Gå til innhold

Ok å gjøre slik ved intrudusere kumelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun blir 12 mnd neste uke. Ammer fortsatt 2 ganger om dagen, morgen og kveld. Til måltider har hun fått vann å drikke, men nå har jeg begynt så smått med å ha litt lettmelk i det vannet, kanskje 1/4 melk. Gjør det til morgen og kveld. Er det ok det?

Når kan jeg øke 50/50? Og når prøve å gi et helt glass kumelk?

Takk for råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unnskyld meg men det hørtes litt ekkelt ut... Vi gikk mer eller mindre direkte over... Begynte med 50 ml ren kumelk av gangen og økte litt og litt når jeg så at han ikke reagerte på det... Da var han 10 mnd....

Skrevet

Melk og vann hørtes ikke så veldig godt ut akkurat. Vi begynte med rene smaksprøver og deretter hele flasker med oppvarma melk da hun var 12 mnd. Aldri vært noe problem her..

Skrevet

Hva slags melk skal de små få da? Er skummet ok, eller bør de drikke lettmelk?

Skrevet

Jeg ga henne helmelk. Men det kommer vell ann på om barnet er spe eller kraftig. Må nesten høre hos helsesøster, for jeg vet ikke. Men ga vertfall helmelk til mi.

Skrevet

Tror barn bør ha lett- eller helmelk. Små barn har behov for fett, og det får de bl.a. gjennom melk. (Såvidt jeg vet så har det ingenting med om barnet er tykt eller tynt å gjøre.)

Skrevet

Jeg gir tuppa mi lettmelk, fikk beskjed fra hs at hun ikke skulle ha h-melk

Skrevet

Barn skal ikke ha h-melk fordi det inneholder mettet fett - altså blir de mett av å drikke det og orker dermed mindre mat.

Kanskje noen slurker melk til hvert måltid er en god start, og øke gradvis til ett glass?

Skrevet

Synes dere virkelig det høres ekkelt ut? Tulla mi liker det jo. Jeg vil begynne forsiktig med introduksjonen og skulle tro at det var forsiktig å ha melk i vannet for så å øke melken etterhvert. Det er ikke smaken som hun skal venne seg til nødvendigvis, men tilvenning til magen.

Nei, tror jeg fortsetter som jeg gjør jeg. Bare at jeg snart øker med 50/50 en uke, og så 70/30 og så et helt glass med lettmelk :)

Det blir i alle fall gradvis tilvenning og det er jo det viktigste.

Men takk for svar.

Hovedinnlegger.

Skrevet

Eller du kan gi henne en liten kopp med melk også en kopp med vann etterpå... Gjør som du føler er best! :-) Jeg gjorde det jeg følte fungerete for gutten min, så...

Skrevet

Det er ikkje noko i vegen for å gjere det slik som du beskriver, så lenge jenta di likar det. Du merkar fort om ho reagerer på melka, og eg vil anta at det går heilt fint å gje rein melk etter eit par veker.

Vi begynte med litt kumelk då småen var 12 mnd, han fekk drikke rein melk frå ein kopp. Men han likte/likar det ikkje særleg godt. Han drikker kanskje 3 slurkar om dagen no, etter 2 mnd "tilvenning". Men han får melk i gauten om kvelden i og med at eg ammar mindre enn før.

I følge helsesøster treng ikkje småbarn feittet som er i h-melk. Ho sa at lett eller ekstra lett melk var heilt ok, men det var heller ikkje noko i vegen for å gje skumma melk viss det var det vi hadde i hus. Det er bedre å gje ungen skumma melk og tilsette nokre dråpar olje i middagen, enn å gje h-melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...