Gretep Skrevet 3. desember 2006 #1 Skrevet 3. desember 2006 Jeg har en sønn på snart 4 måneder som jeg må puppe i søvn for å få til å sove. han kan være trøtt som en dupp om kvelden, men selv om jeg legger han i sengen sin da er han illsint og skriker sterkere og sterkere. da han er så liten lar jeg han ikke skrike mer enn 5 minutter før jeg tar han opp og legger med ved siden av han og pupper han i søvn. men da sovner han bare etter noen sekunder ved puppen! og så kan jeg løfte han over i egen seng. Tror dere at hvis jeg hadde latt han skrike i 10-15 minutter at han hadde sovnet i sengen sin da? har jo ikke lyst til at han skal skrike. men jeg lurer på om jeg snart må lære han og sovne selv, for nå er han veldig avhengig av meg og sovner ikke uten puppen. hva hvis jeg må bort en kveld? tar ikke flaske eller smokk. jeg har prøvd flere kvelder, men han blir så sint selv om han er kjempetrøtt... noen råd eller erfaringer? takk
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2006 #2 Skrevet 4. desember 2006 Hvorfor vil du ikke fortsette å amme ham i søvn? Skjønner godt at du ikke har hjerte til å la ham gråte! Flere forskere mener også at barn får hjerneskade av å gråte seg i søvn, så jeg ville ikke prøvd på det (se f.eks: http://www.naturallynurturing.co.uk/MargotSunderland.htm). Men hvis du ikke vil amme ham i søvn, finnes det råd i boken "No-cry sleep solution" av Elisabeth Pantley (Finnes også på dansk, der den heter: "Sov igennem uden gråd" og kan kjøpes bl.a. på denne linken: http://www.saxo.com/item/2846776). Ellers er "Hvorfor gråter barnet?" av Mari Rysst Heilman en fin bok. Jeg synes iallefall det er mye lettere å trøste jenta mi når jeg forstår hun gråter.
Gjest Skrevet 4. desember 2006 #3 Skrevet 4. desember 2006 Jeg vil bare si at du ikke er alene. Dette var som jeg skulle skrevet det selv, bare at min gutt tar flaske. Han får av og til mme om kvelden, da sovner han faktisk på egenhånd! Jeg har lest Elisabeth Pantley, som Anonym nevnte ovenfor, den anbefales. Et av de viktigste triksene der er å lirke puppen ut like før han sovner inn. Hvis han våkner mye, må puppen inn igjen, men fortsett å prøve å ta den ut i det han sovner. Dette er for å bryte søvnassosiasjonen til pupp. Det tar tid, men nå merker jeg at han klarer å sovne videre hvis han er veldig trøtt (men ofte tar han totten sin isteden, haha). Jeg tror uansett ikke det er så farlig at han sovner ved puppen, det er jo en så genial og naturlig måte for de små å sovne på. Jeg har også lest innlegg her inne hvor babyen sovner greit uten pupp når moren er borte, men med en gang moren er der vil de ha puppen...lure små. Alt dette virker som det blir lettere etterhvert, det er min erfaring så langt (snart fem mnd).
monztah Skrevet 4. desember 2006 #4 Skrevet 4. desember 2006 Neida, du er ikke alene! Vår jente på 6 måneder er og har alltid vært avhengig av puppen for å sovne. Har som du prøvd litt skriking, men resultatet blir samme som du erfarte, hun skriker seg opp og blir jo bare mer våken. Men en ting som funker av og til her i gården er å bysse henne til søvn i vogna si. På tur sovner hun fint, og nå har vi hatt en periode hvor hun har fått sin første tann (au au!), så hun sover for tiden i vogna si om natten også ;-). På soverommet vårt da selvfølgelig, hi hi. Har også lest "The no-cry sleep solution" (bra bok forresten!) og prøvd å lirke ut puppen, men har vel ikke funket så veldig bra for oss. Men skjønner hva du mener, man blir veldig bundet til å være i nærheten når bebben skal sove ja... Sovner han på trilletur om dagene for øvrig? Da kan det jo være en idé å legge han i vogna for å sove hvis du må være vekk noen ganger?
Gretep Skrevet 5. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2006 Tusen takk for gode råd! Jeg har bestilt meg boka nå, så det skal bli spennende å lese tror jeg skal prøve meg på den der lirke metoden, må jo bare være tålmodig og gi det litt tid. Det var et godt råd det med vogna også! har så lyst å dra på julebord nå til helga, så da kan jo samboeren putte lillegutt i vogna hvis det blir krise med legginga. men det kan jo være at det går bare bra når "puppen" er ute av huset, hehe. Han sover veldig godt i vogna på dagtid ja, så det tror jeg skal gå bare fint! ha en flott adventstid dere!
Gretep Skrevet 30. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2006 Hei! hadde bare lyst til å gi en oppdatering på hvordan det går her i gården med tanke på legginga. Fikk boka the no cry solution i posten, og leste den ut på et par dager (sluker all sånn baby informasjon..). Dama er jo i grunn genial, og hun skriver sånn at man virkelig blir motivert til å prøve! Så jeg prøvde da dette, begynte ca 10 desember: - lirke puppen ut av munnen hans FØR han sovna ordentlig inn, sånn at han måtte sovne selv da jeg putta han over i egen seng. Noen kvelder måtte jeg prøve opp til 5 ganger, men det gikk da til slutt. noen kvelder holdt det med en gang. Dette er for å lære babyen til å sovne av seg selv, og bli mindre avhengig av puppen for å sovne. Dette begynte jeg med ei stund før jeg kjøpte boka, uten at jeg visste at det var en av hennes metoder.Så jeg begynte vel med dette i midten av november. -12 des begynte Elias så smått med grøt på kvelden. -vi begynte med faste rutiner på kvelden, til faste tidspunkt. Først grøt kl 1800-1815, så på badet med bading annen hver dag eller en vask, litt babymassasje (han blir søvnig av det) og på med pysjamasen, så ut i stua igjen - litt dempet belysning og støynivå nå. Til å begynne med ga jeg pupp og kos til han la seg klokka 1900, men nå er jeg begynt å gi litt mme på flaske (ca 100 ml), synes han blir roligere av det. kos får han uansett etterpå. Veldig viktig at han får rapet skikkelig etterpå, det kan ta ei stund. Nå i jula har vi vært konsekvente med å følge rutinene, selv om vi har vært på besøk. -nå går jeg inn på det mørke soverommet med han klokka 1900. der er det godt utluftet med frisk luft. jeg bysser han inntil meg og synger "når trollmor har lagt sine 11 små troll" en gang før jeg legger han ned i sengen. De første dagene protesterte han veldig. men klart det! han er jo vant til puppen i senga før lalletid. Jeg var alltid hos han i begynnelsen. Klagegråt han bare lot jeg han ligge i sengen mens jeg sang sangen flere ganger og strøk han på kinnet og i håret. Ble skrikingen kraftigere tok jeg han opp og trøstet og roet han ned, så ned i sengen igjen. dette tok opp til en time i begynnelsen. Når han omsider roet seg ned og var i ferd med å sovne, sa jeg "setninga vår" som Elisabeth Pantley skriver om i boka si. Det handler om å si de samme ordene hver kveld, sånn at babyen skal assosiere de med søvn. Jeg sier "natti natt lille venn, sov godt", og så fortsetter jeg med "sshhhh........shhhhhh.....ssshhhhhh..." veldig rolig til han har sovnet, før jeg lister med ut. Det er viktig i begynnelsen at man sier disse ordene når babyen er i ferd med å sovne, og at man ikke sier de når han gråter. - jeg har også introdusert en "lovey" som Pantley kaller det på engelsk, altså en spesiell venn å ta med i senga. Jeg har valgt ut en myk apekatt kosedyr, som ikke har harde deler Elias eventuelt kan pelle av og sette i halsen. Denne bamsen har vi mellom oss når han får pupp og han har den med seg i senga. nå finner han apekatta hver kveld, og koser med den til han sovner. Så nå er kveldene våre mye enklere! Nå bruker Elias bare 5-10 minutter å sovne på, og det UTEN puppen! han gråter heller ikke lengre når vi legger han ned i sengen, men noen kvelder klager han et par minutter. Jeg tror det er viktig å være veldig konsekvente når man først har begynt, og det har vi vært hele tia. Det jeg har igjen å gjøre nå, som jeg har tenkt på, er å la Elias leke i senga si litt på dagtid, et par ganger om dagen. Dette er for at han skal føle seg trygg i den og like seg der, og når han våkner på natta klarer han å sovne inn igjen selv. Hadde bare lyst å dele denne erfaringen til dere. Lykke til alle som holder på med leggeproblematikken, hold ut!
Gjest Skrevet 8. januar 2007 #7 Skrevet 8. januar 2007 Så bra at det har bedret seg for dere! Jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver, leggingen vår har også blitt mye lettere i det siste. Det jeg har erfart er alfa og omega er at han må være mett når han legges ned, hvis ikke fungerer det ikke uansett hvor flinke vi er med rutinene. Derfor er det blitt fast med grøt og litt mme på toppen i tillegg til pupp her i gården. Litt slitsomt med alt dette, men forhåpentligvis kommer han til å spise litt mer grøt så vi kan kutte ut mme-flasken snart. Jeg ser du har vært veldig flink med å introdusere lovey og si nøkkelord. Det skal jeg også prøve, der motiverte du meg!
Cassandra80 Skrevet 11. januar 2007 #8 Skrevet 11. januar 2007 Nå ble jeg veldig motivert av deg!!!! Har en gutt på 5 mnd som også i kveld sovna ved puppen (tok den ut før han sovna da). Noen ganger går det veldig greit å legge han, men som regel ikke. Å skrikemetoden vil jeg ikke prøve, så gir jeg etter med puppen da. Har også prøvd å roe han ned ved senga ved å ta han opp å så legge han ned igjen. Roer seg når jeg tar han opp, men blir jo like hysterisk med en gang jeg legger han i senga igjen. Tenkte jeg skulle følge rådet ditt å la han leke litt i senga på dagtid også. Med andre ord: Nå ble jeg motovert til å prøve
Gretep Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. januar 2007 så fint at jeg motiverer dere da skriv gjerne hvordan det går med legginga marius` mamma og cassandra! er nyskjerrig på hvordan det går lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå