Gå til innhold

nanna76 ang. klumpfot

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp lest innlegget ditt, å je vet akkurat hvordan du har det nå.

4 mai for 2 år siden fikk vi akkurat den samme beskjeden, sønnen var hadde klumpfot. Så for oss egentlig bare en lump på enden av foten, men fikk snakket med spesialister som forklarte oss hele situasjonen. 2 dager etter han ble født ble foten hans gipset. når han var ca 1mnd ble han trillet inn på operasjonstua der de kappet akiles senen, og deretter gipset. når han var 3 mnd ble han operert an gang til siden den første ikke var så velykket som de ville. Han hadde ikke vært gipset lenge nok etterpå.

Begynnte deretter med skinne (ortose), som vi kun fikk ta av en time i døgnet. Gikk så over i å ha den på når han hadde dupp og om natten.

Nå er han 2 år å bruker den kun om natten, det går veldig greit for han vil ikke legge seg uten at den er på. Bruker spesial sko på den andre foten om natten, for stortåa peker litt innover.

Nå kan man ikke se forskjell på føttene, å legene er veldig fornøyd med resultatet. Han har aldri vært plaget med å bruke skinne eller å være gipset.

Bestiller spesial sko og sandaler på sykehuset når vi er der for justering av skinne (ortose) og avstøpning til ny skinne. De sier man regner med at han må bruke skinne om natten til han er 5 år, slik at det ikke skal skli tilbake. Men enda er det hvertfall ikke noe problem.

Så vil bare si lykke til videre, og hold motet oppe. Blir vel en del venting på leger på sykehuset i årene framover, men for oss har det ikke gjort noe når vi ser den enorme framgangen vår sønn har hatt.

Han gikk før han ble 1 år, springer som alle andre barn, så du har vel ikke noe å bekymre deg for.

Ble vel litt langt dette, men det er første gang jeg har sett at noen andre har fått samme diagnose som vi fikk.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7323507-nanna76-ang-klumpfot/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei tusen takk for svaret fra deg,vi skal på riksen i morgen og se hvor mye det er snakk om..godt å ha noen å snakke med om dette så det var koselig å få en tilbakemel fra noen som selv har opplevd dette... var et skikkelig slag i trynet å få den beskjeden.men beg å innse nå at det går nok bra dette... skulle gjerne gitt deg msn min men den er så lett å finne ut hvem jeg er,for står navn på den..men takk for et koselig svar ihvertfal fint om vi kan snakkes senere oxo klem fra meg

Hei hei!

Bra at de ikke fant noe annet også da. :) Hos oss fant de ut at han hadde klumpfot på høyre fot og noe som kalles ccalm på midtre høyre lungelapp. Dvs at den midtre lungelappen er kun dødt vev.

Skal dere inn på noen fler ul pga av dette da eller? Har dere noen spm eller noe så er det bare å spørre.. Så skal jeg prøve å svare det beste jeg kan.

Lykke til videre i svangerskapet! :)

Annonse

de fant ut det på ul ja. Ble sendt inn til en spesialist som kunne fastslå at det var ccalm. Ble dermed tilbydd fostervanns prøve, for å utelukke flere misdannelser.

Så vi valgte å ta det, å fikk svar om at alt annet var som det skulle.

Jeg har ikke msn, men samboeren min har. Bruker jo samme uansett.

Hans adr er [email protected]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...