Gå til innhold

Til dere som bor i Osloområdet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor midt i Oslo, og har levd i asfaltjungelen i noen år nå. Etter at jeg ble gravid, har jeg og mannen min funnet ut at vi vil litt ut av sentrum. Vi må likevel holde oss i passe avstand til sentrum, ettersom mannen min studerer på HiO. Han ønsker ikke å bruke mer enn 30-45 minutter til skolen. Så da lurer jeg på hvor det kan være fint å bo med barn, som er litt i utkanten av Oslo, evt rett over grensa til Akershus.

Jeg har blitt foreslått områder som Østensjø og Romsås i Oslo, og Rælingen i Akershus. Noen som kjenner til disse stedene? Andre fine steder hvor det ikke er kjempedyrt å kjøpe? Vil gjerne bo i nærheten av marka, men det bør også være et bra kollektivtrasporttilbud siden vi ikke har bil. Tar i mot alle tips og råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

vi bor i østensjø bydel og trives veldig godt her! Opplever dette området som svært barnevennlig.

Vi bor på Bogerud, tre min. til t-bane/buss og fem min. til skogkanten, med skiløyper og badevann. Masse turstier og gangveier så man kan ferdes ganske bilfritt. Rekkehus til 3 mill og oppover sånn omtrent.

Skrevet

Hvor mye er dere villig til å betale da? På romsås og grorud er det mange utlendinger da, er ikke mange som liker å bo med så mange som det er der!

Alt er jo dyrt i oslo for tiden!

Skrevet

Jeg ville satset på Nedre Romerrike. 9 min med tog fra Lillestrøm til Oslo S.

Du har Rælingne som du nevner, Lørenskog har jo nordmarka rett i nærheten, så turmuligheter i fleng, og Skedsmo som er en stor kommune(Lillestrøm er kommunesentrum) Prismessig ligger vel disse likt vil jeg tro, men Rælingenligens det rimeligse alternativet. Skal du ned mer i pris må du til Sørum, Ullensaker og Fet, som alle grenser til Skedsmo(ikke Ullensaker vel, men ikke langt nordover) Da snakker vi om en halvtime med tog fra disse stedene.

Skrevet

Jeg har bodd på Romsås hele mitt liv og trives veldig godt. Jeg har ikke noe problem med at Romsås har blitt mere internasjonalt med årene og syns dette er bra for det sånn utviklingen i resten av verden også er. Jeg synes det er en fordel at barna mine lærer å tolere, leve sammen med og akseptere andre mennesker som har en annen hudfarge, religion eller handikapp.

Litt fakta om Romsås:

Et av de få stedene det er 100% bhgoppdekning.

Offisielt Rasismefri sone.

Mange fine nye lekeplasser.

Relativt kort vei til sentrum (20 min. med buss/t-bane)

Skrevet

Østensjø og hele bydel Nordstrand er kjempeflotte og barnevennlige områder, blant annet Lambertseter, Nordseter, Ekeberg, Manglerud er kjempefine steder... Eneste negative er dårlig barnehagedekning, men det er jo nesten i hele Oslo da... Prisene er ikke så ille her heller :-) Og så er det kjempebra kollektivtilbud, både buss, trikk (gjelder Nordseter-Lambertseterområdet) og t-bane som tar kort tid til byen. Vi bodde på Nordseter da sambo studerte på HiO og det var helt ypperlig :-)

Romsås ville jeg holdt meg unna... Har hatt besteforeldre som har bodd der, så jeg har praktisk talt vokst opp der, vært der masse og ville ALDRI bodd der med små barn...

Rælingen er også helt greit, har en onkel som bor der, har vært der masse, men vet ikke så mye om miljøet der da... Bra togforbindelse inn til Oslo..!

Andre områder jeg ville sett på er Kolbotn, Ski, Asker, Nittedal, Lørenskog, Lillestrøm f.eks... :-) Så lenge du bor langs toglinjen kommer du veldig langt og veldig rett til skolen på 30-45 minutter, tog er genialt! :-)

Skrevet

Jeg kan anbefale Holmlia - Søndre Nordstrand. 12-15 min med tog til Oslo sentrum. Et av de billigeste boligområdene i Oslo. Bebyggelsen består av terasseblokker og rekkehus. Det bor veldig mye barnefamilier her med masse unger. Vi har bodd her i snart fire år og har en toåring.

Det virkelig geniale med Holmlia er at boligområdene er slik anlagt at det er tilnærmet bilfritt mellom husene, samtidig som det er mulig å kjøre nesten frem til boligen for de av oss som har bil. Det føles veldig trygt å ha små barn her. Ikke noe problem å la de litt større ungene leke ute alene.

Det er et lite stykke til marka. Til gjengjeld er det gangavstand til sjøen og fine badeplasser. Søndre Ås gård, med rideskole og godt utvalg av dyr som ungene kan pusle med er en annen attraksjon. Datteren min går i barnhage rett ved siden av gården og de er ofte på besøk for å mate hønene og se på grisene. Det finnes bra med små skogholt, bakker og andre friområder der man kan ta med ungene for å leke, ake eller spille ball.

Holmlia senter har butikker, post, lege, helsestasjon og en kafe med lekehjørne. Vi trives veldig godt.

Skrevet

Kjære anonym! De fleste "utlendinger" er faktisk vanlige mennesker akkurat sånn som deg og meg! Tro meg, jeg kjenner opptil flere... tipper du bor litt utenfor Oslo og synes byen er skummel og fæl?? så rart at såå mange vil bo her da!!

Skrevet

ski kommune anbefaler jeg at dere leser litt om også.

Skrevet

Vi bor i Nordstrand Bydel, og trives svært godt.

Som hun over skriver, er det godt kollektiv-tilbud i store deler av bydelen. Det finnes nok billigere steder å bo i Oslo, men neppe noe bedre: )

Hvis du ønsker å bo helt i marka-grensa, ville jeg kikka på Østensjø, Skullerud, Bogerud, Bøler. Ligger også langs t-banelinja.

Skrevet

Hei

Jeg har bodd på Kalbakken, Rødtvet og bor nå på Ammerud. Har to barn, ei i barnehage og ei på skole. Vi stortrives i nærområdet. Vi har tilgang til både skog og mark, shopping, kollektivtilbud, skoler, gode barnehager, idrett mm.

Det begynner å ta seg opp i pris her oppe, men sammenlignet med andre steder i Oslo er det "ingenting" ;o)

Så velkommen opp til oss i Groruddalen!!

Skrevet

Vi har bygd hus i Ås. Har ikke flyttet helt enda, men tror vi kommer til å trives bra. Landlig, og både buss og tog til Oslo.

Skrevet

NORDSTRAND for alle penga ;) Ammerud, romsås (a.k.a dollaråsen) hadde jeg holdt meg unna, har bodd på ammerud selv så vet hva jeg prater om. Hadde nok generelt holdt meg unne tbanen "vestli" eller skulle jeg si "Colourline" ? ;)

Lambertseter, nordstrand er den bydelen i oslo med færrest "fargede" MEN også minst barnehageplasser her i hele landet. Poulært område kan en si.

Skrevet

Det var da et utrolig storsinnet og sjarmerende innlegg, Anonym ; )) Jeg tenker de fargede som du kaller dem er glad for å slippe å bo i samme bydel som deg ja...!

Skrevet

Ja det håper jeg da :) Så er alle fornøyde ;)

Skrevet

Linderud er kjempebra og rett ut til grefsenkollen og friluft, buss og t-bane både på veitvet og linderud, og forholdsvis ok priser enda.

Skrevet

Hva med Nesodden? Båten til og fra også får han en lien lesepause!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...