Gå til innhold

Snart har jeg jobbet i AKKURAT 6 mnd.. Jeg har vel rett på fødselspenger nå?

Anbefalte innlegg

Begynte å jobbe den 17.juni, og tenkte å ha min siste vakt den 17.desember. Da har jeg jobbet i, på dagen, 6 mnd...

Har jobbet kontinuerlig, bare ekstravakter men dette har blitt utgjort bortimot 100%.

Er i uke 33 nå, begynner å bli sliten, jobber fortsatt fullt, som sykepleier. Men nå er det bare 2 uker igjen til 17/12 heldigvis. Vil jobbe t.o.m. denne dagen, for at det skal bli på dagen 6 mnd med jobbing, som er minstekravet. tror ikke jeg orker å jobbe en dag lengre....

Jeg har vel rett på permisjonspenger nå, dersom jeg sender inn bekreftelse til TK om at jeg har jobbet fra og med 17.juni t.o.m. 17 desember...?

Fortsetter under...

når har du termin? Husk på at du må ha jobbet 6 mnd FØR 3 uker før termin

Dersom du har termin mer enn 3 uker etter 17. desember går det nok bra. Dersom ungen ikke kommer før 17 desember da....

Husk på at også sykepenger gir opptjening av fødselspenger, så dersom du sykemelder deg teller det også.

Trygdekontoret er veldig nøye på at du skal ha de 6 mnd fullt ut. Jeg vil derfor råde deg til å sette opp en skriftlig plan som de godkjenner så du ikke får noen overaskelse forde du mangler 2 dager eller noe. Lykke til.

Hvis du er veldig sliten og ikke klarer å jobbe lengere kan du få sykemelding frem til fødsel og dette teller da også og du vil få betalt helt frem til du går ut i permisjon 3 uker før ul termin.

Jeg har termin den 18.januar. Så fra den 17.desember til den 18.januar er det mer enn 3 uker. Ca en mnd er det.

Dere snakker om sykspenger/sykemelding... Men nå har jeg bare 10 vakter igjen før den 17.des. og jeg går ut i permisjon. Dette skal jeg klare. Går greit å gå på jobb, men er veldig sliten pga mye jobbing.

Jeg trenger da ikke sykemelding siden jeg skal jobbe frem til den 17.? Da har jeg jo jobbet i akkurat 6 mnd?? Jeg mangler jo ingen dager da på de 6 månedene????

Det går helt sikkert greit, men trygdekont. kan være utrolig kjipe på hvordan det teller. Ta en tlf for å være på den sikre siden, eller jobb/få sykemeld ut desember. så er du på den sikre siden

Annonse

nei det mangler vel ingen dager da.. men tror likevel jeg ville ha sykemeldt meg da istedet for å ikke jobbe. For det første er det greit å ha noen dager ekstra og ikke akkurat, det kan bli kjedelig dersom du f.eks. ikke får godkjent start tidspunkt eller noe slikt som gjør at du kan mangle noen få dager.... dessuten har du rett på sykemelding og sykepenger du som alle andre, og du sier at du ikke orker å jobbe mer etter 17. desember... høres ut som sykemeldingsgrunn for meg :) Dessuten.... dersom du går ut i permisjon 17. desember kommer du til å miste ca 1 uke av permisjonstiden etter at ungen er født.

Har vært og snakket med TK i dag, og de sier at alt er i orden og jeg har rett på fødselspenger dersom jeg jobber t.o.om 17.desember.

Trenger ikke å jobbe mer enn dette, for jeg har dokumentasjon på at jeg begynte å jobbe 17.juni, så det blir ikke noe kluss på om jeg får godkjent start datoen for når jeg begynte å jobbe. (Har tatt vare på alle timelistene, der står det jo svart på hvitt at jeg hadde min første vakty den 17.juni!)

Har levert skjemaet til arbeidsgiveren min i dag, som de skal fylle ut, og der står det jo både dato for min første vakt og dato for min siste vakt.Det blir akkurat 6 mnd, og dette holder.

Jeg må senest gå ut i permisjon den 28/12. Siden jeg har min siste vakt 17.desember tror jeg ikke jeg gidder å skaffe meg sykemelding bare for disse 11 dagene. Da går jeg heller uten lønn. Men det er noe i det du Janus sier, at jeg mister disse 11 dagene av permisjonstiden dersom jeg går ut allerede den 18.des. Burde jeg heller gå ut i permisjon den 28. desemver da? (Altså da jeg senest må gå ut i permisjon?)

Hvis du alikevel ikke får penger etter den 17/11 bør du bruke en tidligere dato for permisjonsstart. Om du skulle føde noen dager før termin taper du disse dagene hvis du ikke allerede har tatt 3 uker permisjon. om du får noen dager kortere permisjon etter fødselen så er jo ikke det så farlig. Da kan du enten begynne å jobbe, ta ulønnet permisjon eller få dagpenger. Det å starte permisjonen litt tidligere sikkrer en lengst mulig stønadsperiode.

Man må ta ut minst 3 uker før fødsel. Hvis man føder før termin mister man denne tiden slik at den totale stønadsperioden blir kortere. De kan sikkert forklare det bedre på trygdekontoret ;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...