Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vil bare få si så det er klart, til den/de som har problemer med å takle oss som velger donor til våre barn:

Ved den nye lovgivningen i Danmark er anonymiteten til alle donorer opphevet, og det er etter eget valg om en velger helt anonym donor, eller åpen donor som barnet evt kan prøve å kontakte som voksen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7325903-lov-ved-valg-av-anonym-donor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette synes jeg var veldig bra. Men hvordan fungerer det, vet du det? Har forstått at det foreløpig finnes veldig få "åpne" donorer. Listen jeg fikk tilsendt fra Storkklinikken for en tid tilbake inneholdt en 8-9 donorer man kunne velge blant som kan bli kontaktet av et barn når det blir 18 år om barnet ønsker det. Det har jo frem til nå ikke vært så mange donorer som har vært villige til å kunne bli kontaktet av eventuelle donorbarn. Leste at det ble foretatt en undersøkelse ved Cryos i Danmark (en av verdens største sædbanker) hvor de har rundt 200 donorer. Tror det var bare ca 1 av 10 som ville vært sæddonor om det ikke hadde vært anonymitet, og da ville det jo bli en problem å få tilgang på donorsæd vil jeg tro.

Vet du om donorene kan velge om de vil være anonyme eller ikke. Eller blir det ved den nye lovgivningen sånn at alle forplikter seg til å frigi opplysning om identitet, og evt. møte et donorbarn om det ønsker det?

som jeg skrev i en annen tråd til deg, har opphevingen av anonymitet,i Norge og nå i Danmark, ført til at det er færre donorer som melder seg. Hvordan det i praksis fungerer med donor og klinikk,vet jeg ikke sikkert,men tenker at donor vet ved avlevering at det ikke er anonymt,og at han kan kontaktes senere i livet av et barn. Men at forelder/foreldre kan velge om de vil ha åpen donor eller ikke.

Slik jeg har oppfattet opplegget med donorer i Norge kontra Danmark er det bare tillatt med 6 barn pr. donor mens det i Danmark er 25 pr. donor. Når det i en annen tråd blir hevdet at det er noe knapt med donorer i Norge har vel dette sammenheng med antallet barn pr. donor. Dersom man skal gi enslige og lesbiske mulighet til å bruke inseminasjon i Norge, vil det helt klart bli problematisk å rekruttere tilstrekkelig med donorer. En løsning kunne da være å øke antall barn pr. donor, er det noen som har tanker om hva som bør være max. antall?

Har også tenkt på en annen løsning der det ville være mulig å stille med egen donor. Tenker da at kvinnen tar med en venn eller bekjent til sykehus der inseminasjon blir gjennomført av lege. Opplegget må da være at donoren ikke får noen forpliktelser eller rettigheter i forhold til barnet, ville dette vært en mulig løsning?

Siden jeg er mann har dette med å stille opp som donor faktisk seriøst blitt vurdert. Siden jeg ikke bor i umiddelbar nærhet til noen av sædbankene har konklusjonen så langt blitt at det blir litt for tungvindt. Slik det blir fremstilt i innlegget over virker det nærmest mer problematisk å skaffe tilstrekkelig med donorer som aksepterer id. release i Danmark enn det som er tilfelle i Norge? Kanskje man burde legge ferieturen til Danmark for å avhjelpe problemet? Noen som vet om det er mulig som Norskmann å stille opp som donor ved Dansksædbank?

Tror for øvrig at dere som er enslige kvinner og ønsker å bruke inseminasjon bør på banen nå om dere ønsker å påvirke en mulige endringer av lovverket slik at de også kommer dere til del!

Mangelen på donorer i Norge såvel som Dk,er at det er færre donorer som melder seg. At barn pr donor blir økt,syns ikke jeg noe om,men det blir jo en personlig synsing!

Jeg forstår jo de som melder seg som donorer,og som ikke fritt kan velge om de skal være anonyme eller ikke..men det er vel ikke her hovedproblemet ligger. Det bør nok en lovendring til i Norge også ja!!

Om du som mann kan levere i Dk vet jeg ikke,men de har skandinaviske donorer,så da inngår også Norge vil jeg tro.men det må jo bli ennå mer tungvint for deg hehe...

Inseminasjon av venners,eller annen valgt sperma skjer allerede idag,her i Norge,men kvinnen inseminerer selv etter opplæring fra Dk. det er som kjent ikke lov at leger eller sykepleiere inseminerer enslige eller lesbiske i Norge.

Om man likevel legger ferieturen til Danmark så kunne det muligens være en ide å gjøre en innsats.

Den selvinsemineringen som i dag foregår er ikke helt grei i forhold til juridiske betraktninger. Opplegget med å ta med egen donor til sykehus forutsetter helt klart en lovendring slik at donoren formelt ikke har noen juridiske retter eller plikter. Tenker da at det muligens ville avhjelpe problemet med donormangel noe?

Er dere ikke slik i prinsippet enig med meg at donorbarn bør kunne ha muligheten til å oppspore sitt genetiske opphav?

Annonse

klart det! du får forhøre deg i Dk om dette! Å ta egen donor med til sykehuset?tror ikke det vil la seg gjøre så enkelt,uansett lovendring, det blir jo som en donorgiver da,at han må avlevere sperma som blir frosset ned 1/2 år også testet for diverse ting! Er enig i at donorbarn skal kunne oppspore sitt genetiske opphav. Men så er det kanskje noen igjen som ikke syns at det skal la seg gjøre. Igjen blir det en etisk og estetisk sak hvor en må veie alle fordeler og ulemper før en tar etslikt valg!

Poenget mitt er egentlig ikke at donasjon og påfølgende inseminasjon nødvendigvis må foregå på et sykehus. Tenker at om donoren kan fraskrive seg alle retter og plikter på en juridisk holdbar måte så ville opplegget kunne være tilfredsstillende. Selvfølgelig er dette med smittefare problematisk, så dersom det var mulig å fryse ned sperma for så å teste donor ytterligere før inseminasjon gjennomføres ville det helt klart være det beste! Donoren behøver nødvendigvis ikke være en person mottaker kjenner veldig godt, men ville det ikke være litt greit å ha sett og hilst på vedkommende som blir genetisk opphav til barnet?

Jeg kan muligens forstå at lesbiske ønsker anonym donor, men dere som er heterofile hva skulle argumentet være for å ikke gi barnet muligheten til i fremtiden å kunne finne sitt opphav?

synes også det ser ut til å bli en evighetsdiskusjon! det er vel ikke akkurat argumentasjon han kommer med, snarere åpne spørsmål..

tror ikke det er så mange som vil fortsette å svare deg på dette innlegget! vi liker heller å utveksle tanker og erfaringer :-)

Skal innrømme at argumentasjonen min består av mange åpne spørsmål, men er ikke det et greit utgangspunkt for debatt? Dersom lovverket blir endret i nærmeste fremtid så er det vel relevant med en diskusjon rundt temaene?

Har ingen planer om egne barn, men kunne for så vidt tenke meg å stille opp som donor. Oppfatter det vel slik at å tilby seg som såkalt privat donor vel ikke er av interesse for de fleste. Kanskje ikke så rart da jeg ser at her på siden kommer tilbud fra personer med noe underlig motivasjon. Motivasjonen min for å eventuelt stille opp er da utelukkende for å hjelpe, da fortrinnsvis via regulær sædbank. Dere er da tross alt avhengig av at det er noen menn der ute som ser med velvilje på å stille opp, skjønner ikke hvorfor man skal få noen negative bemerkninger om det liksom?

Hei. Siden du har en motivasjon om å hjelpe hvorfor ikke kontakte Rikshospitalet? Der trenger de jo donorer,og du vil kunne hjelpe andre.

Det er heldigvis ikke noe problem for single eller lesbiske da det finnes nok av donorer i Danmark foreløpig. For å si det sånn så finnes den "hjelpen" vi trenger. Om lesbiske og enslige skal kunne insemineres i Norge er et annet spørsmål.

Men hva hva det egentlig denne diskusjonen dreide seg om? Lurt å ta opp ett tema om gangen!

Bor slik til at jeg nødvendigvis må reise for å kunne bidra i forhold til Norske sædbanker, har derfor begynt å tenke på om jeg likegodt kan donere i Danmark. Du omtaler en liste med donorer som aksepterer ID release, jeg oppfatter det slik at utvalget er noe begrenset?

Det jeg egentlig prøver å få i gang er en debatt om hva som ville være gode ordninger dersom lovverket i Norge blir endret i forhold til hvem som skal ha tilgang på inseminasjon. Kritikerne til at enslige og lesbiske skal få tilgang til donorinseminasjon fokuserer på dette med barnas rett til å ha en far, eller i alle fall kjenne dennes identitet under oppveksten. Har da filosofert på om andre ordninger i forhold til dette med tilgang på donors identitet kunne vært et kompromiss? Om ikke donor i utgangspunktet er kjent så kunne kanskje en tidligere release en ved 18års alder vært mulig? Ser at det ved enkelte utenlandske sædbanker praktiseres en mulighet for release når barnet er ett år? Ut fra det jeg har oppfattet i media er dette med donors identitet noe som enkelte av donorbarna sliter veldig med, er det noen som har erfaringer?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...