, i tillegg får du 1000kr i forsørgerstipend hvis partneren din tjener under 21 000 i mnd tror jeg det er. Står på lånekassen det og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge mellom fødselspenger fra jobben eller engangsbeløpet på 32000..Du får bare en av delene ikke begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Purr med spire: Skolen er bare ettårig, så jeg er ferdig til sommeren 2007...

 

Så det betyr atjeg ikke får noe mer støtte fra staten, annet enn det jeg får utbetalt nå hver mnd som lån/stipend, bare at dette blir omgjort til BARE stipend altså? Men hva hvis barnet blir født senere enn termin, som er 14. aug, og ikke kommer før etter sommerferien...gjelder samme regler da, eller må den lille bli født i sommerferien etter skolen?

 

Kjæresten min har fastlønn på 20 000kr, får vi forsørgerstipend da? Og hvor mye er dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat samme "problem" som deg.

Tar diplom på studiet mitt etter jul og har vel termin en gang i august. Etter diplomen er jeg jo ferdig med studiet og ikke mulighet til å melde meg opp til ekstra fag ved min skole, men begynte plutselig å lure på om man kan melde seg opp ved et universitet og ta permisjon. Står vel bare at man skal ha hatt rett til stipend og lån de siste seks månedene før fødsel. Hadde fått det for meg at jeg måtte være student ved skolen 6 mnd før fødsel.

I don't know...

Får vel høre litt med studieadm over jul. Nå skal jeg bare kose meg med det som bare jeg og min kjære vet vokser inni magen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke helt sikker på men kan jo fortelle slik jeg gjør det; Jeg har fire år med lærerskole nå som jeg er ferdig med til sommeren, babyen kommer i begynnelsen av august. Sommeren er med i beregnigen på skoleåret så man kan få støtte i sommermnd også. Jeg melder meg opp til et nytt fag som jeg ikke har tenkt til å ta, og tar permisjon fra det. Får da fullt stipend i ti mnd.

 

Hvordan det blir med din situasjon er jeg litt usikker på men virker som at så lenge du har gått på skole som er støttet av lånekassen kan du bare melde deg opp til ett eller annet slik at du får støtte(slik HildeN82 over her sier). tror ikke man får støtte fra lånekassen uten å "høre til" noen skole.

 

Håper dette var litt oppklarende for deg, sikkert lurt å snakke med rådgiver på skolen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha..nå forstår jeg litt mer.. så hvis jeg melder meg opp til et ekstraår ved skolen min, men ikke tar det pga graviditet, så vil jeg komme til å få stipend de 10 mnd? Hva skjer med de pengene jeg allerede har fått som lån/stipend ved dette året, blir disse automatisk omgjort til stipend?

 

Hvis jeg melder meg opp til enda ett nytt år ved skolen, MÅ jeg da ta dette når jeg er ferdig med permisjonen og skal ut i jobb/utdanning igjen, siden jeg har fått støtte for dette året? Blir man ikke automatisk gjennomskuet hvis man søker på skole i aprilmåned, og har termin i august?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har forstått det første du spør om riktig:) Du må også melde fra til lånekassen, tror det er et eget skjema om at at skal ha barn og sende inn kopi av barnets fødselsattest for å få omgjort til stipend.

 

Du må ikke ta dette året nei, lånekassen forventer ingen resultater når du er i permisjon eller senere at du fullfører dette året, Det du spør om å bli gjennomskuet er det ingen fare med, som du ser over her oppfordrer lånekassen studenter etter endt utdanning å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at det finnes folk har hvor alle har peil på litt av hvert:)

 

Okei, så da melder jeg meg opp til ett år til, men tar det aldri.

Men siden jeg går på privat høyskole (Treider College) som koster 30 000kr i året, må jeg da betale dette selv om jeg går ut i permisjon og aldri tar året tru?

 

Dette er det jo nesten rart går an da...merkelig at ikke flere gjør det egentlig, for det blir jo ganske lønnsomt, hvis man først har tenkt på å få barn? merkelig at Lånekassa oppfordrer til det...men jaja, sier ikke nei takk:)

 

Men da får man fødselspenger fra jobben/trygdeetaten samtidig ikke sant? Barnetrygd får man vel ikke før barnet er fyllt 1 år?

 

Når bør man søke om alt dette?

 

Unnskyld spørsmålsmyldringa, men har mange spørsmål i hodet mitt...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm.. dette vet ikke jeg noe om, jeg går jo på offentlig høgskole så aner ikke hvordan det er med privat, sikkert lurt å høre med studieveileder.

Det med trygdekontoret må du nesten høre med de:)

 

Barnetrygd får man fra barnet et født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke du kan melde deg opp til nytt kurs. du må nemlig søke permisjon fra skolen innen viss tid før fødsel. hvis du da har termin ved skolestart, kan det hende du får beskjed om å søke etter endt svanger.permisjon.

 

vedr. lånekassa: for å motta støtte må du være under utdanning med permisjon, dvs at du må gå tilbake. riktig at tiden du mottar penger under svangerskapspermisjon er stipend. MEN: hvis du ikke viser til endt eksamen etter permisjonen, vil stipendet blir gjort om til lån. Dette på lik linje med at man ikke lenger får stipend men lån. står man eksamen, og er under de beløpsgrensene lånekassen har, blir deler av lånet omgjort til stipend. så jeg ville vært forsiktig med å gjøre noe der før du har hørt med lånekassa.

 

en mulighet er å ta permisjon fra skolen FØR du tar avsluttende eksamen på studiet. da har du rett til fødselsstipend fra lånekassa, og når du er ferdig med permisjonen er du fortsatt student.

 

så joda, lånekassa har sikra seg de, tro meg, ikke like lett som det høres ut. du må søke lånekassa med en rekke dokumenter som godkjent permisjon fra skolen, samt bekreftelse på svangerskap og bekreftelse termin... been there, done that;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke jeg fått beskjed om fra lånekassen og skolen, det står jo dette på lånekassens hjemmesider:

 

"Du kan ha rett til fødselsstipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien. For å ha rett til fødselsstipend for neste semester, må du enten være i utdanning eller ha permisjon fra en utdanning. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet. Når du har fått opptaket, kan du søke permisjon fra utdanningen."

 

Flere av mine venninner har gjort dette og de har ikke fått omgjort omgjort til lån fordi de ikke har gått tilbake til studier. Nå har jeg et hengefag så det er uansett ikke noe problem for meg, jeg er jo fremdeles student, men jeg råder andre som ikke har det til å høre med lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det jo fryktelig at jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke fullførte med bestått eksamen, så ville alt bli omgjort til lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var veldig dårlig kundebehandling! Jeg har nemlig fått skriftlig svar fra lånekassen om det samme som de over her. Håper du finner ut av det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...