Gå til innhold

noen somhar blitt sykemeldt etter ks pga små barn hjemme og far har overtatt permisjon de første ukene etter ks ??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei:)

Leste ditt innlegg innepå 3.trimester. Hadde selv et spørsmål om dette for en stund sia..og di aller fleste sa at det hadde de aldri hørt nå om osv.. Men det var legen som nevnte det til meg,syns jo det var litt rart da. Og når jeg nevnte det til jordmora mi,sa hun at det ordnet di på sykehuset.. Men tenkte jeg skulle ta meg en tur ned på trygdekontoret for å få klarhet i disse tinga.. Kansje du også kunne gjort det? Hadde vært skøy å høre om vi fikk noenlunde samme svar...:) Har KS dato 18.jan,altså 3 dager etter deg. Så reglene burde jo være de samme!?

hei!

jeg synes det er rart egentlig at ingen har benyttet seg av dette..

fordi er man sykemeldt etter fødsel har far rett til å overta permisjonen til mor i de 6 første ukene. og legene skriver selfølgelig ut sykemelding etter en så stor operasjon når man har små apekatter i tillegg hjemme å ta seg av. det sier seg jo selv at det ikke går. man kan jo ikke bære de første ukene tyngre en 6-7 kg. lillegutt på ett år er snart 10 !

jeg har skrevet utdrag av NAV sider på 3 trimester der det står om rettigheter hvis mor blir syk etter fødsel.

tenkte også å ringe til trygdekontoret å spørre bare for sikkerhets skyld, men jeg stoler på det skrevne ord inne på NAV sidene.

så lenge legen sykemelder deg må trygdekontoret føye seg etter det og følge spillereglene dvs å gi far permisjon, så bekymrer meg ikke.

men jeg tror ikke man automatisk får sykemelding(sikkert derfor mange ikke har benyttet seg av denne ordningen), men at man må be legen skrive ut en.

det viktigste er jo om man har andre små barn hjemme å ta seg av, uten mulighet for avlastning. da jeg tok ks i fjor ble jeg ikke sykemeldt, men hadde ikke de store problemene for hu eldste er 7 år og blir ikke bært rundt på :-)

men i ettertid så dumme meg at jeg faktisk hadde hatt krav på sykemelding, imed jeg var så dårlig, så kunne mannen min ha overtatt pleiepengene som jeg fikk da minsten var på sykehuset som prematur.

dette var det ingen som sa til meg den gangen. ikke når jeg spurte sosionomen om div støtteordninger engang. jeg leste meg til det i folketrygdloven.

så derfor stoler jeg mer på det skrevne ord enn det som blir sagt. for min erfaring er at de tier om det meste og gir av og til feil opplysninger.

har legen og jordmor sagt til deg at du får s.m gjør du det garantert.

og er du syk, så har jeg skrevet for 100 gang (hehe) at da kan pappan overta permisjonen.

Hei igjen!

Overtar pappan MIN permisjon mens jeg er sykemeldt? Det vil isåfall si at når jeg er friskmeldt og begynner på resten av min permisjon,så har pappan fremdeles SIN permisjon på 6uker igjen? Har prøvd å lest på nav,men sliter litt med å skjønne alt jeg. He,he:) Og det med pleie penger,gjelder det kun barn og ved dødsleie.. Det var det som sto på nav i allefall!?

Må nok ta meg en tur på trygdekontoret, håper bare jeg møter på noen som har peiling;-)

ja jeg trodde først han måtte bruke fedrekvoten,men nei da, han overtar din permisjon.

jeg mente omsorgspenger selfølgelig. ikke pleiepenger. gikk litt fort i svingen der hehe.

jeg har lest i lover og regler til øynene mine ble røde å såre, og har funnet ut at far overtar din permisjon ifra første sykemldsdag. det blir jo samme dag som fødsel vel.

du skjønner hvis den som passer barna til vanlig er syk har man krav på fri fra arbeid med omsorgslønn i 15 dager pr år ved 2 barn eller fler. så jeg tenkte da at kanskje han kunne ta ut det først, så han slapp å ta så mye av min permisjon. for blir jeg sykemldt er det egentlig slik at man får permisjonen utsatt og den løper igjen etter friskmld. så jeg tenkte på å kanskje være litt smart å benytte meg av det først.at far altså får første 15 dager med omsorgslønn ved barnepassers sykdom ,og så at far overtar permisjon de 2-3 siste ukene jeg er sykemeldt.

da mister man ikke så mye av egen permisjon(sparer 15 dager hehe)

men far bruker altså ikke fedrekvoten sin på å overta permisjon ved sykdom.

blei detta forståelig? hehe

Det vart det:) Tusen takk... Får bare håpe jeg ikke får en lege som nekter å sykemelde meg da:) Regner du med at du blir sykemeldt lenge? Alle di 6 ukene man ikke skal bære mere enn tyngden av babyen?

Har barnehage plass til snuppa mi,men har tenkt å redusere den til 70%. Og dessuten begynner pappan på arbeid før barnehagen åpner hver dag. Så det er jo ikke bare for meg å ta ho på morran heller.

Annonse

jeg håper iallfall å bli sm de 6 ukene eller 5.

må bare snakke hardt til legen ;-)

legen min er grei han så blir ikke noe problem heldigvis.

hjemme har vi trapper opp til soverom og bad og minsten går ikke enda. han kan jo ikke passe seg selv? at hvis mannen min tar fri uten lønn må vi gå på sosialkontoret å hente matkuponger!! (syns jeg ser hihi) så intet alternativ.

ja man må leve i håpet :)

jeg har egentlig termin 25 januar. blir 10 dager før her også..

gruer meg jeg også egentlig.. gleder meg til lille kommer ut ;-)

hvor skal du ta ks? jeg skal ta på arendal sykehus

• 3 uker senere...

Hei!

Jeg fikk dessverre akutt ks.. En lang historie som jeg skal gjøre kort. Jeg måtte bli på sykehuset en stund og kunne ikke ta være på den lille gutten og jenta mi på 3 når jeg kom hjem. Min man fikk sykmelding på 1 uke. Sa at han ikke hadde det bra psykisk pga jeg og barnet kunne ha dødd(sant) Han var hjemme ca 1 m(tok ut ferie og) Hadde samme problemet da jeg var gravid og hadde Hyperemesis i 9 m og hadde en jente fra før. Kranglet mye med trygdekontoret som ikke hjalp meg i det hele tatt. Det eneste man kan gjøre er at pappan tar ferie og sykmelding pga psykisk syk og det er ikke moro da. Som sagt en lang histore som jeg kan dele med meg hvis du lurer på noe. Det var utrolig deilig at ha han hjemme da jeg ikke klart meg selv og kunne ikke ta den lille. Var utrolig tøft når han begynte å jobbe,jeg var ikke i form da. Nå er gutten min 3 ån og alt er bare så mye bedre=)

Klem mamma til 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...