Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi er i en situasjon hvor jeg (mannen) jobber skift som innebærer en del jobbing i helger og om natten, mens det også er noe fri vanlige ukedager. Kona har en helt normal 8 til 4 jobb.

Fødselstermin er i mai 2007. Vi ønsker å planlegge ferie og fødselspermisjon slik at en av oss er hjemme lengst mulig med barnet. For å få dette til vil det etter hva jeg skjønner være gunstig å benytte tidskonto hvor kona først tar ut full permisjon i noen uker, for eksempel 30 uker, og deretter bruker tidskonto når jeg er på jobben på dagtid. I tillegg må jeg starte å bruke tidskonto vanlige hverdager etter at kona har brukt opp 30 uker full permisjon. På den måten tror jeg vi kan strekke tiden hvor en av oss er hjemme med barnet til omlag 15 måneder, selv om kona bare tar ut 44 ukers svangerskapspermisjon. Vi vet ikke om arbeidsgiver vil godta et slikt opplegg, eller er det slik at vi har krav i så måte ?

Er det realistisk at kona kan jobbe full dag 4 uker i strekk og så ta 3 uker fri på tidskonto 20-30 uker etter fødselen ? Er dette realistisk mhp amming osv, eller er det et opplegg til å bli sliten av ? Jeg tror at i vårt tilfelle er det mest gunstig med 60 % tidskonto for henne, men er ikke sikker.

Det neste jeg lurer på er hvordan ferie behandles. Jeg går ut fra at kona kan ta ut som normalt 5 uker sommerferie i 2007 og at dette ikke går på bekostning av de 44 ukene med svangerskapspermisjon. Men hvordan blir det i 2008 ? Kan hun da også ta ut 5 uker sommerferie om sommeren med lønn ? Hvordan er det med meg – jeg går ut fra at jeg har krav på ferie med lønn begge årene ? Opparbeider man seg feriepenger ved fødselspermisjon ? Behandles de to ukene jeg får i fødselspermisjon rett etter fødselen forskjellig fra de seks ukene fødselspermisjonen jeg tar til slutt ?

Mange spørsmål, men jeg håper jeg kan få svar på litt av dette.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7327232-permisjon-tidskonto-og-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke så inne idet med tidskonto, men i vårt tilfelle der ungen ikke var så veldig flink til å suge og brukte veldig lang tid på hvert ammemåltid hadde det ikke kunnet gå at jeg skulle ha startet i jobb før hun var ca. 9 mnd. Det er veldig stor forskjell på hvor lang tid å amme tar og det er heller ikke alle som klarer å pumpe ut melk med brystpumpe. Dette kan man ikke vite om før ungen er der.

Dette er noe dere må tenke gjennom om det går ann å søke noe nå og så høre med nav om det er mulig å forandre på det hvis det ikke går.

Om hun får betalt ut ferie i 2008 kommer ann på om det er arbeidsgiver som har betalt ut fødselspengene eller om det er nav. Har hun fått pengene av sin arbeidsgiver vil hun få full tubetalt feriepenger, men fikk hun pengene fra nav får hun kun for de første 12 ukene (tror jeg det var) altså ikke mye. Men hun vil ha rett til å ta ferie uten lønn om hun vil det.

De to ukene du tar rett etter fødsel har alle krav på men om du i disse ukene får lønn må du høre med din arbeidsgiver om for det er opp til din arbeidsplass hva de bruker å gjøre.Likt for alle som arbeider i din bedrift.

De 6 ukene vil du få din vanlige lønn opp til 6g (eller over 6g om din arbeidsplass har avtale om det) ) og i den % dere har valgt(om dere har valg 100% får du det, eller 80% om dere har valgt det).

Om du får feriepenger fra disse ukene kommer ann på det samme som jeg skrev om din kones ferie.

Håper dette hjalp deg litt.

Lykke til.

Joda. Dette hjalp litt :-)

Jeg har satt opp en plan som gir at kona blir hjemme 7 måneder sammenhengende etter fødselen, og så benytter vi tidskonto og ferie slik at det ikke er nødvendig å sende barnet i barnehave før etter cirka 15 måneder. Innimellom skal det også være tid til at vi får noe ferie sammen. Jeg tror det kan være lurt å komme til arbeidsgiver med en nesten ferdig løsning slik at vi slipper å bli fortalt hvordan vi bør gjøre dette.

For oss begge er det slik at arbeidsgiver betaler det som er over 6G. Om det er arbeidsgiver eller nav som betaler ut fødselspengene for oss har jeg ikke peiling på. Det er også noe vi må undersøke.

Ja det er lurt å ha mest mulig klart før dere går til arbeidsgiveren. Det gjorde jeg også.

Leste alt av lover for å vite at jeg hadde gjort det rett og hadde retten på min side i alt jeg og mannen valgte.

Og det var bra for de var over hodet ikke inne i at man kunne gjøre det anneledes enn at mor tok det meste og far bare 5 uker fedrekvote.

Vet at flere fra min arbeidsplass ble snytt for permisjon og ferie for de tok det for gitt at arbeidsgiveren gjorde det rette for de.

Du har sikkert satt det opp alerede men jeg sier det likevel.

Pass på at dere tar ut ferien for 2007 før dere går inn i 2008 slik at dere ikke mister den. Dere kan stoppe og starte permisjonen slik det passer dere.

Legger med noen linker i tilfelle du får bruk for det:

http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-062.html -Se kapitel 12

http://www.lovdata.no/all/nl-19970228-019.html -Se kapitel 14

http://www.nav.no/page?id=263

Veldig koselig å være hjemme så lenge som mulig når de er så små. Vår begynte i barnehagen da hun var 14 mnd.

Det kommer nye regler for permisjon og tidskonto fra nyttår. Det skal da bli større fleksibilitet i ordningen på noen områder. Reglene er så vidt jeg vet ikke ferdige enda, så helt hvordan det kommer til å fungere vet jeg ikke.

Jeg har forsøkt å finne ut av dette selv og har fått til svar at jeg må vente til etter årsskifte og så sjekke da.

• 1 måned senere...

Hei Anonym eller andre som vet! Bare lurte på hvorfor du skriver at man bør ta ut all ferie i 2007 for å ikke miste denne.

Både jeg og min mann har tenkt å benytte oss av tidskonto/gradert uttak som det heter nå. Jeg har termin i mai, og sammen med ferien (tenkte i utgangspunktet å ta all ferien i 2008) håper jeg å kunne "strekke" hjemmetiden til august når barnet begynner i barnehage.

Annonse

Jeg skrev dette for i følge loven kan man bare overføre 12 dager ferie til neste år.

Og det vil da være veldig dumt å miste så mye ferie bare fordi man anntok at det var ok for arbeidsgiveren å gjøre det på denne måten(uten å ha en skriftlig avtale med arbeidsgiveren) og på grunn av at en av mine venniner som ikke tok ut ferien sin og heller ikke skriftlig hadde søkt om overføring av de 12 dagene man kan overføer, mistet alle dagene sine.

Du kan jo først ta de ukene permisjon du ma 3+6 uker for så å stoppe permisjonen, ta ut ferien og så starte permisjonen igjen. Du vil klare å strekke permisjonen like godt på denne måten.

Takk for svar! Jeg har det ganske fleksibelt på jobb, så regner med at det går greit. Men, i og med at det er regler for hvor mye ferie man kan overføre, så kan jeg jo likeså godt ta ut all ferien i 2007, og heller ha mer permisjon i 2008. Samme for meg, så lenge det totalt sett blir like lang tid hjemme.

Jeg har også prøvd å finne ut av mer vedr. tidskonto/gradert uttak, men de på NAV har ikke fått noe særlig opplæring ennå, så fikk bare beskjed om å komme tilbake senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...