Gjest Skrevet 3. desember 2006 #1 Skrevet 3. desember 2006 Noen som har noen tips, råd??? Har ammet en uke nå, og har to dype kratere av noen sprekker helt nederst ved begge brystvortene. Det er så vondt at tårene spruter de første sugetakene ved hver amming. Jeg føler jeg har gjort alle triksene i boka allerede, men det vil jo ikke gro. Hvis det fortsetter slik kan jeg ikke akkurat se for meg en lang ammeperiode. Har så lyst å få løst dette problemet, morsmelk er jo best for barnet! Skal på ammepoliklinikken i morgen igjen, men har bare lyst å høre om det er noen der ute som har noe godt tips.
BitteLilleVennen Skrevet 3. desember 2006 #2 Skrevet 3. desember 2006 Hei! Jeg kjenner meg sånn igjen i det du skriver... Jeg har hatt akkurat samme problemet. Sprekker i begge brystvortene og så vondt under amming at tårene rant. Og jeg var overbevist om at jeg hadde rett ammeteknikk. Men så prøvde jeg å gi brystet ved å holde hånden som en C, vet ikke om dette sier deg noe, men i litteraturen er det måten det forklares hvordan du skal tilby brystet. Sønnen min tok da tak på en annen måte, jeg kjente han tok tak, men det gjorde ikke vondt! Så jeg gav nok feil. Ellers så er det hjelp i Simplex øyesalve. Smør i sprekken og dekk ikke til brystet. Dette har hjulpet meg i hvertfall. For to dager siden gruet jeg meg til hver eneste amming og hadde vanvittig vondt. Tenkte som deg at det gjerne endte opp med morsmelkerstatning, men jeg ser mye lysere på det nå! Har du fått boken som heter "Hvordan du ammer ditt barn"? Fikk den på sykehuset. Der fant jeg "oppskriften" på hvordan å gi, og det forandret alt for oss, nå er ammingen mer den hyggestunden den skal være. Men jeg er litt sår fortsatt, så jeg smører når jeg kan. Vet ikke om dette hjelper deg, men jeg vet av erfaring hva du går i gjennom. Ønsker deg lykke til i hvertfall!
BitteLilleVennen Skrevet 3. desember 2006 #3 Skrevet 3. desember 2006 Hei igjen! Glemte foresten å nevne at jeg fødte den 21 november, og det er mitt første barn så dette er ganske nytt for meg.
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 3. desember 2006 #4 Skrevet 3. desember 2006 Hei! Føler med deg, dette opplevde jeg for ett år siden.. Det er forferdelig!!!!! Vet ikke helt hva du har prøvd, men de tipsa jeg fikk var lufttørking, smør utover litt mm og tørk før du pakker de inn. Smør evt med salve, jeg brukte både purelan og unguentum m. Ikke bruk papir ammeinnlegg, bruk ull (evt gaskluter innom). Jeg brukte også ammeskjold,som lindra litt. Albueskjell er også ett tips. Du kan også smøre med olivenolje. Det er viktig i allefall for smertenes skyld at ikke knoppene tørker imellom ammingene, for da blir det skrekkelig vondt når baby skal suge igjen.. Hvis du ikke får vekk disse sårene bør du få sjekket om det sitter infeksjoner i knoppene. Jeg hadde flere, og det kombinert med sopp gjorde at mine sår aldri grodde. Få de til å sjekke dette, og få ammehjelper til å se på ammestillingen deres. Håper du får hjelp før det går for langt. Min erfaring med amming ble sørgelig ødelagt for ett år siden, med gjentatte infeksjoner, sopp, brystbetennelser og tette melkeganger 2-3 ganger i uken. Det vil jeg ikke oppleve igjen, og unner ingen det helvete det er å gå gjennom.. Lykke til! Stå på til du får den hjelpen du trenger, det er jo som du sier morsmelk som er best. Men husk også at du ikke skal amme for enhver pris. Jeg ga meg etter 3 mnd, og først da ble det herlig å være mamma.. Igjen, masse lykke til. Du klarer dette!!!! =)
Gjest Skrevet 5. desember 2006 #5 Skrevet 5. desember 2006 Tusen takk for gode tips, de er allerede prøvd. Var på ammepoliklinikken igjen i går å fikk påvist at både jeg og knotten hadde sopp i tillegg, og det gjør jo at ikke disse sprekkene vil gro, er godt i gang med behandling nå, og føler det hjelper allerede. De har sjekke mange ganger på sykehuset at knotten har riktig ammeteknikk, og jeg tilbyr brystet på riktig måte. Men en ting som ikke hjelper er at gutten min har veldig liten munn og er ikke så flink til å gape, han driver å tuller litt før har får brystet riktig inn, og at han suger så lenge på brystet. Han sovner jo hele tiden, og ofte må jeg tilby samme bryst flere ganger. Alt dette fører jo til mer irritasjon i sprekkene, men jeg håper nå at det skal bli bedre med denne sopp kuren. Jeg krysser fingrene!!!
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 5. desember 2006 #6 Skrevet 5. desember 2006 Ja der skal du se synderen var!! Soppen gjør at sårene ikke gror. Så nå skal du se det går seg til, så bra!! Lykke til! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå