Anonym bruker Skrevet 3. desember 2006 #1 Skrevet 3. desember 2006 Jeg bor midt i Oslo, og har levd i asfaltjungelen i noen år nå. Etter at jeg ble gravid, har jeg og mannen min funnet ut at vi vil litt ut av sentrum. Vi må likevel holde oss i passe avstand til sentrum, ettersom mannen min studerer på HiO. Han ønsker ikke å bruke mer enn 30-45 minutter til skolen. Så da lurer jeg på hvor det kan være fint å bo med barn, som er litt i utkanten av Oslo, evt rett over grensa til Akershus. Jeg har blitt foreslått områder som Østensjø og Romsås i Oslo, og Rælingen i Akershus. Noen som kjenner til disse stedene? Andre fine steder hvor det ikke er kjempedyrt å kjøpe? Vil gjerne bo i nærheten av marka, men det bør også være et bra kollektivtrasporttilbud siden vi ikke har bil. Tar i mot alle tips og råd.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2006 #2 Skrevet 3. desember 2006 Har ikke sansen for Romsås - vi ble frarådet å kjøpe der... tror ikke prisstigningen er enorm hvis dere tenker å kjøpe - husk det!
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2006 #3 Skrevet 3. desember 2006 Da ville jeg sjekket ut et område som mange har fordommer mot...Holmlia. Der hadde jeg ikke engang vurdert å bo før i år...da vi endte opp med å kjøpe leilighet med hage her. Fikk 100 kvm BOA med stooor hage til 1.650.000! Nabolaget er rolig, endel småbarnsfamilier og trivelige pensjonister. Kort vei til stranda om sommeren :-) Det går ikke t-bane helt hit, men lokaltog, som tar 12 min. fra Oslo S. Eller finnes det ekspressbusser og buss til t-bane (Munkelia og Lambertseter m.fl). En kan også hoppe av denne bussen og gå på trikk 18 og 19 ved Ljan for å komme seg til sentrum. Holmlia har mange borettslag, ville sjekket ut f.eks Gamlelinja, rekkehus med fjordutsikt, og flere i Ravnåsveien. Ellers har du flott utsikt fra borettslagene 'nord' for toglinja. Hvis du legger inn søk på Søndre Nordstrand på finn.no, får du opp endel eksempler.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2006 #4 Skrevet 3. desember 2006 Jeg signerer hun som nevnte Holmlia over her. Det er flere virkelig fine steder der, og man får mye for pengene! Vi bor i bydel Østensjø. Her trives vi kjempegodt. Oppsal, Ulsrud, Bøler, Abildsø er alle fine områder, nær Marka, landlig og nært byen. Veldig billig er det ikke her, men billigere enn den andre siden av byen iallfall.
mammmamia ** Skrevet 3. desember 2006 #5 Skrevet 3. desember 2006 Kopierer inn det jeg svarte deg et annet sted :-) Østensjø og hele bydel Nordstrand er kjempeflotte og barnevennlige områder, blant annet Lambertseter, Nordseter, Ekeberg, Manglerud er kjempefine steder... Eneste negative er dårlig barnehagedekning, men det er jo nesten i hele Oslo da... Prisene er ikke så ille her heller :-) Og så er det kjempebra kollektivtilbud, både buss, trikk (gjelder Nordseter-Lambertseterområdet) og t-bane som tar kort tid til byen. Vi bodde på Nordseter da sambo studerte på HiO og det var helt ypperlig :-) Romsås/Grorud og hele den t-banelinjen ville jeg holdt meg langt unna... Har hatt besteforeldre som har bodd der, så jeg har praktisk talt vokst opp der, vært der masse og ville ALDRI bodd der med små barn... Rælingen er også helt greit, har en onkel som bor der, har vært der masse, men vet ikke så mye om miljøet der da... Bra togforbindelse inn til Oslo..! Andre områder jeg ville sett på er Kolbotn, Ski, Asker, Nittedal, Lørenskog, Lillestrøm f.eks... :-) Så lenge du bor langs toglinjen kommer du veldig langt og veldig rett til skolen på 30-45 minutter, tog er genialt! :-)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2006 #6 Skrevet 3. desember 2006 Jeg vil anbefale å se etter noe langs t-banelinjene, slik at mannen din slipper å bytte fra buss til bane eller omvendt. Husk at han etterhvert skal begynne å jobbe, og da kan han få lenger reisevei. Romsås ligger flott til i forhold til marka, men blokkene er noe monotone - likt overalt. Men det er flott bla på Rommen, Stovner og Vestli, nært til marka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå