Gå til innhold

ferdig utdannet til våren

cecci79 og Robin

Anbefalte innlegg

jeg går mitt siste år som fotterapeut nå. har termin i mars, men regner med å klare å fullføre eksamen i juni, slik at jeg da er ferdig utdannet. blir vel til at jeg tar 9 ukers permisjon. 3 før og 6 uker etter. kan jeg da få fødselstipend og fødselspermisjon bare i de 9 ukene eller får jeg penger når jeg kommer tilbake på skolen også? hvordan blir det når jeg da har bestått eksamen? må jeg begynne å jobbe, eller kan jeg igjen ta permisjon og få penger? utrolig kjedelig hvis jeg må utsette eksamen ett år pga regler. jeg kunne tenkt meg å tatt eksamen, fått vitnemål og så vært hjemme noen mnd med babyen..noen som vet hvordan dette fungerer? skjønner ingenting av nettsidene til lånekassa iallefall. blir bare mer forvirra..takk til alle som kan gi meg et svar:)

Fortsetter under...

Du må "være student" for å få fødselsstipend. Det betyr at når du er ferdig med studit, må du melde deg opp i ett eller annet annet fag - og så ta permison fra det studiet igjen. Da går det het greit. Men hvis du ikke står som syudent noe sted, men bare er nyutdanna, sliter du.

Når du får fødselsstipend får du det uansett om du studerer eller tar permisjon, så det at du går tilbake på skolen etter ni uker skal ikke ha noe å si. Det betyr bare at hvis det skulle vise seg likevel at det blir for tøft å studere så fort etter fødselen, får det ingen fæle konsekvenser for deg i forhold tl lånekassen. Det er helt greit om du studerer mens du får fødselsstipend, og helt greit hvis du ikke gjør det. Så lenge du er studentmed eller uten permisjon.

Sånn har jeg skjønt det, i hvert fall. Vil du være helt sikker, kan du jo sende en mail til lånkassen og spørre. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...