Gå til innhold

Stå opp mot moralismen!

Anbefalte innlegg

Jeg er av dem som reagerer på den helt påfallende moralismen som slår en i trynet med en gang man er gravid. Det er faktisk farlig å leve, dessverre kommer man heller ikke unna at livet vil være farlig for den lille, det er litt av hvert av trøkk i trynet som venter, det gjelder jo hele menneskeheten! Og det er helt klart også at den akkummulerte risikoen av alt mulig man spiser, puster inn, opplever (stress og nattarbeid er jo også "beviselig" farlig), summerer seg til at det er ganske lett å si at det ikke er ansvarlig å bli mor. Spesielt hvis man trekker inn terrortrusselen og klimakrisen! Så egentlig vil vel 100 prosent av oss til sist kunne sitte igjen skjelvende i en krok med skyldfølelsen om at vi ikke strakk til, uansett hva vi gjør.

Samtidig, man unngår selvsagt opplagte risikoer så langt mulig. Man kan gi hverandre gode råd og tips. Det er godt belagt at alkohol er skummelt, spesielt i deler av svangerskapet. Det viser seg at masse ulike matvarer er mindre heldig (rovfisk!?! når spiser man uansett det?). Og noen smertestillende (hjelp, jeg tok ibux før jeg oppdaget at det var trøblete!!!).

Ingen som har undersøkt i hvilken grad moralismen overfor gravide i seg selv er en risikofaktor i å provosere fram uansvarlig adferd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7325504-st%C3%A5-opp-mot-moralismen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...