Gå til innhold

Setter dere barna i "skammekroken"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

når dei har vert ulydige/ gjort noe de ikke ha lov til? Altså straff...

Har en venninde som gjør dette stadig vekk og jeg reagerer litt på d for har aldri hatt behov/tenkt på å gjøre dette, bruker heller tid på barnet med kommunikasjon og forklaring...

En annen jeg kjenner sender barnet på rommet som "straff", aldri noen kommunikasjon og forklaringer på hva som er rett og galt.

Noen synspunkter???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, synes det er altfor tidlig å innføre slike metoder. Er ikke negativ til en myk time-out som å sitte på et trappetrinn f.eks. i noen minutter til barnet har roet seg etter å ha fått forklart hvorfor han/hun sitter der og etterpå snakke om situasjonen (gjør det slik med storesøster i hus). Men slik som din venninne og bekjent gjør er jeg imot. Da blir jo barnet bare forvirret. Det viktigste er jo kommunikasjon her da, barnet må jo få vite hva som er rett og galt ellers vil jo situasjonen gjenta seg. Synes å sende barnet på rommet også er ganske negativt. Rommet skal jo være en hyggelig plass å være.

Men i bunn og grunn. En "myk" time-out når barnet er 3-4 er ok, men ikke så tidlig som 1-2 år. Barnet skal jo lære hva som er rett og galt. Når det er 3-4 år begynner det å teste ut om de faktisk kan gjøre det gale og hva som skjer da, for de vet hva som er rett og galt i den alderen.

Skrevet

Jeg har aldri satt snuppa i skammekroken, hun er 21 mnd. Vet ikke helt hvor jeg skulle hatt den skammekroken enn heller...

En gang hun var veldig sint (og jeg var veldig sur og sliten...) så gikk jeg ned i underetasjen og lot henne være igjen oppe. Hun hadde hele etasjen å være på men døra var igjen ned. Hun ble helt hysterisk og nærmest redd..så det gjør jeg alrdi mer.. Det var jo ingen skammekrok, men likevel..jeg gjør det aldri mer.

Skrevet

Det er de altfor små til.

Når det går an å snakke med, og forklare barnet på forståelig vis, er jeg slett ikke fremmed for time out. Men ikke mange minuttene.

Skrevet

Hmmm. Tror ikke man oppnår særlig mye av å sette 1-2 åringer i skammekrok annet enn usikkerhet.... De skjønner ikke mye av det stakkars..

Ikke er jeg noen stor fan av å sende 3-4 åringer på rommet eller et annet rom for den saks skyld - alene vel og merke. Vi bruker time-out på vår 4-åring i den forstand at en av oss tar han ut av situasjonen og ut i trappa, der vi sitter og roer oss ned og snakker om det som har skjedd.

Lillegutt på 14 mnd flirer høyt når jeg sier "nei det har du ikke lov til", så der hadde vi ikke kommet langt med den metoden nei.... Vi må nok heller bare være litt tålmodige med de små - de har mye de skal lære stakkars;)

Skrevet

Jeg verken sender barnet mitt på rommet eller i skammekroken. Syns det er viktig at barna lærar HVORFOR det er galt, og ikke bare at "nei, det er galt".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...