Mamman til Astronauten Skrevet 6. desember 2006 #26 Skrevet 6. desember 2006 Er helt enig i at denne alderen må alle igjennom! Og at barnet må få roe sewg ned og bli forklart hva som er akseptabelt og hva som ikke er det. Men jeg mener det er stor forskjell på å roe seg ned sammen med en voksen, enn alene "utestengt" fra gruppen som du skriver.
mammae:-) Skrevet 6. desember 2006 #27 Skrevet 6. desember 2006 Har aldri sendt jenta vår i skammeskrok el på rommet ol. Vi bruker også tid med henne for å evt roe henne ned og så forklaring/kommunikasjon. Å gi "straff" når noe går dårleg, er kanskje den sikreste måten å skape utrygghet på, og et lite barn lærer som regel lite av dette...
Gjest Skrevet 6. desember 2006 #28 Skrevet 6. desember 2006 hvorfor må det absolutt være en straff å bli bedt om å stå i ro i gangen et par minutten og roe seg? det er jo en alldeles glimrende måte for barnet og lære å beherske seg og bite i seg noe han vet er fel, men llikevel gjør. feks hive vannglasset i gulvet ol.. jeg nekter å tro at Norges alle 2 og 3 åringer er så kloke og resonible som det dere beskriver her! det er vel de færreste 2 åringer som skjønner et resonnement når de er midt inni trass-øyeblikket sitt? hvis ikke, så er jeg særdeles uheldig og dere andre her veldig heldige! men tror i grunnen ikke det, fordi jeg føler ikke at gutten vår er noe unormal, men mer at han er helt slik som 2 åringer flest er, og da mener jeg at han trenger kraftig grensesetting noen ganger. da fungerer det rett og slett ikke med "kjære mor" og kos og klem.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #29 Skrevet 6. desember 2006 Det er vel snakk om og la barnet roe seg sammen med dei voksne, ikke alene. Tenk d kan ikke alltid vere så enkelt og vere liten heller bestandig og så skal en til stadighet bli sendt alene på gangen/ blir kjftet på osv ,tror rett og slett ikke d er noen løsning. Når barnet har roet seg i nærheten eller sammen med den voksne, kan er snakke sammen og forklare rett og galt ol. Og en 2 åring skjønner veldig mye av det som blir sagt til den,!!!! skjøner vertfall mer av det en å bli sendt i skammeskoken... VI har 4 barn og aldri brukt skammekrok.
Gjest Skrevet 6. desember 2006 #30 Skrevet 6. desember 2006 nå mener jeg ikke at dette er noe som skal gjøres i hytt og pine, bare så det er sagt! men når barnet er helt krakilsk og ikke vil bli holdt eller snakket til, så er gangen hos oss et godt alternativ. det er rett ut fordi kjøkken/stue og han ser oss, vi ser han hele tiden. poenget er å prøve markere at den oppførselen ikke er akseptabel, og få han til å forstå det. det er veldig sjeldent vi må ta til bruk time-out nå til dags, han syns ikke det er noe kjekt, og er mye flinkere til å beherske seg enn for et par måneder sien. det er jo ikke heller slik at man skal bruke denne metoden for all trass som barnet finner på. men heller som en siste utvei da andre måter er prøvd og ikke fungerer. men nå er det slik vi tenker, og dette fungerer for oss. så gjør jo andre det på måter som fungerer for dem.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #31 Skrevet 6. desember 2006 Stenger gutten min inne på rommet når han har vert ulydig, slår av lyset og låser døren så får han sitte der en stund og tenke over ting. Kom ikke og si han ikke lærer av dette, for det er dette barn lærer av. Målære at dei skal straffes når dei har gjort noko ulovleg. Har sittet der 2 x i dag, da han veltet ut et melkeglass og når han kastet en leke på veggen.
Mamman til Astronauten Skrevet 6. desember 2006 #32 Skrevet 6. desember 2006 Det er nok dessverre ikke tvil om at dette virker. Men til hvilken pris?
Joikaboll@ Skrevet 6. desember 2006 #33 Skrevet 6. desember 2006 Jepp, det gjør vi. Noen vil vel kalle det time-out, men vi har gitt nederste trappetrinn navnet; "bli blid og smil trinnet" (snille mennesker ber om unnskyldning for negativ adferd) Har ikke noe bestemt tid for å sitte der, men sitter til det kommer fram et smil og kan be om unskyldning. Trinnet er også i bruk av oss voksne ;-) Barna får jo med seg om vi sier eller gjør noe som vi ikke burde. Jeg har hatt (har) et prakteksemplar av en datter som nå er blitt 12 år, tror aldri jeg måtte irettesette henne før de siste par åra. Men i ettertid er det kommet 2 adhd gutter og en med autisme (sikkert adhd etterhvert på han også), så noe som fungerer må vi ha her i huset. Og ja, jeg tør å påstå at jeg har ekstrem barn, tenker da på den anonyme som "hogg" til børdi. Og til børdi vil jeg si, glem anonyme, jeg oppfatter deg som en god mor og er sikker på at du gjør det som er riktig for deg og dine Lykke til med PPS!
børdi Skrevet 6. desember 2006 #34 Skrevet 6. desember 2006 jøss,:-) takk joikabolla.... det samme til deg:-) Selv om man føler for å rase ifra seg og er sååå sliten innimellom, betyr ikke det at man er dårligere mor for det. klem til deg.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2006 #35 Skrevet 6. desember 2006 Jenta mi er som din jente børdi. Umulig å komunisere og snakke til. Tar jeg henne på fanget får å snakke til henne når hun gjør noe galt spreller hun får å komme seg løs. Det jeg gjør er å snakke/advare 3 ganger om det hun ikke får lov til. Sier at hun må gå på rommet hvis hun ikke hører etter. Når jeg må snakke mer enn 3 ganger må hun på rommet sitt. Nytter ikke å gå inn på rommet å snakke til henne. Jeg må vente en stund til hun får roet seg før jeg forteller henne igjen hvorfor hun måtte på rommet. Noen ganger virker det bra og andre ganger ikke. Kommer an på hvordan dagen hennes har vært, om hun er sliten eller bare vil krangle og ikke høre etter. Og jeg har prøvd Time-out, skammekrok, overse, snakke rolig, ta henne på fanget å snakke +++ og det eneste som hjelper er å sende henne på rommet. Hun er snart 4 år.
børdi Skrevet 7. desember 2006 #36 Skrevet 7. desember 2006 ja er ganske frustrerende innimellom ja anonym . Ikke alltid det fungerer her heller nei:-( gjør det samme som deg med gjentar 3 ganger, men vi bruker teppet i gangen her da, for er ikke tilhenger av at rommet skal brukes som "straff", siden hun sover der, har nok problemer med søvnen som det er...:-) Men de fleste finner en metode som fungerer for seg, og det er det viktigste. ha en god dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå