Gå til innhold

haster: skrikemetoden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Etter 7 slitsomme måneder, bestemte vi oss idag for å la babyen ligge å gråte etter Ferbers metode. Nå har hun ligget og skreket i 45 minutter, og det ser ikke ut som hun roer seg ennå. Hvor lenge skal vi holde på, i en time, to timer???

Skrevet

Dette vet jeg lite om, det må jeg jo bare si. Men hadde jeg skreket i 45 minutter, hadde jeg blitt tørr i halsen etterhvert! Hadde det gått an å gi henne noe å drikke f.eks og la henne skrike videre?

Skrevet

regner med at dere går inn hvert 3-5 minutt, roer og så går ut igjen?? det kan da ta noen timer, men skal ikke være noen hylskriking etter min mening. da har vi tatt opp babyen, roet og bysset og lagt han ned igjen.

Skrevet

i følge ferber skal hun gråte til hun sovner, med avbrudd fra dere. iallefall det jeg har lest. men når dere skal bruke den og andre sove metoder er det viktigste at dere har lest dere opp om de og vet hva de handler om, så kanskje dere skal ta opp ungen og heller lese litt mer før dere hiver dere inn i det? Synes det er litt "korttenkt" å bare bestemme seg på en dag. Men så er jeg litt i mot metoden så jeg er partisk, sorry for litt "utfyldende" svar.

Lykke til uansett.

Skrevet

Åhh...herregud...det prøvde vi natt til lørdag, vår er også 7mnd. Hun skrek først i en time, så tok jeg henne opp for å amme, la henne igjen, så skrek hun i en og en halv time til. Så ga vi opp!!! Ble for grusomt for oss alle tre. Så vi får prøve på en annen måte.

Skrevet

Skriker hun voldsomt og hysterisk? I så fall mener jeg at det har liten hensikt å la henne gråte. Det bare gjør henne mer frustrert og kanskje redd fordi dere ikke tar henne opp og trøster. Men hvis hun bare sutrer og syter og er trassig, er det kanskje verdt å prøve litt til. eg bruker å gå inn til ham med jevne mellomrom og legge ham ned og bre dynen over ham igjen, stryke ham over hodet og nynne, og kanskje holde hånden hans en liten stund eller bare gå ut av rommet igjen. Det kan ta opptil en time før han finner roen, men det går til slutt. Dette har bare vært nå når han har vært syk, ellers er han veldig lett å legge, så eg er ikke like sliten og frustrert som dere, da... Men gråter han skikkelig tar jeg ham alltid opp og bysser ham til han roer seg før jeg legger ham ned igjen. Lykke til.

Skrevet

Hei! Jeg vil bare deler min erfaring med deg:) Jeg følte meg aldri klar å la jenta finner søvnen selv, jeg måtte ta henne opp med en gang hun begynte å sutre. For to uke siden bestemte jeg meg at NÅ er det på tid at hun sover på egen hånd. Jeg la henne i sengen sin, jeg sat ved siden av henne, hver gang hun begynte å sutre, tok hånden hennes... det tok 45 min før hun sovnet selv, dagen etterpå tok det bare 5 min!!!!! Jeg kunne ikke tro det!!!! Men jeg er alltid ved siden av henne, jeg vet at hun kommer til å hylskriker hvis hun blir alene i rommet, defor blir jeg hos henne til hun sovner! Jeg venter til hun er trøtt, da tar det ikke så lang tid før hun sover.

Hun er 9 måneder nå og jeg må si at det er en drømm å legge henne nå!

Lykke til!

Skrevet

Hvorfor ikke prøve en annen metode først, f.eks Sleepsense eller The no-cry solution? Dere vet vel at dr Ferber selv har gått bort fra metoden sin og anbefaler den ikke lenger?

Skrevet

Vi brukte også Ferbers på førstemann, etter at mor holdt på bli gal av søvnmangel og stress. (gjorde oss selv en bjørnetjeneste med å bysse henne i søvn da hun var baby, lot henne ikke sovne av seg selv...) Vi brukte 3 minutters intervaller. Første kvelden gikk det vel litt over en time før hun sovnet. 2. kvelden under en time, 3. kvelden 10-15 minutter. Derfra sovnet hun av seg selv og godtok helt fint at vi gikk ut av rommet etter de faste godnatta-sangene.

Poenget er ikke hvor lenge dere holder på, men at dere ikke gir opp!

Ellers må jeg understreke at ved hysterisk gråt, tok vi henne opp helt kort og roet henne ned, la henne ned i sengen igjen med en gang - men dette skjedde bare en gang. Ellers roet hun seg ned ved at vi bare kom inn i rommet og snakket rolig eller strøk henne over håret. Hun var da vel rundt 7-8mnd.

Hvis du gir opp og tar henne opp eller ut av rommet, er hele forsøket bortkastet... da lærer hun at bare hun skriker lenge nok, så får hun det som hun vil...

Her fungerte metoden ihvertfall veldig bra. 3 dager med dette, og siden har hun sovet som en engel - vi har aldri siden måttet sitte inne hos henne til hun sovner, det gjør hun på egenhånd (nå er hun 3 1/2 år)

Skrevet

Huffe, jeg har forsøkt det, men vesla her sluttet bare ikke å hyle hun, helt grusomt... Men jeg forsøkte nå i allefall:p

Det som ble resultatet her var at hun lå og hylte og ventet på at vi skulle komme inn fremfor å sovne. Med en gang vi tok på henne eller tok henne opp roet hun seg og ble helt panisk nå vi la henne ned igjen.

På den måten fikk vi riktignok snudd døgnet og innarbeidet litt rutiner på henne.

Senere har rutinene blitt litt bedre og hun sover mer og lengre på dagtid noe som gjør henne enklere å legge om kvelden.

Jeg fikk fødselsdepresjon når hun var 2 mnd og da lot jeg henne ligge, ikke fordi jeg ville men jeg orket og klarte ikke noe annet, var livredd for å skade henne på noen måte. En eneste kveld med det (hylte i ca et kvarter før soving på ettermiddagen, litt lengre ved leggetid om kvelden...) så ble hun plutselig en engel å legge... Så det fungerer jo dersom man hverken er for myk eller for hard.

Men det er litt fælt å være mamma når det står på da...

Lykke til!

Skrevet

Men som helsesøster må jeg bare si at det heter ikke skrike metoden men den heter trøstemetoden !Og det virker uten og gjøre et barn utrygt hvis det blir utført korrekt..... står om metoden i spebarnsboken alle fikk med seg hjem etter fødsel fra sykehuset.....

Skrevet

Du spør om hvor lenge du skal la henne ligge...

Føles det riktig å la henne ligge å skrike?

Hvis ikke ta henne opp og kjøp boka "No cry sleep solution" For det finnes faktisk gode og humane alternativer til skrikemetoden til Ferber.

Når det gjelder at man kaller skrikemetoden for trøstemetode så er vel det ganske nytt og definitivt ganske misvisende.For det er faktisk en skrikemetode da....

Skrevet

Hei. Føler meg deg. her hjemme er det ikke orden på noen ting for tida. Vår er 6,5 mnd.

Jeg har kommet fram til å at gutten min ikke er moden for noen metoder. Han blir så lei seg og jeg har virkelig prøvd.

jeg gir etter og ammer på nattta. da sover vi bedre alle sammen. så prøver jeg igjen etter jul.

jeg tror barn er forskjellige. Ikke alle passer inn i rutiner eller mønstre. her har iallefall ingenting funket spesielt bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...