mozart Skrevet 2. desember 2006 #1 Skrevet 2. desember 2006 Hei. Jeg skal føde i mai, og har planer om å studere 100% etter 3 måneder. Da skal pappa overta resterende stønadsperiode. Jeg tjener kr7000 i måneden (brutto), mens pappa tjener kr.22000. Lurer på om jeg kan søke engangsstønad og pappa søke fødelspenger den perioden han er hjemme. Er dette mulig? Noen som er i lignende situasjon?
Labbetøs Skrevet 2. desember 2006 #2 Skrevet 2. desember 2006 Nei det tror jeg nok ikke. Man får ikke både engangsstønad og fødselspenger. Hvis du har jobbet mer enn 6 av de 10 siste mnd før fødselen så kan du få fødselspenger. Studenter har egen ordning dersom de har studert minst 6 mnd sammenhengende før fødselen. Engangsstønaden er til de som ikke oppfyller noen av de kravene. Du vil få fødselspenger den tiden du har permisjon (hvis du har arbeidet deg opp rett til det), og når pappaen overtar permisjonen så vil han få fødselspenger og du mister dine.
Gjest Skrevet 2. desember 2006 #3 Skrevet 2. desember 2006 Du har krav på stipend fra lånekassen mens du er i permisjon + eventuelle fødselspenger som du har krav på fordi du har jobbet. Hvis du ikke har krav på fødselspenger, eller dette utgjør mindre enn engangsstønaden får du dekket engangsstønaden/mellomlegget for å komme opp i dette av NAV. Engangsstønad har mor krav på uansett hva far tjener dersom hun ikke har opptjente rettigheter når det gjelder fødselsperm. Dette er blant annet fordi det er et visst antall uker forbeholdt mor som far ikke kan ta ut. Pappan har krav på fødselspenger dersom han har vært yrkesaktiv 6 av de siste 10 mnd før han går ut i permisjon. 3 uker før termin og de første 6 etter er forbeholdt mor, resten kan pappa ta ut Burde ikke være noe problem å gjøre det slik du sier. Er i ganske lik situasjon selv...Jobber ved siden av studiene og kommer derfor til å ta permisjon både fra studier og jobb i januar. Så skal pappa ta over i August
findus Skrevet 3. desember 2006 #4 Skrevet 3. desember 2006 Hvis du ikke har tjent deg opp rettigheter til fødselspenger, har du rett til engangsstønad, selv om pappaen skal ha fødselspenger. Du kan i tillegg få fødselsstipend fra lånekassen i dine tre måneder hvis du har rett til det. Du får ikke fødselsstipend samtidig som pappaen er hjemme med fødselspenger, men han får fødselspenger basert på sin egen inntekt så lenge du er ute i fulltidsstudier. Var det forståelig? Altså: - Du kan få engangsstønad hvis du ikke har krav på fødselspenger fra Trygdekontoret - Du kan få fødselsstipend fra Lånekassen mens pappaen ikke har permisjon. - Pappaen kan få 100% fødselspenger fra Trygdekontoret hvis han har rett til det (jobba i minst 6 av de 10 siste mnd) i opptil.. tror det er 28 uker? Men da må du være ute i full jobb eller 100% studier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå