Gå til innhold

Har vært hos lege...

Anbefalte innlegg

Vi har et barn fra før, så egentlig bør jeg vel ikke klage. Men jeg synes det er fryktelig trist å tenke på at vesla vår kanskje blir enebarn... Nå er vi i vår 17. pp sånn omtrent uten det minste lille tegn til at ting skal klaffe. Jeg er frustert og lei meg samtidig som jeg selvfølgelig nyter å være mamma til verdens kjekkeste lille treåring!

Var hos lege nettopp, og han kunne i utgangsunktet ikke hjelpe oss sa han. Vi har jo fått det til å klaffe en gang allerede, noe som viser at vi ikke er infertile. Men etter hvert som jeg forklarte situasjonen vår grundigere kunne han gå med på en henvisning til IVF- klinikken likevel pga mulig "marginal fertilitet". På grensen til infertilitet, med andre ord... Treåringen vår tok det oss hele fire år å få til, og nå strever vi altså igjen.

Men. Jeg fikk et råd. Og det vil jeg dele med dere andre. Ta det som det det er; ett råd fra én lege. Vi prøver det nå, i alle fall.

1) Finn eggløsningsdatoen din. EL kan komme til ulik tid etter mens men ALLTID 14 dager før første blødningsdag. Det vil si: Tell deg frem til neste mens på kalenderen og så tell 14 dager tilbake for å finne el. Dette gjelder selvfølgelig ikke de med ustabile sykluser... Selv har jeg ca 31 dagers sykluser

2) Ha sex dagen før antatt el. Unngå sex de 4 siste dagene før dette, mannen må ikke ha utløsning.

3) Ha deretter sex annenhver dag så lenge dere vil, men minst 4 ganger.

Lykke til alle dere som prøver!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7327119-har-v%C3%A6rt-hos-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For oss med ustabile sykluser, vil EL alltid være 14 dager før første mensdag der også??

...for oss som da har sykluser på alt fra 30-55 dager, kan vi hvertfall sånn cirka finne når EL vil finne sted, om vi teller litt... (dog med et lite slingringsmonn...)

Jeg er nemlig lut lei hele suklusen min, som ikke vil stabilisere seg... Ikke lett å få ting til å klaffe da nei...

Hei Petroella.

Jeg skal ikke si 100% sikkert at el kommer 14 dager før første blødningsdag uasett. Vi snakket ikke om ustabile sykluser siden mine er ganske forutsigbare. Jeg forstod det slik at han mente dette generelt og at det kan brukes for de med ustabile sykluser også, men da er det vel uansett vanskelig å forutsi første blødningsdag neste syklus... Jeg TROR det er slik, men ikke skriv en lærebok i fertilitet med meg som referanse, da... He he ;-)

Hehe, det skal jeg ikke gjøre =)

Er liksom litt slitsomt dette med ustabile sykluser...hvertfall når man har bestemt seg for å få barn..eller i hvertfall å prøve å få det.

...trodde dette skulle være en enkel sak...å bli gravid altså... Har jo beskyttet meg selv rimelig bra gjennom åra, og fått helt hetta de gangene jeg har glemt pilla.. Nå viser det seg altså at det ikke er så enkelt som jeg skulle ha det til... Men men...må vel bare smøre seg med tålamod!...=)

Lykke til til deg også forresten =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...