Gå til innhold

Problemer med sprekker i brystvortene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen tips, råd???

Har ammet en uke nå, og har to dype kratere av noen sprekker helt nederst ved begge brystvortene. Det er så vondt at tårene spruter de første sugetakene ved hver amming. Jeg føler jeg har gjort alle triksene i boka allerede, men det vil jo ikke gro. Hvis det fortsetter slik kan jeg ikke akkurat se for meg en lang ammeperiode. Har så lyst å få løst dette problemet, morsmelk er jo best for barnet! Skal på ammepoliklinikken i morgen igjen, men har bare lyst å høre om det er noen der ute som har noe godt tips.

Adrian født 26.11.06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff, kjenner meg igjen og det er ikke godt, for å si det mildt! jeg hadde også sprekk i den ene brystvorta og det var veeldig vondt og jeg blødde. jeg leste "alt" om amming og følte jeg kunne absolutt alt, men i praksis så var det bare pining...jeg trodde også at jeg måtte gi opp ammingen, men jeg holdt ut selv om tårene rant...

jeg kan dessverre ikke trøste deg så veldig men jeg smurte puppene med purelan som fås kjøpt på apoteket. etter en stund (kanskje en mnd) så ble alt bedre og nå er det ikke vondt i det hele tatt (gutten er snart 4 mnd). Husk at du også kan forsøke å pumpe deg, det kan hjelpe men det går faktisk over selv om man ikke tror det midt oppe i alt det vonde...det er fortsatt en liten sprekke i brystknoppen, men om ikke lenge har det grodd helt igjen.

ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

hei har det slik jeg også, gutten min er født 20.11. jeg bruker purlan, og har fått tips om albueskjell, som jeg skal begynne å bruke når jeg får kjøpt det. håper dette ikke varer så lenge. for det er sviende vondt og tårene spruter her hver gang.

Skrevet

Huff, ja kjenner meg igjen. Det tar en 2-3 mnd før brystvortene blir skikkelig herdet, og før den tid må man gjerne igjennom endel smerte og ubehag, hvertfall var det sånn for meg.

En brystvortekrem er et godt råd, men det bruker du kanskje allerede? Og du lufttørker, og sørger for at han får rett sugetak, samt at du stimulerer utdrivningsrefleksen før du legger ham til?

Har egentlig bare et godt råd jeg, og det er å forandre ammestilling. Da jeg hadde samme problem som meg, var det eneste måten jeg kunne la de såre områdene få litt hvile på. Prøv å finn en stilling hvor sugetaket hans ikke kommer i like stor grad på sprekkene. Bygg oppmed puter, eller amme liggnde eller i tvillingstillingen.

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde samme problemet over lang tid og etter å ha prøvd alt, fikk tilslutt følgende "oppskrift" av amme-eksperten på helsestasjonen min (dette er visstnok en "oppskrift" som stammer fra Aker sykehus):

Det er viktig at det veksles mellom albueskjell og ullinnlegg. Ikke bruk salve f.eks. Lansinoh eller Purelan, inne i albueskjellene. Erfaringsmessig fåes best resultat hvis man smører brystknoppen inn med litt morsmelk og lar det lufttørke. Til annet hvert stell har man på et tynt lag med Lansinoh eller Purelan og bruker ammeinnlegg i ull, og til neste stell har man albueskjellene på. HUSK: ikke salve inne i skjellene! Det lønner seg å melke ut et par dråper melk i skjellet så sitter det bedre. Rengjøring: Albueskjellene kokes en gang i døgnet.

Jeg fulgte denne opskriften i ca 1 uke, men allerede etter 2 dager var sprekkene vekk. Og jeg trodde virkelig ikke at dette kunne bli bra. Nå er datteren min 3 måneder, og brstene er vel herdet. Er aldri sår eller har vondt lengre.

Lykke lykke til, ikke gi opp helt ennå!

Skrevet

Stakkar deg, jeg har gjennomgått akkurat det samme og vet hvordan du har det. Jeg vil først si at det er ganske vanlig og at det vil gå over hvis du behandler bra og holder ut! Jeg "forsket" masse på dette problemet...håper jeg kan hjelpe!

Det jeg gjorde var dette:

*Etter amming klemte jeg ut mm og lot det lufttørke på vorten/i såret

*Av og til smurte jeg med PureLan (kuttet det ut etter en stund for å se om det var bedre uten)

* Brukte Avents oppsamlingskopper (kjøpes på apoteket). De har hull øverst slik at det kommer luft til og det gror fortere. Brystvortene blir stående "ut i det fri" inne i koppen så det ikke gnisser

* Brukte albuskjell hvis jeg skulle ut (så litt teit ut med oppsamlingskoppene). Noen bruker albuskjell hele tiden, men jeg synes det ble litt tett for at det skulle gro. Du får prøve deg fram

* Varmet et kålblad (!) i mikroen og la direkte på såret (kjerringråd jeg fikk på Rikshospitalets ammepoliklinikk). Det lindrer

MEN; DET VIKTIGSTE:

* Babyen må ha rett sugeteknikk. "Hamburgergap" over så mye som mulig av brystvorten, heller mer brunt på oversiden av babyens munn enn undersiden. Gå inn på ammehjelpen.no og se videoen om tilkobling til pupp!

* Hvis problemet blir langvarig; få sjekket om du har bakterier i såret. Da vil det nemlig ikke gro! Jeg angret på at jeg ikke fikk sjekket dette en gang til, gikk mange uker og trodde aldri det skulle gro. Hadde allerede hatt en antibiotikakur, men da jeg fikk en til grodde det på få dager.

Til sist

* Jeg pumpet litt et par dager for å avlaste såret (da jeg gikk på antibiotika for bakterier). Du får prøve hva du synes er mest skånsomt, det gjør ingenting å amme babyen selv om du har sår. Det viktige er å vite at han har rett ammeteknikk. Du får god hjelp på ammepoliklinikken med det.

Føler med deg, det er så vondt, men hold ut! Lover deg at det vil gå bedre om en stund.

Skrevet

Jeg hadde det akkurat som det, i nesten 4 uker. Prøvde alle råd, men ingenting hjalp. Hos helsesøster fikk jeg hjelp. Vi tok bact fordi jeg hadde mistanke om en liten infeksjon i sprekkene, (gult puss) og fikk begynne med fucidin salve. Også måtte jeg håndmelke det verste brystet til sprekken var grodd, og gi melken med flaske, så det andre. Tok ett bryst av gangen for å ikke få puppe-nekt. Tok ca 4-5 dager så var sprekken grodd. Pumping bare åpner sprekkene. Det var slitsomt med håndmelkingen mens det sto på, men absolutt verdt det. 6 ganger i døgnet må brystet tømmes for å opprettholde melkeproduksjonen (det klarte ikke jeg, men produksjonen tok seg raskt opp igjen), og du må passe på å tømme alle melkegangene. Jeg fikk et par skikkelige melkesprengte ganger som var VONDT.

I tillegg begynte jeg med "brystvorte crem", fås kjøpt på apotek. Da ble brystvortene myke, og han "gled" innpå (fikk han ikke til å gape).

Ellers bør du, som nevt, avlaste med albueskjell (ikke hvis du har sopp/infeksjon), eller du kan også bruke sånn tesil over og ammeinnlegg over der igjen hvis du lekker. Da får brystet luft og avlastning.

Nå er ammingen bare kos, og jeg er glad jeg tok "sjauen" med håndmelking.

Lykke til =)

Skrevet

Har du prøvd å bruke brystskjold? Det kan skåne brystene for den verste smerten , ihvertfall i begynnelsen (når du "kobler" på ungen og den suger for å få igang melka, det er jo da det er vondest) Du kan jo evt. plukke de av etterhvert og la han suge rett på puppen når melken spruter.

Jeg har akkurat hatt sopp, og hadde noen forferdelige sprekker. Kan hende du også har sopp?

Skrevet

Jeg hadde infeksjon i brystvorta leeenge, var inn og ut fra legekontor og helsestasjon hvor de prakket på meg antibiotika for å få det til å gro. Men neida, ingenting hjalp! Jeg var laaaangt nede og i samråd me dhelsesøster fant vi ut at det var best for meg å slutte å amme, så jeg fikk time hos en lege som skulle vurdere ENDA en antibiotikakur, samt at han skulle gi meg tabletter for å stoppe melka.

Kom inn og bretta ned BHen og viste frem den veskende og blødende puppen.

"jeg vet hva du trenger!" sa han med et smil om munnen, og skrev ut resept på kloramfenikol øyesalve!

Brukte det i en liten uke, og den grodde supert sammen!

Helsesøster og andre leger jeg har snakket med sa de aldri hadde hørt om dette før, så du kan jo lufte forslaget på ammepoliklinikken kanskje? Det fungerte i allefall udmerket for meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...